הדיווחים על נגיף הקורונה המשתלט על העולם לא מפסיקים להקיף אותנו. מעל 80 אלף איש ברחבי העולם נושאים בגופם ברגע זה את הווירוס המפורסם. מסין והונג-קונג דרך איראן ואיטליה ועד ארצות הברית ואוסטרליה, והוא לא עושה סימני עצירה. כחלק מהניסיון של משרד הבריאות למנוע את התפשטות הקורונה בישראל, נמצאים בבידוד ביתי יותר מ-1,600 אנשים שחזרו מסין, יפן, מקאו, סינגפור, תאילנד, דרום קוראה ואיטליה, ונכון ליום חמישי, דווח גם על חולה ראשון, ששב מארץ המגף.

אבל השבים מארצות שבהן הנגיף פעיל אינם היחידים שנמצאים בבידוד. ברחבי הארץ ישנם כמה ישראלים שמבדדים את עצמם מסיבה קצת שונה, מהחשש שהם בעצמם ידבקו במחלה. בקבוצות הפייסבוק הייעודיות לעדכונים באשר למחלת הקורונה מתפרסמים מדי יום עשרות פוסטים של אנשים שהחליטו להתבודד, לרכוש מסכות מגן או לאגור מזון שיספק אותם בחודשים הקרובים.

עוד על נגיף הקורונה: 
<< כל הפרטים על החיסון הראשון
<< ועכשיו לבשורות הטובות: אקולוגיה
<< רופא צמוד: נגיף קורונה

 

"מהרגע שהישראלים מספינת הקורונה הגיעו לישראל יצאתי רק פעמיים מהבית. כשהייתי ממש חייבת. וגם אז, הייתי לבושה לגמרי, עם חם צוואר על הפרצוף וכפפות אטומות על הידיים", מספרת פ', ישראלית ממרכז הארץ שמתבודדת בביתה עם בנה הפעוט. "ברור לי שיש בזה משהו פסיכי. אבל אני מעדיפה לצאת פסיכית מאשר להידבק במחלה. אם מסתכלים על ההיסטוריה תמיד הציבור צחק על מי שעשה את הצעד הראשון".

שליח פיצה (צילום: By lassedesignen, shutterstock)
שים בזהירות ליד הדלת ותסתלק בבקשה | צילום: By lassedesignen, shutterstock

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?
>
> האם יש צורך להצטייד במזון בגלל נגיף הקורונה? מומחים עונים

אבל נכון להיום יש רק חולה קורונה אחד בישראל.

"אני בטוח שיש עוד, אבל עדיין לא מודיעים לנו על זה, יש גם כאלה שלא יודעים ולכן הם לא נמצאים בבידוד".

למה לא פשוט לצאת מהבית עם מסכה?

"רכשתי מסכות טובות אבל קראתי מחקרים שאומרים שהזיהום של הקורונה חודר מעבר למסכה. גם להיות בחוץ עם מסכה זה מסוכן מאוד".

אז מה הפתרון?

"להינעל בבית. יש מחשב, טלוויזיה, אייפד, נטפליקס, פאזלים. אני כבר אמצא תעסוקה. בכל מקרה אני לא מוכנה שאף אחד יבקר אותי".

ומה לגבי קניות, אוכל למשל?

"יש לי בארונות ציוד לחודשים, ואם חסר אני מזמינה קניות מהסופר דרך האינטרנט".

רגע, ואם לשליח יש קורונה?

"אה, השליח לא נכנס הביתה. הוא מניח לי את השקיות מחוץ לדלת, אני מרססת אותן בספריי לחיטוי, נותנת להן להתייבש ורק אחרי כמה דקות מכניסה אותן הביתה. אני מרססת גם את המוצרים עצמם".

בדומה לפ', גם גיא כהן, מנהל עמוד הפייסבוק "וירוס הקורונה – עדכונים ודיווחים מהשטח" אגר בשבועות האחרונים לא מעט ציוד שישמש אותו לתקופה הקרבה. "קנינו מזון בקופסאות שימורים, בקבוקי מים מינרלים, חומרי ניקוי, נייר טואלט. המון מוצרים שלא מתקלקלים". הוא מסביר. "אם תסתכלי על תמונות עדכניות מהונג קונג ואיטליה תראי שמדפי הסופר שם כמעט ריקים".

בינתיים כהן אופטימי, הוא יוצא מהבית מדי פעם לקניות וסידורים אבל עדיין נשאר עם היד על הדופק. "למזלי אני עובד מהבית אז אין לי יותר מדי לאן לצאת, אבל אמרתי לאשתי שברגע שהנגיף יתפרץ כנראה נישאר בבית, או שלפחות נחבוש מסכות. אבל עדיין כרגע אין הוראה כזו ממשרד הבריאות אז אני מנסה להישאר רגוע".

מפחדים מהקורונה - גיא כהן (צילום: באדיבות המצולם)
יוצא מהבית מדי פעם, אבל נשאר עם היד על הדופק. גיא כהן | צילום: באדיבות המצולם

אז אני מניחה שאתה לא חובש מסיכה ביום-יום.

