אין ספק ששיהוקים הם אחת התופעות המציקות ביותר שיכולות לקרות לגוף שלנו. בייחוד כשזה נמשך הרבה יותר זמן ממה שחשבנו. מחקר שזכה בפרס ה"איג נובל" מציע גישה מדעית מעניינת לטיפול בשיהוקים. ה"איג נובל" הוא פרס המוענק מדי שנה למדענים שערכו מחקרים מוזרים, משעשעים או טריוויאליים. מחקר זה זכה בפרס כיוון שהוא טוען שהדרך לטיפול בשיהוקים היא באמצעות הישבן.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

בשנת 1980, ד"ר פרנסיס מ. פסמייר, מהמחלקה לרפואה דחופה בבית החולים האוניברסיטאי בג'קסונוויל, פגש מטופל שסבל מבעיה יוצאת דופן: שיהוקים עיקשים. המטופל בן ה-27 שיהק במשך לא פחות מ-72 שעות רצוף, כ-30 פעמים בדקה. ד"ר פסמייר ניסה על המטופל שלו מגוון רחב של טיפולים שאמנם הפחיתו את תדירות השיהוקים, אך לא הצליחו להעלים אותם לחלוטין.

ד"ר פסמייר החליט לנסות טיפול קצת שונה על המטופל שלו; הוא לקח השראה ממארק אי. ליברמן, רופא שפרסם מחקר בשנת 1987 על שיטה יעילה לטיפול בדופק מואץ. השיטה כוללת מסאז' רקטלי ולטענתו של ד"ר פסמייר, היא גם יעילה לטיפול בשיהוקים - ואכן שיטה זו עבדה על המטופל שלו. בשנת 2006, פרופ' מאג'ד עודה מהמרכז הרפואי בני ציון בחיפה יישם את השיטה של פסמייר בהצלחה רבה וכתב עליה מאמר שפורסם בכתב עת מדעי וזיכה אותו בפרס "איג נובל" משותף עם פסמייר.

נערה מבוהלת (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
הבהלה באמת עזרה לכם? | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער
עוד ב-mako בריאות
>> איך הרסנו את המערכת החיסונית של הילדים שלנו
>> מגפה? בשבועות האחרונים נרשמה התפרצות שעלת
>> הסלפי שהסעיר את הרשת וחולל שינוי בעולם

אז איך בדיוק מסאז' רקטלי עוזר לשיהוקים?

על פי השיטה, הכול מתחיל בעצב התועה, המעורב בשליטה לא-רצונית על הלב, הריאות ומערכת העיכול. מתוך 12 עצבי הגולגולת שיוצאים מן המוח, העצב התועה הוא הארוך מכולם, נמתח לאורך הגוף עד לישבן. שיהוקים עיקשים שלא נפסקים לאורך זמן עשויים להיות תוצאה של נזק או גירוי בעצב התועה, כיוון שהוא נקשר גם לסרעפת. כיוון שעצב זה מגיע עד לרקטום, גירוי העצב התועה מהישבן יכול בהחלט להיות פתרון הגיוני לשיהוקים. תרופות סבתא אחרות המוצעות לטיפול בשיהוקים יכולות לעבוד, כיוון שגם הן מבוססות על גירוי של העצב התועה. פעילויות כמו לשתות מים ולעצור את הנשימה מגרות את העצב התועה ויכולות לסייע לעצור שיהוקים, כך שיש לכם אופציות אחרות שלא כוללות את הישבן שלכם.