לפעמים נדמה שאלוהים המציא את הציפורניים רק בשביל להתנקם בנו בקטנה. הרי הן רק מציקות. צריך לטפל בהן, לגזור אותן, להיפטר מהשאריות, ואם לא עושים את זה נכון הן חודרניות וכואבות, הן נשברות ומתעקמות, אי אפשר להשתמש בהן לשום דבר יעיל חוץ מלפתוח אריזות ניילון או להוציא לכלוכים מהשיניים, וגם אז הן נשברות ומשירות חלקים. כמו כן, ציפורן שנשברת לא נכון מותירה אחריה כאב קטן אבל טורדני ובלתי נסבל.

מתברר אגב שיש לזה מינוח רפואי – פיצול קצוות ציפורניים, או ציפורניים פריכות - אוניקוסקיז'ה. זהו המצב המעיק שבו השכבה העיקרית של הציפורן מתקלפת וחושפת מתחתיה שכבה צרה ודקיקה יותר, שיוצרת רגישות בעור וכאבים. ציפורניים הרי עשויות משכבות על גבי שכבות של חלבון קריאטין, אבל יש מקרים מסוימים בהם השכבות חלשות מדי ופשוט מתקלפות מאליהן.

ציפורניים מתקלפות (צילום: Amy Planz, shutterstock)
לא לשכוח כפפות גומי כשמדיחים כלים | צילום: Amy Planz, shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

למה זה קורה?

אחת הסיבות השכיחות ביותר היא מחסור בברזל, אבל יש גם גורמים חיצוניים שיכולים לגרום למצב הזה. למשל – שטיפה אינטנסיבית מדי של הידיים, שטיפת כלים ללא כפפות, קילוף של לק במקום להשתמש במסיר לקים, הדבקת ציפורניים מלאכותיות, שימוש בציפורניים לצורכי קילוף או נעיצה, שיוף רב מדי של הציפורן, חשיפת הידיים לכימיקלים מסוימים ואפילו שהייה ממושכת בסביבה חמה או לחה מדי. הבעיה היא שציפורניים גדלות לאורך זמן ממושך, מה שאומר שחלק מהתופעות הללו עלולות להשפיע על הציפורן חודשים לאחר שהן קורות.

עם זאת, ציפורניים רגישות ושבירות עלולות להעיד גם על מצבים פנימיים חמורים יותר כמו אנמיה, התייבשות, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת ריאות (מה שגם גורמת להן להצהיב), מחלת כליות (שגורמת לכתמים חומים עליהן) וגם, ובכן, כחלק מהזדקנות לא תקינה של הגוף - חוקרים טוענים כי במקרים כאלה מדובר בתוצאה של בעיות במחזור הדם או חשיפה רבה מדי לקרינת UV.

סלט שעועית חמה הכי קל בעולם (צילום: AnjelikaGr, ShutterStock)
יאללה לאכול | צילום: AnjelikaGr, ShutterStock

עוד ב-mako בריאות:

>> טיפים לירידה במשקל מנשים שעשו זאת והצליחו
>> אלה 5 החומרים הממכרים בעולם
>> מאילו דגני בוקר אתם חייבים להתרחק?

איך נמנעים?

בהנחה שאתם לא סובלים מאחד המצבים הללו, יש כמה דרכים פשוטות שבהן תוכלו למנוע שבירה לא נעימה של ציפורניים. למשל, הימנעות משימוש בציפורנים מלאכותיות, בייחוד ציפורניים אקריליות או מג'ל; הקפידו להשתמש במסיר לק או באצטון במקום סתם לקלף את שאריות הלק; הקפידו לעטות כפפות גומי כשאתם שוטפים כלים או מנקים את הבית באמצעות חומרים כימיים; אל תשתמשו בציפורניים לפתוח או לקלף דברים; קצצו את הציפורניים בעדינות והקפידו על יצירת פינות מעוגלות, כדי למנוע מהן להיתקע בדברים; מרחו עליהן קרם לחות באופן קבוע.

ואיך מטפלים?

אבל מה עושים אם מאוחר מדי והציפורניים הקיימות כבר נחשפו לנזק? הדרך הכי טובה היא לצרוך מזונות שעשירים בברזל כדי לסייע בחיזוק הציפורניים. צריכת הברזל היומית המומלצת עומדת על 18 מיליגרם, מה שאומר שכדאי בהחלט להוסיף לתפריט גרעיני חמנייה, תרד, אפונה ושעועית ירוקה. כמו כן, מחקרים מראים כי שמן קוקוס נמצא יעיל במיוחד בשמירה על ציפורניים לחות, כך שמומלץ למרוח אותו על קצות הידיים.