שוב קמתם סופר עייפים למרות שדווקא סוף סוף הצלחתם לישון שבע שעות מלאות? אז נכון שהמומחים ממליצים על שינה של 7-8 שעות בלילה, אך זה בהחלט לא הדבר היחיד שאתם צריכים לעשות כדי להיות ערניים ומלאי אנרגיה. "ישנן כמה סיבות רפואיות לכך שאדם מרגיש עייף גם אחרי שינה מספקת", מסביר ד"ר שירג שאה לאתר Fatherly. מהתאורה במשרד ועד למזון שאתם אוכלים – אלה הדברים שיכולים לגרום לכם להיות עייפים גם אחרי שינה טובה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. לא נחשפים מספיק לתאורה טבעית

"חשיפה לאור השמש מעוררת את המוח והגוף וגורמת לנו להישאר ערים וערניים", מסבירה רבקה לי, אחות מוסמכת. עובדים שתקועים כל היום במשרדים עם תאורה מלאכותית לא טובה עשויים להרגיש עייפים, בלי קשר לכמות שעות השינה שלהם בלילה שלפני. אז אם אתם מרגישים תשושים במשרד – קחו כמה דקות, צאו החוצה לאור השמש ותראו איך האנרגיות שלכם מתחדשות.

הישראליות עובדות הכי הרבה בעולם (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
חשיפה ממושכת לתאורה מלאכותית תורמת לתחושת עייפות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

2. בעיה בנשימה

"אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה לרוב ישנים מספיק שעות בלילה, אך הם נוחרים חזק, מתעוררים הרבה באמצע הלילה וגם מעירים אחרים עם הנחירות שלהם", מסבירה ד"ר קריסטל בואו, רופאת משפחה. הם אולי ישנים שמונה שעות בלילה, אך כיוון שהם נוטים להתעורר הרבה באמצע הלילה, הם לא נהנים מההטבות של שינה מלאה וטובה. נוסף על כך, דום נשימה בשינה יכול לגרום גם ללחץ דם גבוה, מה שמוסיף לתחושת העייפות הכללית.

>> איזה סוג עייפות יש לכם?

3. תזונה לקויה

לתזונה השפעה משמעותית על רמות האנרגיה שלכם, בייחוד אם התפריט שלכם כולל הרבה מזון מעובד. פחמימות פשוטות גורמות לעלייה חדה ולאחר מכן לירידה חדה ברמת הסוכר בדם, מה שגורם לאובדן אנרגיה. נוסף על כך, מחסור בברזל, ויטמין D וחומרים מזינים אחרים יכולים להקשות עליכם להישאר ערים וערניים. גם דיאטות מגבילות מדי יכולות לגרום לתשישות, כיוון שהגוף לא מקבל מספיק דלק כדי לפעול כמו שצריך.

4. לא זזים מספיק

"אורח חיים יושבני עשוי להיות הגורם המרכזי לעייפות", מסבירה לי. הסיבה לכך היא שמחסור בפעילות גופנית גורמת לדה-קונדישנינג (Deconditioning), מצב שבו יצור חי מסתגל לסביבה פחות תובענית ולמעשה מוביל לירידה בכושר הגופני, המתבטאת במערכת השרירים, העצמות והלב. מחקרים מראים שבאופן הפוך, פעילות גופנית מגבירה אנרגיה ומפחיתה עייפות (מהסוג שמגיע ללא סיבה). אז הגיע הזמן להתחיל להזיז את עצמכם יותר.

אישה נוסעת ברכבת (צילום: locrifa, Shutterstock)
יושבים כל היום? תתחילו לזוז | צילום: locrifa, Shutterstock

5. בעיות הורמונליות

אם אתם מרגישים שרמות האנרגיה שלכם במהלך היום הן לא כמו שהיו פעם, ייתכן שכדאי לבדוק את רמות הטסטוסטרון שלכם. אצל גברים, רמות הטסטוסטרון יורדות עם הגיל וגם אבהות יכולה להשפיע על זה. שינויים באורח החיים, הקפדה על פעילות גופנית ותזונה נכונה יכולים לעזור להעלות את רמות הטסטוסטרון ובכך גם להשיב לכם את האנרגיה האבודה.

עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער

 6. לא שותים מספיק מים

לי מציינת שירידה של אחוז וחצי מנפח המים של הגוף מספיקה כדי להוביל להתייבשות. לכן אם לא שתיתם מספיק, אתם עשויים לסבול מהתייבשות מבלי להיות מודעים לכך. התייבשות גורמת לכאבי שרירים שמובילים לתחושת עייפות. כמו כן, כשאין לכם מספיק מים בגוף, הגוף נאלץ לעבוד קשה יותר. "כשהגוף שלכם מיובש, נפח הדם יורד והגוף צריך לעבוד קשה יותר כדי להעביר חמצן וחומרים מזינים לכל הגוף", מוסיפה לי.

7. שותים בירה בזמן הלא נכון

כמה בירות אחרי יום מתיש בעבודה אולי נשמעות כמו רעיון טוב להפחית את הסטרס, אבל זה למעשה תורם לתשישות כתוצאה מהתייבשות. נוסף על כך, אלכוהול מקצר את שנת ה-REM, שלב השינה שמתאפיין בחלימה ושלב הכרחי למנוחה טובה וחידוש האנרגיה. "אנשים רבים אוהבים אחרי יום עבודה עמוס להירגע עם משקה אחד או שניים", מסביר ד"ר שאה. "למרבה הצער, משקאות (אלכוהוליים) אלה עשויים לגרום לכם להרגיש עייפים יותר בבוקר שלמחרת".

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
לוותר על הבירה אחרי יום עבודה | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

8. בעיות בבלוטת התריס

בלוטת התריס, בלוטה קטנה בצורת פרפר הממוקמת בצוואר ומווסתת את תהליכי המטבוליזם והעיכול, יכולה לגרום ללא מעט בעיות, אם היא לא עובדת כראוי. מצב של תת פעילות של בלוטת התריס יכול להוביל לתשישות, עצירות, יובש בעור ונשירת שיער. "בלוטת התריס לא מסוגלת למלא את תפקידה כראוי – שזה לשמור על כך שהתהליכים בגוף יתנהלו במהירות המירבית", מסביר ד"ר שאה. תת פעילות של בלוטת התריס לרוב מתרחשת אצל נשים.

עור יבש (צילום: Shutterstock)
סובלים גם מיובש בעור? אולי זו בלוטת התריס | צילום: Shutterstock

9. שותים יותר מדי קפה

נכון שכולנו שותים קפה כדי להתעורר, אבל זה דווקא יכול להוביל לעתים לתוצאות הפוכות. קפאין יכול לחסום את קולטני האדנוסין במוח מלקלוט כימיקל שעוזר לבני אדם לווסת מעגלי שינה וערות. במצב רגיל, קולטני האדנוסין עולים בזמן ערות ויורדים בזמן שינה, אבל קפאין יכול לשבש את זה ולפיכך לגרום לעייפות במהלך הערות.

10. יש לכם "חמרמורת שינה"

השינה האידאלית לרוב כוללת חמישה מעגלי שינה באורך של 90 דקות כל אחד – כשבע שעות וחצי. אפשרי גם יותר מזה, אך זה עשוי לבלבל את הגוף שלכם. "כשאתם ישנים יותר מדי, השעון הביולוגי שלכם יוצא מאיזון והתאים בגוף שלכם לא מאותתים לו להתעורר", מסבירה לי.