מאז בוקר שבת הארור, אנשים רבים לא יצאו מבתיהם. מדאגה, מפחד לצאת החוצה, מהרצון להישאר קרוב לילדים ולממ"ד. רובנו לא בתנועה כפי שאנחנו רגילים לה בימים כתיקונים ומעבירים ימים שלמים, בישיבה או בשכיבה, בבהייה במסכים גדולים וקטנים, ובעצב תהומי. זמן המסך של כולנו זינק פלאים ואתו גם הניידות של רבים מאתנו. איך הישיבה הממושכת משפיעה על הגוף שלנו?

עוד בשנות החמישים. מחקר שבוצע באותה תקופה מצא כי נהגי אוטובוס, שבילו את רוב יום העבודה בישיבה, היו בסיכון גבוה פי שניים ללקות בהתקפי לב. כמויות מוגזמות של ישיבה מאטות את חילוף החומרים, מה שגורם לבעיות בכל הקשור לפירוק שומן בגוף ולוויסות רמת הסוכר בדם מה שמתבטא בעיקר ביום יום בסיכון לעלייה במשקל וחולשה כללית של שרירים. וזה לא נעצר כאן.  

 תסמונת הישבן הרדום

על אמנזיה של המוח שמענו אבל של הישבן? מסתבר שיש דבר כזה אמנזיה גלוטאלית (DBS), הידועה גם בשם הקליט יותר "תסמונת הישבן המת", מצב שבו שרירי החלק האחורי שוכחים כיצד לבצע את עבודתם - לייצב את האגן ולהשפיע על יישור הגוף - בגלל חוסר פעילות.

האם ישיבה מוגזמת יכולה להפוך חלק משרירי הגוף לבלתי פעילים עד כדי כך שהם נוטים לשכוח את תפקודם המקורי? ישיבה ממושכת לאורך היום כמו גם שינה בתנוחת עובר מחלישה את שרירי העכוז וגורמת לעומס על חלקים אחרים של הליבה שלנו. מכיוון שרובנו נאלצים לשבת בעבודתנו, ותנוחת העובר היא אחת מתנוחות השינה הנפוצות ביותר, כולנו נמצאים בסיכון לסבול מתסמונת הישבן המת.

מה עלול לקרות במצב כזה? התוצאה המידית עשויה להתבטא בחוסר תחושה באזור הישבן, או תחושת רעד בשלב שבו אנחנו עוברים ממצב ישיבה לעמידה. בנוסף, אם שרירי העכוז חלשים, חלקים אחרים בגוף עלולים לסבול. שרירי ירך תפוסים, פציעות בשריר הירך האחורי, כאבי גב תחתון ואפילו פציעות בסחוס בברך. 

בנוסף, ישיבה ממושכת עלולה להשפיע גם על מצבים פעילים יותר של הגוף. החלק האחורי משמש כתמיכה לכל הגוף וכבולם זעזועים ללחץ במהלך פעילות גופנית, אבל במצב שהוא נחלש, החלקים האחרים בגוף מושפעים מהרפיון וזה עלול לגרום לפציעה.  

איך נדע אם יש לנו ישבן רדום?

אחת הדרכים המקובלות הוא מבחן טרנדלנבורג, בדיקה גופנית שבה אדם מרים רגל אחת לפניו בעמידה. אם האגן צולל בצד הגוף שבו הרגל מורמת, זה מעיד על חולשה בצד הנגדי. אפשר גם לבדוק זאת דרך השרירים. שכבו על הגב עם רגליים ישרות ונסו לכווץ את שרירי הישבן. אם קשה לכן לשמור על התכווצות חזקה במשך חמש עד 10 שניות, זה יכול להיות סימן שהאזור מוחלש.

מה מומלץ לעשות?

1. צעדו תוך כדי שיחה. נהלו את שיחות הטלפון שלכם תוך כדי תנועה ברחבי הבית. 
2. רדו ועלו במדרגות.
3. פשוט קומו מהמקום. הישיבה הממושכת  כאמור עלולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות החל מסיכון מוגבר להשמנת יתר, לחץ דם וסוכרת ועד לעומסים בגב עד לפריצות דסק. בכל הזדמנות שיש לכם עמדו וזוזו.
4. נכון שהכי מפתה זה להנגיש שלטים, כוסות, נייר טישו וכו'. במקום זה, הרחיקו מכם כל דבר שיגרום לכם לישיבה ממושכת. הדברים הרחוקים שתצרכו, יהיו תזכורת עבורכם לקום ולזוז.