"בגדול לא, אבל לפני שבועיים אבא של אשתי חזר מרומניה וכמה ימים אחרי זה אני התחלתי להרגיש לא טוב. אני כמעט לא חולה, אבל כשאני חולה אני בטוח שאני עומד למות. הייתי בטוח שמדובר בקורונה כי חשבתי שאבא של אשתי נדבק בנגיף כשהיה בשדה התעופה. אחרי שהתקשרתי למשרד הבריאות ונאמר לי שברומניה אין קורונה החלטתי בכל זאת ללכת לרופא עם מסכה".

איך אנשים הגיבו?

"קיבלתי בעיקר מבטים חשדניים ומבוהלים. הרגשתי צורך להגיד לאנשים שחיכו בתור לרופא שלא הייתי בסין או בשום מקום עם קורונה, אבל עדיין אף אחד לא התיישב לידי. גם הרופאה מאוד נבהלה כשנכנסתי לחדר אבל כשהסברתי לה שלא הייתי בשום מקום היא נרגעה".

מפחדים מהקורונה - המזווה של גיא (צילום: פרטי)
"קנינו המון מוצרים שלא מתקלקלים". המזווה של גיא | צילום: פרטי

כהן מתעסק כמעט 24/7 סביב עדכונים על הקורונה. עמוד הפייסבוק שמתפעל מתריע לאלפי האנשים הסקרנים בכל רגע נתון את מצב הקורונה בעולם בישראל. "מגפות זה התחביב שלי", הוא מספר. "אני אוהב לעקוב, לחקור ולראות איך הדברים האלה מתפתחים. כשהתחלתי לעקוב אחרי התפתחות הקורונה ראיתי שיש המון אינפורמציות לא אמינות. פתחתי את עמוד הפייסבוק כדי ליצור מקום שיהיה בו מידע אמין ומדויק".

אתה שם לב לעלייה בכמות העוקבים בשבוע האחרון?

"חד משמעית. אני גם מקבל המון הודעות פרטיות מאנשים שחושבים שיש להם קורונה. אני מפנה את כולם למשרד הבריאות, אין לי הסמכה לענות על הדברים האלה".

מה אתה חושב שיקרה עוד שבוע מהיום?

"אני באמת לא יודע. אני גם חושב שאף אחד לא באמת יודע. לפי הסטטיסטיקה הקורונה מתפשטת בכל העולם בקצב מאוד מהיר. קראתי מחקרים סינים שאומרים שמספיק להיות בחדר עם חולה 15 שניות כדי להידבק. אני מאמין שמשרד הבריאות יודע מה עושה, בסופו של אי אפשר להכניס את כל המדינה לבידוד".

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 מאכלים שישמרו על בריאות הלב שלכם
>> הסיבה שאתם חייבים לשטוף "חסה שטופה"
>> נחשף: כך תדעו מה הגיל הביולוגי שלכם

מפחדים מהקורונה - דורון סגל  (צילום: באדיבות המצולם)
"גם אם רק אחד מ-30,000 גברים חולים בני 35 ימות, זה יכול להיות אני". דורון סגל | צילום: באדיבות המצולם

לעומת כהן, אשתו של דורון סגל (35) ממרכז הארץ כבר לא נלחצת כשהוא טוען שהוא לא מרגיש טוב. "אני היפוכונדר מאובחן. מאוד היפוכונדר", הוא מסביר. "אני מפחד מהרבה מחלות וכמובן גם מהקורונה".

אתה יוצא מהבית?

"לצערי כן כי העבודה שלי לא בבית, אבל אם הייתה לי אפשרות הייתי מסתגר. בשבועות האחרונים אני לא הולך למקומות הומי אדם ואם אני רואה התקהלות אני מתרחק".

ומה עם מסכה?

"יש לי חבילה של מסכות, אגב, אנשים עושים בוכטות של כסף מהמסכות האלה. אני קניתי חבילה של 10 ב-300 שקל".

יקר.

"כן. מעבר לזה קניתי מזון יבש הביתה במידה ואצטרך להתבודד. הוצאתי על זה בסביבות ה-2,000 שקל. זה הרבה אבל זה ציוד שיהיה תקף לכל מקרה שלא יהיה".

אתה חושב שהנגיף יתפשט בארץ?

"כמובן. זה לא שאלה של 'אם' אלא 'מתי' - עובדה שהוא כבר כאן. חוץ מזה אני בטוח שיש כבר ישראלים חולים שלא אובחנו או שהנגיף עדיין לא התפרץ אצלם. זה מגיע וזה מסוכן".

עדיין, אתה בחור בן 35, בטווח הגילים שלך כמעט לא ידוע על מצב מסכן חיים.

"אני לא רוצה לקחת את הסיכון בסטטיסטיקה. גם אם רק אחד מכל 30,000 גברים חולים בני 35 ימות, זה יכול להיות אני".