בחודשים האחרונים מדווחת חברת בריינסוויי באופן עקבי על התקדמויות משמעותיות בפעילותה העסקית - היא זוכה לתשובות חיוביות בארה"ב בנוגע לכיסוי הביטוחי לטכנולוגיה שלה לטיפול ב-OCD, תסמונת טורדנית כפייתית, וכן קיבלה כמה אישורים להרחיב את סל הטיפולים שלה בדיכאון. קשה לפעמים לזכור שבתחילת דרכה החברה, שנסחרת בנאסד"ק ורושמת הכנסות שנתיות של עשרות מיליוני דולרים, נתפסה על גבול המדע הבדיוני.

בריינסוויי פיתחה קסדה שיוצרת גירוי מגנטי בעומק המוח, כדי לטפל במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. כשהיא קיבלה אישור לטיפול בדיכאון, זה עוד היה ניתן לעיכול בקלות - טיפול בחשמל לדיכאון כבר היה מקובל, והמגנט פועל על מנגנון דומה. היו גם מתחרים שטיפלו בדיכאון באמצעות גירוי מגנטי שטחי של המוח, אז אפשר היה לקבל שבריינסוויי תעשה זאת, ואולי אפילו טוב יותר באמצעות גירוי עמוק. אבל ההמשך היה יותר מפתיע.

החברה הצליחה להראות כי גירוי מוחי יכול לעזור גם בטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית, הפרעה פסיכיאטרית שאין לה היום תרופות ייעודיות והמנגנון שלה לא מפוענח, וקיבלה אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) להפרעה זו. אחר כך ב-2020, קיבלה אישור FDA לטיפול בגמילה מעישון. לאחרונה הודיעה החברה על הצלחה בניסוי גם בתחום של הפחתת שתייה אצל מכורים לאלכוהול. לו הייתה החברה מפתחת תרופות להתוויות הללו, הדרך שלה הייתה ארוכה הרבה יותר, אבל הבאזז שכל הצלחה כזו הייתה עושה, היה כנראה הרבה יותר גדול. מדובר לא רק בהצלחות עסקיות, אלא גם בפריצות דרך מדעיות בתחום טיפול חדש, שבריינסוויי היא מן החלוצות והמובילות בו.

הכתבה פורסמה במור בגלובס

"נדרשת עדיין לא מעט עבודת שיווק"

"אני חושב שהצלחנו לקדם יפה את התחום של הפעלת המוח, מן הבחינה שאנחנו יודעים לאן 'לקלוע' (איזה חלק לגרות, ג' ו') כדי להשיג תוצאה מסוימת", אומר אברהם (בומי) צנגן, מממציאי הטכנולוגיה של החברה והמייסדים שלה. "אנחנו עושים את זה על-ידי שילוב בין הדמיה של המוח, לבין בדיקה של הפעילות החשמלית של המוח, ורואים מה הגירוי שלנו עושה לשני המשתנים הללו, ומה התוצאה הקלינית. אנחנו מבינים היום הרבה יותר ממה שהבנו כשהקמנו את החברה לפני 20 שנה.

"פיתחנו בחברה גם כלי גירוי שהם מחקריים לגמרי. אנחנו רואים שאם אנחנו מגרים כמה אזורים של המוח בתזמון הנכון ברמה של מילי-שניות, אנחנו משנים את הקישוריות ביניהם. זה כלי מחקר חדשני לא רק עבור החברה, אלא עבור מחקר המוח".

אבל איך מתבטאת ההתקדמות המדעית הזו במישור העסקי? בריינסוויי נסחרת לפי שווי של 412 מיליון שקל, אחרי ירידה של 19% במהלך השנה האחרונה. הכנסות החברה בתשעה החודשים הראשונים של 2021 עמדו על 21 מיליון דולר, גידול של 41% לעומת התקופה המקבילה.

המכשיר כבר מותקן ב-771 קליניקות בארה"ב, עלייה של 22% לעומת התקופה המקבילה, אך עדיין לא כיבוש של השוק. כלומר, לחברה יש עדיין לא מעט עבודת שיווק מאתגרת לפניה. לעומת זאת, 39% ממי שהתקינו את המוצר לדיכאון, המשיכו והתקינו על אותה מערכת גם את התוסף ל-OCD. כלומר, נראה כי הלקוחות הקיימים מרוצים מהטכנולוגיה בתחום הדיכאון, מאמינים באפשרות לטפל באמצעותה גם ב-OCD, וגם מצליחים לקבל החזר מחברות הביטוח בשני התחומים. המוצר לגמילה מעישון נמצא כעת בהשקה מצומצמת, והחברה נערכת להשקה רחבה יותר.

החמרה דרמטית בהתמכרות לאלכוהול בקורונה

"אנחנו מקווים שהפריצה תגיע השנה", אומר דוד זכות, יו"ר החברה ואחד ממייסדיה. "הקורונה הועילה לנו משום שהיא הובילה לעלייה בעיסוק של הציבור בבריאות הנפש". צנגן: "אנחנו מפתחים את המוצר גם לתחום הגמילה מאלכוהול. זו בעיה שהוחמרה בצורה דרמטית בקורונה".