קרה לכם שסבלתם מכאבי ראש חוזרים שלא עברו גם אחרי שלקחתם משכך כאבים ולא ידעתם מה לעשות עם זה? זה קורה לרבים וזה קרה גם לקריסטין מתיס, שכתבה לאתר Prevention על החוויה והפיתרון המפתיע שהיא מצאה. "הכאב היה כמו גומיה שלוחצת על הראש שלי ומקשה על השינה, עבודה ועל התפקוד הכללי שלי"., היא מספרת.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מתיס פנתה מסיבות אחרות לפיזיותרפיסט דיוויד ריווי, שעובד עם ספורטאים מקצועיים מה-NFL וה-NBA. לאחר בדיקה גופנית ראשונית, הוא שאל אותה אם היא סובלת מכאבי ראש לאחרונה, מתיס הייתה מופתעת מהשאלה והשיבה שכן. כך התברר לה למעשה, שהכתפיים, הצוואר ובעיקר הלסת שלה היו כולם תפוסים והדוקים, עד כדי כך שהפיזיותרפיסט הצליח להבחין בזה רק מלהסתכל על היציבה שלה. ומתברר כי כשהגוף הופך תפוס ונוקשה, זה יכול להוביל לכאבי ראש מתחי (Tension Headache). מדובר באחת הצורות הנפוצות ביותר של כאב ראש, שבו הכאב נובע ממתח ויכול להקרין מהגב, הצוואר או קבוצות שרירים אחרות בגוף.

אך גולת הכותרת היא לא האבחנה המדויקת שלו, אלא הפיתרון המהיר והפשוט שהוא הציע לכאבי הראש העיקשים. "הוא גרם לכאב ראש שלי להיעלם תוך כ-10 שניות", מספרת מתיס. תרגיל פשוט שמשחרר את המתח מהלסת פתר לה את הבעיה. אז מה הקשר בין שרירי הלסת לכאבי ראש ואיך בדיוק עושים את התרגיל?

שריר המלעס

שריר המלעס הוא חלק מקבוצת שרירי הלעיסה והוא למעשה השריר שמחבר בין עצם הלסת ללחי שלכם. יש לשריר זה תפקיד משמעותי בפעולת הלעיסה, מאחר שהוא מאפשר להניע את הלסת מעלה ואחורה ומאפשר את סגירת הפה. אם אתם נתונים תחת המון לחץ ונוטים לסגור הלסת חזק, אז אתם נמצאים בסיכון גבוה להתכווצות שריר המלעס, שיש לציין – מדובר בתופעה שכיחה ביותר.

שריר המלעס (צילום:  Sebastian Kaulitzki, shutterstock)
השריר המחבר בין עצם הלסת ללחי | צילום: Sebastian Kaulitzki, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער

אז איך זה גורם לכאב ראש? מתברר שלסת הדוקה גורמת לשרשרת של תגובות הגורמות למתח בשרירים אחרים בראש ובצוואר, כולל קבוצת שרירים בבסיס הגולגולת או קבוצת שרירים בצוואר. לפי ריווי, אם מדובר בכוח חזק שמפעילים על הלסת, זה בהחלט יכול לגרום לכאב ראש מתחי.

תרגיל מסאז' לשריר המלעס

אז מהו התרגיל הקסום הזה שמסוגל להעביר כאב ראש ב-10 שניות? כך תעשו את זה:

הניחו את כריות האצבעות על שריר המלעס. לאחר מכן, פתחו את הפה הכי גדול שאתם יכולים. סגרו את הפה ואז חזרו על הפעולה עד שתרגישו את השריר משתחרר. "בתור התחלה, הייתי עושה את זה כמה פעמים ביום, במיוחד אם יש לכם נטייה לחרוק שיניים כשאתם לחוצים", מסביר ריווי. "זה לא רק עוזר לכאב ראש מתחי, אלא גם לבעיות במפרק הלסת". אם אתם סקפטיים לגבי יעילות התרגיל, אתם מוזמנים לנסות. אך רק דעו שמתיס טוענת כי היא לא סבלה מכאבי ראש מהרגע שהיא עזבה את מרפאתו של ריווי. וזה בהחלט סימן טוב.