לפריחה המרגשת של הצמחים יש, כידוע, צד פחות חביב: צמחים הם מקור משמעותי לאלרגנים, שהם חומרים המופרשים מחלקים שונים של הצמח ועלולים לגרום לתגובה אלרגית אצל בני אדם בזמן שאיפתם או במגע עם העור.

באופן כללי, אלרגני אבקת פרחים (אבקנים) נחשבים לגורם סיכון מרכזי עבור מחלות כמו נזלת אלרגית עונתית, פריחות עוריות ואסתמה, אשר שכיחות בישראל. במחקר שנערך במספר ערים באירופה, נמצא כי יותר מ-50% מהמטופלים החולים בנזלת אלרגית רב-שנתית רגישים לאבקני פרחים. בהתחשב בכך שכמות הצמחייה שאליה תושבי העיר נחשפים הולכת ופוחתת בשל הבינוי המואץ, אפשר היה לחשוב שגם האלרגיות יפחתו, אך הנתונים מראים כי המגמה הפוכה: אחוז גבוה יותר של תושבי ערים בעולם סובל מאלרגיות. האם התגובה לצומח משתנה בשל זיהום האוויר המתגבר?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פקקים ואבקנים

פקקי תנועה ושעות מרובות בכבישים הם חלק מסדר היום של רבים. במהלך תנועת המכוניות נפלטים לאוויר מזהמים כגון חלקיקים נשימים זעירים ותחמוצות חנקן וכן גז אוזון, אשר משפיעים לא רק על בריאותנו באופן ישיר, אלא גם על התפתחותם של צמחים וייצור האבקה שלהם. רעלנים אלו נפלטים גם בעת ייצור אנרגיה מדלקי מאובנים (פחם, נפט וגז טבעי) ופעילות תעשייתית מסוגים שונים.

לאחרונה, קבוצת חוקרים מספרד בדקה לראשונה את הקשר בין מידת זיהום האוויר למצב הפיזיולוגי של צמחים ולייצור האלרגנים שלהם. מדידות החוקרים התפרסמו במחקר חדש שעורר הדים ברחבי העולם ומראה שאכן קיים קשר בין רמות זיהום האוויר שהצמח נחשף אליהן בזמן גדילתו, לבין כמות החומרים האלרגנים לבני אדם שהצמח מייצר בבגרותו.

החוקרים בחנו את המצב הפיזיולוגי של זון רב שנתי (Lolium perenne) צמח עשבוני הנפוץ בספרד אך גם בישראל (בגולן, בגליל העליון, בכרמל ובהרי יהודה). הניסוי נערך בשתי ערים, מדריד וסיודאד ריאל, הידועות בפקקי תנועה מרובים ויחד עם זאת ברמות שונות של זיהום אוויר.

במחקר נבדקו מספר גורמים ביוכימיים, שכללו את היעילות הפוטוסינתטית (תהליכי ייצור האנרגיה של הצמח) של הצמחים, רמת החמצון שלהם וריכוז של תרכובות המשפיעות על החומר הגנטי של הצמחים. במהלך תקופת ההתפתחות של הצמחים, נמדדו רמות גבוהות יותר של מזהמים כגון תחמוצות חנקן וגופרית במדריד מאשר בסיודאד ריאל. רמת הזיהום במדריד הייתה במתאם גבוה עם יעילות פוטוסינתטית נמוכה יותר ומידה רבה יותר של עקה חמצונית בצמח וכן רמת הנוכחות של רדיקלים באבקנים. תהליכים אלו הנובעים מחשיפה לאוויר מזוהם גרמו לפעילות של אנזימים באבקני הצמחים שגרמו לייצור גבוה והפרשה של חומרים אלרגניים רבים יותר.

זיהום אוויר (צילום:  nEwyyy, shutterstock)
נמצא קשר בין זיהום אוויר לכמות האלרגנים שצמחים משחררים | צילום: nEwyyy, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זהירות: המאכלים שיכולים לפגוע לכם בראייה
>> הסיכון שלכם להידבק יעלה אם תלכו למקום הזה
>> זו הטעות הכי גדולה שאתם עושים עם המסכה שלכם

מצמיחים אלרגיות מקומיות

"הנושא הזה צריך לעלות למודעות הציבורית בהתחשב בעלייה המתמדת בסובלים מאלרגיה לאבקנים בישראל", אומר ד"ר לוי אלון, מומחה ברפואה פנימית בבית החולים וולפסון. "תוצאות המחקר אכן מעידות על שינויים בתהליכים גנטיים בצמחים שמעלים את ביטוי החלקיקים האלרגניים".

בדומה לספרד, האקלים הים תיכוני בישראל מאפשר מגוון גדול של מיני צמחים, ופריחתם ניכרת בעיקר בסוף החורף ובעונות המעבר. על-פי נתונים עדכניים, בישראל קיימים כיום כ-700,000 איש הסובלים מתגובות אלרגיות לפריחה. מדובר ב-15% מהאוכלוסייה בישראל, אחוז לא מבוטל.

טרם נמצאה עדות מחקרית לקשר בין זיהום אוויר בישראל לבין עלייה באלרגיות לפריחה. אך בהתחשב בעלייה הבלתי מוסברת באלרגיה לאבקנים באוכלוסייה בישראל, בזיהום האוויר בישראל ובתוצאות המחקר החדש, ייתכן כי אחת הסיבות היא שגם הצמחייה המקומית בישראל מגיבה לזיהום האוויר בייצור יתר של אבקנים אלרגניים. "במידה ובדיקות המעבדה אינן מורכבות, ייתכן ויש לברר מהם הרכבי הצמחייה שאינם מושפעים בצורה זו מזיהום אוויר תחבורתי ולעודד נטיעה שלהם בצדי הדרך", מציע אלון לסיכום.

הכתבה הוכנה על ידי זווית – סוכנות ידיעות למדע וסביבה