אחת מהתלונות הגינקולוגיות השכיחות היא דיסמנוריאה, כאב מחזור. יותר מ-50 אחוזים מהנשים חוות כאבי ואי נוחות מדי חודש, לעתים עד כדי חוסר יכולת לתפקד בימים אלו.

תסמיני הדיסמונריאה הם כאבים, בעיקר בבטן התחתונה, אולם גם בגב התחתון ובאזור אגן הירכיים. תסמינים נוספים הם כאבי ראש, התכווצויות, מתן שתן מוגבר, בחילות, כאבי ראש, שלשול או עצירות, התעצמות של רגשות, כמו אימפולסיביות וחוסר שקט, חזה רגיש וגדוש, בחילות והצטברות של נוזלים.

אצל חלק מהנשים התסמינים והכאבים מופיעים רק בחלקם ובדרגות חומרה משתנות. אחרות עלולות לחוות את כל התסמינים, ולהגיע למצב של כאבים בלתי נסבלים וחוסר יכולת לתפקד.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם? 

כאבי מחזור: סוגים ותסמינים

ישנם שני סוגים, או צורות, לכאבי מחזור: כאבים ראשוניים וכאבים משניים.

כאבי מחזור ראשוניים מתרחשים לפני ובזמן המחזור, ואופייניים בעיקר בקרב נערות ונשים צעירות, בשנים הראשונות להופעת המחזור. לרוב ייפסקו התסמינים או יפחתו משמעותית לאחר הלידה הראשונה. הסיבה לכאבים אלו היא מבנה מולד של הרחם ו/א הנרתיק, או עקב כיווצים חזקים של הרחם, הגורמים לכאב.

כאבי מחזור משניים מתרחשים בכל גיל. לרוב עקב סיבה משנית, למשל בעיה גינקולוגית, המשפיעה על הרחם או איברים נוספים. לא תמיד הבעיה קשורה למחזור החודשי, אך התופעה עשויה להתרחש בסמוך לזמן המחזור.

כאבי מחזור נוספים הם כאבי ביוץ, המתרחשים לאחר הביוץ ולכן מיוחסים למחזור החודשי. הכאבים מתרחשים כשבוע לאחר שהתרחש הביוץ, ופעמים רבות מבשרים תחילת היריון.

התסמינים כוללים כאבים באזור הרחם והנרתיק אולם גם באזורים אחרים:

כאבי ראש: נשים רבות סובלות, כחלק מתסמיני המחזור החודשי, מכאבי ראש. הכאבים יכולים להיות מיגרנה או כאב ראש מתחי. בזמן המחזור החודשי מתרחשים שינויים הורמונליים בגוף. לרוב יופיעו כאבי הראש כיומיים לפני תחילת המחזור, או כיומיים-שלושה אחרי שהתחיל. בשני המועדים יורדת רמת האסטרוגן בגוף ו"מעודדת" את כאבי הראש. כשמדובר בכאב ראש מתחי, הוא יופיע ברוב המקרים בשני צדי הראש, בעוד שנשים הסובלות ממיגרנה עקב מחזור חוו כאבים פועמים, עזים יותר ורגישות רבה לאור, קולות ואף לריחות מסוימים.

מומלץ להפחית בצריכת מוצרי מזון המעוררים כאבי ראש, כמו מונוסודיום גלוטומט, שתייה מרובה של קפה, שוקולד ועוד. כמו כן חשוב להקפיד על הרגלי שינה קבועים ומאוזנים ולנסות להפחית ככל האפשר את המתח הנפשי.

כאב ראש (צילום:  ViChizh, shutterstock)
מיגרנה או כאב ראש מתחי | צילום: ViChizh, shutterstock

כאבי גב: הכאבים נגרמים עקב התכווצויות בבטן שמשפיעות על אזור הירכיים, עליונות או אחוריות. גורם נוסף לכאבי גב הוא ההתכווצויות ברחם. במהלך המחזור, עם הדימום, עודף רירית הרחם נדחפת החוצה דרך הנרתיק. התהליך גורם להתכווצות שרירי הרחם שמשפיעה על שרירי הגב, המתכווצים אף הם. מומלץ בתקופה זו להמנע ככל האפשר ממתחים (סטרס), להקפיד על שגרת יום מאוזנת ולהימנע ממאמץ גופני שכרוך באימוץ שרירי הגב.

