כולנו כבר יודעים מה אנחנו צריכים לעשות כדי לשפר את הבריאות הגופנית שלנו, אבל רבים מאיתנו נוטים לשכוח את הבריאות המנטלית שלנו. או במילים אחרות, אנחנו שוכחים שגם המוח שלנו צריך שנשקיע בו כדי שהוא יישאר בריא. אז מה אתם יכולים לעשות עבור המוח שלכם? ובכן, אתם יכולים להתחיל בחמשת הדברים הללו:

 >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. תעשו יותר להטוטנות

תאמינו או לא, אבל קצת ג'אגלינג יכול לעזור למוח שלכם המון. למעשה, מחקר מצא שלהטוטנות קשורה לתפקוד טוב יותר של המוח. החוקרים גילו שבקרב מתנדבים שהשתתפו בתרגיל להטוטנות, כמות החומר הלבן במוח השתפרה בשני אזורים המעורבים בפעילות ויזואלית ומוטורית. "החומר הלבן" הוא למעשה כינוי לסוג של רקמה המצויה במערכת העצבים המרכזית. תפקידה של הרקמה היא לקשר בין המוח לחוט השדרה והולכת אותות ביניהם. מחלות שונות במערכת העצבים נגרמות כתוצאה מפגיעה בחומר הלבן, כמו למשל טרשת נפוצה.

אבל אם ג'אגלינג זה פחות הקטע שלכם, ייתכן מאוד שכל פעילות מאתגרת תעשה את העבודה. "הראנו שישנם שינויים בחומר הלבן במוח (צבר של סיבי עצבים שמקשרים בין חלקים שונים של המוח), כתוצאה מלמידת מיומנות חדשה", הסבירה ד"ר היי ג'והנסן-ברג מהמחלה לנוירולוגיה קלינית באוניברסיטת אוקספורד, שהובילה את המחקר. בנוסף לכך,   החוקרים טענו כי מצאו שהמוח מסוגל לתכנת עצמו מחדש כך שיעבוד באופן יעיל יותר. וכל מה שאתם צריכים כדי ליהנות מהיתרון הענק הזה, זה ללמוד מיומנות חדשה שמאתגרת אתכם, להטוטנות היא דוגמה טובה לכך אך פעילויות אחרות יכולות לתרום גם – שימו לב לסעיף הבא.

להטוטנות, ג'אגלינג (צילום: nakaridore, shutterstock)
תורם המון למוח | צילום: nakaridore, shutterstock

2. אל תלכו לישון בלי ללמוד משהו חדש

ג'אגלינג הוא לא הדבר היחיד שאתם יכולים לעשות כדי לשפר את תפקוד המוח. למעשה, גיוון הוא המפתח למוח בריא. ישנם אינספור דברים חדשים שאתם יכולים ללמוד, אתם רק צריכים למצוא אותם ולזכור לפנות להם זמן, כמובן. תפגשו אנשים חדשים או תלמדו מיומנות חדשה, מקורס ריקוד ועד ללמידת שפה חדשה, איור או כל דבר למעשה שמעניין אתכם. השאיפה היא לעשות כל יום משהו חדש שמותח את גבולות היכולת שלכם.

"לא כל הפעילויות הן שוות במובן הזה", מסביר נורמן דוידג' בספרו על המוח. אלה שדורשות ריכוז אמיתי – ללמוד לנגן על כלי נגינה, לשחק במשחקי קופסה, קריאה וריקוד – קשורים לסיכון מופחת לדמנציה. ריקוד, הדורש למידת תנועות חדשות, הוא מאתגר הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית ולפיכך דורש הרבה ריכוז". כמו כן, מחקר מצא שלמידת שפה חדשה יכולה להגביר את כמות החומר האפור (מרכיב חשוב במערכת העצבים המרכזית) באזורים במוח הקשורים לשימוש בשפה. אז מילת המפתח היא שינוי – לעשות דברים שלא עשיתם לפני.

