יחסית לחלק די זניח בגוף, שמחבר בסך הכל בין היד לבין הטורסו, בני אדם מקדישים יותר מדי זמן לבתי השחי שלהם – הם מריחים אותם, מתביישים בהם, מבשמים אותם, מטפחים אותם ומדברים עליהם לא מעט, ובעיקר על נשים שלא מורידות משם שיער ואיך הן מעזות. אז אם כבר אנחנו מתעסקים בהם, לפחות כדאי לשלב בשיחה דברים שלא בהכרח כולם יודעים עליהם.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הזיעה בבית השחי שונה מכל שאר הזיעה בגוף

בניגוד למה שאפשר לחשוב, הגוף שלנו מפיק סוגים שונים של זיעה בהתאמה למקומות שמהם היא מופרשת. למעשה, וליתר דיוק, יש רק שני סוגים של בלוטות זיעה: בלוטות אקרניות ובלוטות אפוקריניות. האקרניות מכסות את רוב שטח העור של הגוף, ואחראיות לייצר שכבה דקה של זיעה בכל מקום, כולל בגבות ובאזורים עדינים אחרים, על מנת שייבושה יקרר את הגוף. בבית השחי, לעומת זאת, מצויות הבלוטות האפוקריניות (שנמצאות גם במפשעה), שמפרישות אגלי זיעה גדולים יותר כדי להתמודד עם מקומות בהם זקיקי השיער עבים וסבוכים. כמו כן, הן קשורות באופן הדוק יותר להורמון האדרנלין ומופעלות בקלות יותר במצבים של חרדה, מתח או ריגוש מיני.

גבר מזיע (צילום: UV70, Shutterstock)
שונה מבשאר הגוף | צילום: UV70, Shutterstock

בתי השחי של ילדים לא מסריחים כלל

אלוהים יודע שהם פעילים ומזיעים יותר מכולנו, אבל אם תשימו פעם לב לבתי השחי של הילדים תגלו שהם אולי מזיעים אבל בפירוש לא מסריחים כמו שלנו, וזה לא בגלל שאין להם שם שיער. הסיבה היא תהליך בשם אדרנרכה, שהוא למעשה ההתבגרות המינית, בערך מגיל 8, ובמסגרתו בלוטת יותרת הכליה מפרישה הורמונים בשם אנדרוגנים. אלה הורמונים שנחשבים זכריים, אבל בפועל גם ילדים וגם ילדות מכילים אותם ברמות משתנות, והם אלה שמשפיעים על הפקת הריח הלא נעים שנובע מהבקטריות על העור.

צפה על המים (צילום: emily goodhart on unsplash)
צילום: emily goodhart on unsplash

יש אנשים שמזריקים בוטוקס לבתי השחי שלהם

המטרה אינה קוסמטית אלא רפואית: מדובר בטיפול ידוע למצב של הזעת יתר, שנקרא גם היפרהידרוזיס. לפי דוקטור סונאם ידב שמנהל מרפאה דרמטולוגית בניו דלהי. ידב טוען כי הבוטוקס עובד על ידי ויסות הסינרגה שבין צומת עצבי השריר לבלוטות הזיעה, ובכך גורם לחסימה של הסיגנל העצבי המועבר לבלוטות הזיעה המורה להפריש את נוזלי הזיעה.

>> ועל טרנד הזרקת בוטוקס לקרקפת שמעתם?

ניתן לעשות גבינה בעזרת בקטריות מבית השחי

מדענית בשם כריסטינה אגפקיס ומומחית לריח בשם סיסל טולס ביצעו בשנת 2013 ניסוי במסגרת תערוכת אמנות, ובו הפיקו גבינה בשילוב חיידקים שנלקחו מתאי עור ברגליים, בטבור ובבתי שחי של בני אדם. השתיים הצליחו לייצר 11 סוגים שונים של גבינות, שלטענתן שיקפו את הריח הייחודי של בני האדם שמהם נלקחו החיידקים. עם זאת, הגבינות לא ממש נועדו למאכל אלא רק כדי "לעורר דיון על מערכת היחסים שבין הגוף שלנו והבקטריות שבו", לפי השתיים.

מתמתחת  (צילום:  Elena Rudakova, shutterstock)
רק כשמתבגרים | צילום: Elena Rudakova, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> זה מה שהחיסונים באמת מכילים: התגובה שגרפה מעל אלף לייקים
>> זאת השיטה הכי מוזרה לדעת אם הצואה שלכם בריאה

גושים בבית השחי יכולים להיות סימן לסרטן

יש לא מעט סיבות שבגללן אפשר פתאום להבחין בבליטות בבתי השחי, בין השאר כתוצאה מתגובה לסוגי דאודורנט שונים או גירוי כתוצאה ממגע עם בד מסוים, אבל באופן כללי כדאי לבדוק נפיחות שהולכת וגוברת בבלוטות הלימפה, המצויות בבית השחי, שכן זה יכול להוות סימן מוקדם לסרטן השד, סרטן בלוטות הלימפה (לימפומה) או סרטן הדם (לוקמיה). רק בריאות.

>> והנה 5 עובדות מפתיעות שלא ידעתם על הפופיק שלכם