כאב גב (צילום: gpointstudio, Shutterstock)
התכווצות שרירי הרחם שמשפיעה על שרירי הגב | צילום: gpointstudio, Shutterstock

כאבי בטן: ככל הנראה כאבי הבטן המיוחסים למחזור החודשי קשורים לפרוסטגלנידינים, החומר הכימי המופרש בגוף בזמן המחזור וגורם להתכווצות הרחם. זהו חומר דמוי הורמון שמעורר את התכווצות שריר הרחם, ורמות גבוהות ממנו גורמות לכאבי מחזור עזים אף יותר. התופעה עלולה לגרום, נוסף לכאבי בטן, לשלשול או לעצירות. במקרים כאלו חשוב להקפיד על שתייה מרובה כדי למנוע התייבשות, להוסיף סיבים תזונתיים לארוחות ובכך לסייע ליציאות להיות סדירות יותר ופחות נוזליות.

עוד ב-mako בריאות:

>> מומחים מזהירים: המגפה שעלולה להרוג 80 מיליון איש
>> למה הגרמנים מקיימים פחות ופחות יחסי מין?

מחזור חודשי, על אף היותו תהליך חיובי במהותו, טבעי ובריא, שמעיד על תפקוד תקין ועל פוריות, אמור להיות חלק טבעי בחייה של אישה, ובלי שיסב כאבים, אי נוחות או חשש מ"הזמן הזה בחודש". מה עוד ניתן לעשות כדי לעבור את הימים האלה בשלום?

טיפול בכאבי מחזור

הדרך המהירה ביותר לטפל בכאבי מחזור היא באמצעות משככי כאבים. הם זמינים, לא נדרש מרשם רופא, לפחות ברוב המקרים, והם עושים את העבודה. הבעיה מתחילה כשהגוף מתחיל להסתגל למשככי הכאבים ונזקק להם. בטווח הארוך הדבר יכול לייצר התמכרות להם מצד אחד, והסתגלות אליהם מצד שני, דבר שיגרור להגדלת מינון הכדורים כדי להפיג את הכאב. נוסף לכך, משככי הכאבים מספקים מענה לסימפטום אולם לא מטפלים בגורם.

שיטת טיפול שבוחנת את הגורמים לכאבים היא הטיפול הטבעי מהרפואה הסינית. הטיפול מתייחס לאדם כמכלול ומחפש תמיד את התמונה הרחבה. כלומר, לתת מענה נקודתי לכאבים, ובמקביל לאתר את הגורמים להם, כדי לחזק את הגוף ולהפחית את התסמינים, לעתים עד כדי מניעה מוחלטת שלהם.

טיפול ברפואה הסינית כולל דיקור, שנמצא יעיל ומיטיב בהקלת כאבי מחזור. הדיקור מסייע בהרפיה של השרירים ובשיפור זרימת הדם, באופן שמקל כאבים ומחזק את הגוף.

כלי טיפול נוספים ברפואה הסינית הוא צמחי מרפא, שבמידת הצורך מותאמים אישית לכל מטופלת, ומטרתם לחזק את הגוף ולהקל תסמינים. הפורמולות מורכבות מצמחי מרפא והן טבעיות לחלוטין.

חשוב גם לשמור על אורחות חיים והרגלי תזונה. אכילה של מזונות מאוזנים, כמו גם הקפדה על שינה מסודרת וניהול מצבי לחץ, מסייעים לשמירה על האיזון ההורמונלי ומכאן, להקלה בכאבי מחזור.

נשים, מחזור חודשי הוא חלק מכן, חשוב לוודא שהכאבים לא נובעים מבעיה שאינה המחזור החודשי, לכן מומלץ להיבדק ולשלול בעיות ותסמינים גופניים אחרים, ורק לאחר מכן להתמקד בקבלת טיפול טבעי מחזק ומיטיב.

עידן לוי הוא מנהל מרפאת כאב ואורתופדיה במרכז מומחים לרפואה משלימה.