ביונסה  (צילום: Getty Images/Larry Busacca )
יודעת מה טוב למוח שלה | צילום: Getty Images/Larry Busacca

עוד ב-mako בריאות:
>> קנתה כרטיס להודו ואז הגיעו תוצאות הבדיקות
>> 10 הטיפים הכי חשובים בשמירה על הבריאות
>> מחקר: זו השעה הכי מומלצת לארוחת ערב

3. כל פעילות גופנית תעזור

כל עוד אתם פעילים, אתם כבר עוזרים לעצמכם – לא רק מבחינה גופנית, אלא גם מבחינה מנטלית. נמצא כי פעילות גופנית תורמת לשיפור המוח בדברים כמו זיכרון, פעולות מוטוריות והיכולת ללמוד. אפילו 30 דקות בלבד על האופניים בחדר הכושר יכולות לתרום המון למוח שלכם. ואם כל היתרונות הללו לא הספיקו, אז פעילות גופנית יכולה גם לתרום באופן עקיף לשיפור מצב הרוח, לשינה ולהפחתת סטרס וחרדה. מחקר מצא שגם אם אתם עושים פעילות גופנית בעצימות בינונית במשך שישה חודשים או שנה, אתם כבר עוזרים למוח שלכם להשתפר. אז אילו פעילויות מומלץ לעשות? חוץ מאימון בחדר כושר, אתם יכולים לעשות הליכות, לשחות, לטפס במדרגות, לשחק טניס או כאמור, לרקוד. כל עוד אתם מתמידים ועושים זאת באופן קבוע, אתם בדרך הנכונה.

אישה מתאמנת (צילום: Jacob Lund, Shutterstock)
כל פעילות גופנית תעזור | צילום: Jacob Lund, Shutterstock

4. תישנו היטב

שינה זה לחלשים? יותר מדויק יהיה להגיד ששינה הופכת אתכם לחלשים. או במילים מדעיות יותר: חוסר שינה עלול לגרום להתכווצות המוח שלכם. כך הסיקה קבוצת חוקרים שחקרה את הקשר שבין איכות השינה ובין נפח קליפת המוח וההיפוקמפוס. הממצאים הראו שבעיות שינה, או חוסר שינה, קשורים להפחתה מהירה בנפח המוח. הפחתה זו יכולה להשפיע על אזורים חשובים במוח, השולטים בדברים כמו שפה, מגע, איזון והיכולת לעשות חישובים מתמטיים וביצוע החלטות. אז אם אתם רוצים לשמור היטב על המוח שלכם, אתם צריכים לדאוג ל-7-8 שעות שינה בלילה.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
שינה חשובה לבריאות הכללית שלכם ולבריאות המוח שלכם בפרט | צילום: shutterstock

 5. נסו מיינדפולנס

העיקרון הפשוט של מיינדפולנס הוא להיות נוכחים בהווה, להיות יותר מודעים לחיים בזמן שהם קורים ולשים לב לכל דבר שמעסיק או יוצר מתח בנפש שלנו, מבלי לשפוט או לנתח. אנשים מכל רחבי העולם מעידים על היעילות של השיטה וגם כמה מחקרים שהראו שהיא אכן יכולה לתרום לבריאות הנפש ולהתמודדות עם סטרס.

הוכח כי מדיטציה מסוגלת לחווט מחדש את המוח ולהוביל לרמות גבוהות יותר של אושר. "במהלך העשור האחרון, מחקרים הראו כי היתרונות של מיינדפולס כוללים: הפחתת סטרס, שיפור הריכוז, שיפור הזיכרון, פחות תגובות רגשיות, יותר גמישות קוגניטיבית ורמה גבוהה יותר של שביעות רצון ממערכות יחסים", כתב כריסטופר ברגלנד, ספורטאי מקצועי וסופר ל-Psychology Today. המוח שלנו נוטה להיות על "טייס אוטומטי" רוב הזמן. כשאנחנו מתחילים לשים לב לעולם שמסביבנו, אנחנו מעוררים את החושים שלנו ונעשים ממוקדים יותר.