הפרעת קשב היא תסמונת נוירולוגית שכיחה שמתאפיינת בהיסח דעת, אימפולסיביות וחוסר מנוחה. ההערכות הן שהתסמונת נפוצה בקרב 5-10% מהילדים בגילאי גן. ילדים אלה מתמודדים עם תסמינים המשפיעים על התפקוד היומיומי: חולמנות, חוסר מיקוד, בלבול ופיזור דעת. ממחקרים עולה כי ההפרעה נובעת מחוסר איזון במתווכים עצביים (עיקר המחקר מתמקד בדופאמין ונוראדרנלין - מתווכים עצביים המעבירים מסרים בין תאי העצב שבמוח).

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הטיפול המוכר לכולנו בבעיה הוא השימוש בתרופות ממריצות כדוגמת ריטלין וקונצרטה, הידועות ביכולתן לשפר את פעילות הקשב והריכוז על ידי העלאה של רמת הדופאמין. אבל אילו עוד פתרונות קיימים?

לא מעט מחקרים קליניים מצביעים על כך שקיימת גם דרך נוספת לטיפול בבעיה, והיא מצויה בטבע – צמחי מרפא שמסייעים למיקוד המחשבה, ליכולת הריכוז ולתפקוד הקוגניטיבי.

ויתניה משכרת

הוויתניה, שנקראת גם "הג'ינסנג ההודי", תורמת להגברת היכולת של הגוף להתמודד עם קשיי קשב וריכוז המשלבים אלמנטים של ערפול מחשבתי, נטייה לחולמנות, פיזור והיסח הדעת. מספר מחקרים קליניים שנערכו על הצמח הראו שיפור במדדים כגון מהירות המחשבה, יכולות פסיכומוטוריות, מהירות תגובה והפחתת העייפות לעומת קבוצת הפלסבו שנבדקה. מחקרים אף הראו כי הוויתניה תורמת למיתון תחושות של סטרס וחרדה העלולים לנבוע מהתמודדות עם דרישות ומטלות לימודיות.

גינקו בילובה

ב-30 השנים האחרונות נערכו יותר מ-400 מחקרים מדעיים שבחנו את יעילותו הרפואית של הגינקו בילובה. הצמח נמצא כנוגד חמצון עוצמתי, והוא משמש בעיקר לטיפול במצבים כגון קשיי זיכרון וריכוז, בלבול, חוסר אנרגיה ועייפות. מחקר שבדק את השפעות הגינקו על משתתפים צעירים מצא כי לצמח השפעה אקוטית על מהירות התגובה ותשומת הלב לפרטים, הנראית זמן קצר לאחר נטילה. מחקרים נוספים הדגימו השפעה שהביאה לשיפור משמעותי של הזיכרון לטווח קצר.

רוזמרין,-צמחי-מרפא (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רוזמרין משפר פעילות קוגניטיבית | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

הבקופה (פשטה שרועה)

הבקופה נחשב ברפואה ההודית לצמח מפתח שתומך במערכת העצבים ותורם לשיפור בתהליכי חשיבה ותפקודים מנטליים. הצמח משמש לטיפול בבעיות קשב וריכוז, בייחוד כשמעורבים אלמנטים של תחושת פיזור והיסח הדעת, חוסר מיקוד, "ערפול מחשבתי" ואף דיכאון.

הבשורה והחידוש לגבי הבקופה הם העובדה שהוא יכול לשמש כמשפר זיכרון גם אצל אנשים שאינם מאובחנים עם בעיות קשב וריכוז, אך בכל זאת רוצים לשפר את התפקודים המנטליים שלהם. מחקר קליני שבדק את השפעת הבקופה על אנשים בריאים בגיל 18 עד 60 הראה כי הצמח הביא לשיפור ולהגברת המיקוד בהליכי החשיבה ובאיכות הזיכרון. בנוסף, מחקרים על אנשים שמתמודדים עם בעיות של קשב וריכוז מצאו כי הצמח סייע להם בהקשר של מיקוד וביכולת התעלמות מפרטים לא רלוונטיים, תרם לזיכרון ולתהליכי הלמידה ואף הוריד רמות חרדה ודיכאון.

עוד ב-mako בריאות
>> היום הבריאותי שמסכן את הציבור הישראלי
>> מרגישים עייפים כל הזמן? אולי זו הסיבה
>> כך ג'ניפר לורנס נכנסה לכושר שיא

רוזמרין רפואי

ברפואת הצמחים המודרנית נחשב הרוזמרין לצמח המשמש, בין היתר, לשיפור פעילות קוגניטיבית - לרבות ריכוז ומיקוד, למידה וחידוד המחשבה. הצמח פועל להגברה של זרימת הדם ההיקפית בגוף ובפרט אל המוח, וכפועל יוצא משפר את היכולות המנטליות של האדם.

מחקרים קליניים שבחנו את ההשפעה של הצמח על תפקודים מנטליים במתנדבים בריאים הדגימו ירידה בתחושת המתח והחרדה ושיפור הערנות. בנוסף הראו המחקרים שיפור במצב הרוח הכללי ושיפור בתפקוד הקוגניטיבי.

לבנדר צמחי מרפא (אילוסטרציה: אימג'בנק / Thinkstock)
לבנדר. עוזר למצבים כמו חרדות, מתח ונדודי שינה | אילוסטרציה: אימג'בנק / Thinkstock

מרווה

נמצאת בשימוש רפואי מסורתי זה אלפי שנים ומשמשת לטיפול במצבים המצריכים פעילות משקמת, ממריצה ומחזקת, בפרט במצבים המערבים תחושת חולשה והיסח הדעת.

מחקרים קליניים הדגימו את יעילות המרווה כחלק מהטיפול בהפרעות בקשב וריכוז, במיוחד כשמעורב אלמנט של מתח גופני ונפשי. באחד המחקרים הביאה המרווה לשיפור בקוגניציה, במצב הרוח, ברמת הערנות וביכולת הזיכרון. בארץ נהוג לעשות שימוש רפואי במרווה המשולשת.

לבנדר

הלבנדר משמש לטיפול במצבים רבים שמקורם במה שמוגדר "חולשת מערכת העצבים", כגון אי-שקט, חרדות, כאבי ראש על רקע מתח, נדודי שינה וכו'. במחקר קליני נבחנה קבוצת גברים ונשים בגיל 18 עד 30 שנחשפה לניחוח לבנדר, רוזמרין או פלסבו, ולאחר מכן לגורם מעורר חרדה. משתתפי קבוצת הלבנדר דיווחו על שיפור במצב רוחם וביכולת הגופנית-נפשית בעת ביצוע משימות שונות. ממסקנות מחקר דומה עולה כי לשמנים הנדיפים בצמח יש יכולת השפעה על התפקודים הקוגניטיביים והמנטליים באנשים בריאים.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים"