בכל שנה מזכירים לנו ארגוני הבריאות מחדש כמה חשוב להתחסן מפני שפעת. אם בשנתיים האחרונות נהנינו משעורי תחלואה יחסית נמוכים, בעיקר הודות לסגרים ולהרגלי ההיגיינה בחסות הקורונה, הרי שהשנה התחזית מדברת על שפעת קשה יחסית.

כידוע, בד"כ ניתן לקבל את החיסון בתרסיס או בזריקה - אבל מה ההבדל ביניהם? את השאלה הזאת הפנינו לד"ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של עמותת "מדעת" שהסביר: "הנגיף בזריקה הוא בעצם נגיף מומת. בפשטות: הורגים אותו בתנאי מעבדה, מזריקים אותו לגוף וכך מערכת החיסון לומדת לזהות אותו. לעומת זאת התרסיס מכיל נגיף חי מוחלש. כלומר: מדובר בנגיפים שהוחלשו באמצעות דרכים שונות, שגרמו לכך שבפועל הנגיף לא יוכל לגרום למחלה פעילה. הטכניקה שבה השתמשו לטובת החלשת נגיף השפעת גרמה לכך שהחיסון לא יוכל להתרבות בגוף האדם, אלא רק בטמפרטורה נמוכה יותר. היות שהטמפרטורה במערות חלל האף נמוכה יותר ביחס לשאר חלקי הגוף, שם הוא כן יכול להתרבות - אבל רק שם".

למי מתאים כל אחד מהחיסונים?

"חיסון מוחלש בתרסיס ניתן החל מגיל שנתיים ועד 49, והחיסון המומת בזריקה מתאים לכלל האוכלוסייה מגיל חצי שנה ומעלה. חשוב לציין שניתן להשתמש בחיסון ייחודי שמתאים לבני 65 ומעלה. ייחודו נובע מכך שהוא מכיל מינון גבוה יחסית של חלבוני הנגיף, ולכן הוא מתאים מאוד לאוכלוסייה הבוגרת שנחשבת יותר בסיכון. אני ממליץ למי שעומד בקריטריון הגיל, לברר אם הוא קיים ולבקש לקבל אותו".

האם שני סוגי החיסונים כרוכים בתופעות לוואי?

"בשני המקרים עלולות להיות תופעות לוואי, אך לרוב מדובר בתופעות קלות בלבד. בדרך כלל חיסון בתרסיס יכול לגרום לתופעות הדומות לצינון קל, לכאב גרון, לשיעול ולתחושה כללית של צננת קלה.לעומת זאת, חיסון מומת לרוב יכלול תופעות של אודם, כאב או נפיחות במקום ההזרקה. כמו כן עשויות להופיע תופעות קלות של מחלת חום, שיימשכו כיומיים-שלושה לאחר קבלתו".

איזה חיסון יעיל יותר מבין השניים?

"אמנם מדובר בחיסונים שמכילים את אותם זני שפעת, אך כיוון שהמנגנון שפועל על מערכת החיסון שונה בכל אחד מהם, עדיין לא ידוע מי מהם יהיה יותר יעיל בסופו של דבר ורק בסוף החורף ניתן יהיה להסיק מסקנות לגבי העניין".

מי לא יכול לקבל חיסון בתרסיס?

"החיסון בתרסיס אינו מתאים לחלק מהאוכלוסייה. כך למשל הוא אינו רלוונטי למי שסובל מדיכוי חיסוני חמור, למי שבמשפחתו קיים מישהו שסובל מדיכוי חיסוני חמור, למי שסובל מאסתמה חמורה ולנשים בהריון (בגלל שינויים במערכת החיסון שצפויים בתקופה זו). בכל מקרה, אם יש ספק חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה בטרם ההתחסנות".

מה עושים אם כרגע יש בקופה רק חיסון בתרסיס – האם כדאי להמתין עד שיהיה בזריקה?

"למעט מקרים ספציפיים שחלקם צוינו, אין סיבה להתעקש על חיסון בזריקה. צריך לזכור שחלק נכבד מחיסוני הילדות המוכרים (כמו פוליו, חצבת, חזרת ואבעבועות למשל) ניתנים כווירוס מוחלש. מעבר לכך, כאמור שני סוגי החיסונים עשויים לגרום לתופעות לוואי קלות".

ילד בירוק עם משקפיים ופרצוף חמוץ מקבל זריקה בזרוע (צילום: Liza McCorkle, Istock)
הילדים חוששים מהחיסון? משחת אמלה תרגיע את הכאב | צילום: Liza McCorkle, Istock

הטריק שיקל את כאב הזריקה

אם אתם הורים לילדים קטנים, ודאי נחשפתם לאחת הבעיות המוכרות שכרוכות בחיסון. נכון -  לשכנע את הילדים להושיט את היד ולהתגבר על הפחד מפני המחט המאיימת. ובכן, כמובטח יש לנו טריק שיעזור להקל את הרגע המלחיץ ויפחית מאוד את הכאב. אתם מוזמנים לנסות אותו עם הילדים, ואנחנו מבטיחים לא לספר לאף אחד אם תרצו לנסות אותו גם בעצמכם. ד"ר אמיר מנדלסון, רופא ילדים בכללית מחוז שרון שומרון ורופא במיון ילדים במרכז הרפואי מאיר, מציע שתצטיידו במשחת "EMLA". לדבריו, כל מה שצריך לעשות זה למרוח את המשחה על גבי שטח העור שדרכו אמורה לחדור המחט, לאטום בניילון נצמד למשך 40 דקות בערך וזהו. אפשר להזריק.

דר גיל צ'פניק, רופא ילדים ב"מכבי" וחבר ב"מדעת", מציע לנסות להשתמש בהסחות דעת אחרות כמו בלונים או בועות סבון. כשמדובר בתינוקות הוא מציע להיעזר בהנקה או במי סוכר.

שיהיה חורף בריא!