יצא לכם פעם לדון עם מישהו על מאכל שאתם אוהבים והם ממש שונאים? לפעמים קשה לנו להבין איך זה קורה שמאכלים יכולים להיות כה שנויים במחלוקת, אבל לרוב נבין שמדובר בעניין של העדפה אישית. אך מתברר שבמקרים מסוימים, דווקא המדע יכול להסביר לנו למה זה קורה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"אלה הדברים שאני הכי שונאת: חרדל, כוסברה וגבינה כחולה", סיפרה קים בפרק של תכנית הריאליטי בכיכובה, ששודר ביום ראשון בארה"ב. אמנם אנחנו בטוחים שחלקכם הייתם בשוק מהדברים שקים איננה מסוגלת לאכול – ככל הנראה שרובכם הנהנתם בהסכמה. כיוון שבואו נודה בזה, כוסברה וגבינה כחולה הם מבין המאכלים היותר שנויים במחלוקת שקיימים (אחרי אננס על פיצה). אבל מה יש בהם שמפצל אנשים? בדקנו לעומק.

לאלו מכם שלא סובלים לראות או להריח כוסברה, אתם בטח יודעים שאתם ממש לא היחידים. "ישנה נטייה גנטית לשנאת כוסברה", מסבירה ד"ר קרי גנס, תזונאית קלינית. "לאנשים מסוימים, זה עשוי אף להזכיר טעם של סבון ולכן הם מעדיפים להימנע מזה".

נראה שהאשמה העיקרית היא ריחו של הכוסברה ולאו דווקא טעמו. "כשמשהו כמו כוסברה הוא 'חדש' לכם, המוח מחפש ריחות דומים לזה, אומרת וונדי בזיליאן ד"ר לבריאות הציבור ותזונאית קלינית. "וכיוון שסבון וקרם ידיים נוטים להיות דומים לכוסברה מבחינה ארומטית – ולנו יש סלידה מהטעם שלהם, זה עלול לגרום לדחייה מכוסברה".

כוסברה (צילום: eyemrs, Thinkstock)
אולי זה בכלל עניין גנטי | צילום: eyemrs, Thinkstock
עוד ב-mako בריאות
>> שותים קפה על בטן ריקה? אתם חייבים להפסיק
>> ההרגל הנפוץ שגורם לכם להשמין בלי לשים לב
>> למה נהיינו כל כך רגישים לחלב ולחם?

למרות שאנשים מסוימים אף פעם לא יתרגלו לטעם של הכוסברה, בהחלט שווה לכם לנסות. על פי ד"ר גנס, לכוסברה לא מעט יתרונות בריאותיים, ביניהם סיוע לעיכול והגנה מפני חיידקים מסוימים. ד"ר גנס ממליצה לאלו מכם שלא מחבבים כוסברה, לנסות לשלב אותה במאכלים שונים, כדי שהחך שלכם יתחיל להתרגל לטעם.

אז למרות שלשנאת כוסברה עשוי להיות קשר גנטי, חרדל וגבינה כחולה כבר יותר תלויים בהעדפה אישית של טעם ומרקם. "אם מישהו לא אוהב חרדל, זה כנראה קשור לריח ולטעם 'חזק' או כיוון שמדובר בטעם זר שהם לא התרגלו אליו או דורש טעם נרכש", מסבירה בזיליאן.

גבינה כחולה היא עוד מאכל שרבים סולדים ממנו, כנראה עקב העובש הכחול שמעטר אותה. "רבים מאיתנו לומדים שעובש זה רע ועלינו להימנע מזה", אומרת בזיליאן. המרקם של הגבינה הכחולה יכול להרגיש פחות נעים לאנשים מסוימים, כיוון שהוא שונה מגבינות אחרות.

אך אל תדאגו לקים (או לכל מי שאתם מכירים שנגעל מהמאכלים האלו) כי תזונה בריאה לגמרי יכולה להסתדר גם בלי המאכלים הללו. "הייתי יותר מודאגת אם קים לא הייתה אוכלת פירות וירקות", מסכמת ד"ר גנס.