נתחיל מהסוף: אי אפשר להעלים לחלוטין נקבוביות פעורות. עם זאת, אפשר בהחלט לגרום לעור להראות צפוף ויפה יותר. למעשה, העור שלנו מורכב מ-300,000 נקבוביות קטנות המכסות את כל שטחו - מרביתן מרוכזות בפנים. נקבוביות אלה הן פתחים זעירים בעור שמהן מופרשים חלב או זיעה, ומכל נקבובית יוצא זקיק שערה. הנקבוביות מתרחבות כאשר הן עובדות בצורה מוגברת, כדי לאפשר ניקוז חלב. גודל הנקבוביות מושפע מגנטיקה ומרמת ההורמונים בגוף. נקבוביות פעורות מעידות על עוד שמן או מעורב, נקבוביות סגורות מעידות על עור יובש או רגיל. 

בעיית הנקבוביות הפעורות, עשויה להתחיל כבר בגיל ההתבגרות, בגלל שינויים הורמונליים הנוצרים עם הגיל והעלייה ברמת האנדרוגיניים, המשפיעה על בלוטת החלב וגורמת להן לייצר יותר סבום (שומן). גם בגיל מבוגר התופעה מוכרת בגלל תהליך הירידה ההורמונלית, ובולטת יותר היות שהעור מאבד מהאלסטיות שלו, ונעשה רפוי ופחות מתוח ומוצק. שערות הפנים אף הן משתנות ומתעבות, מה שתורם להבלטת הנקבוביות. בנוסף, בשל הפחתה בכמות המים בעור, החלב המופרש המופרש מתקשה להתנקז החוצה.

 

עור פנים  (צילום: InesBazdar)
אפשר בהחלט לשפר את מראה התופעה | צילום: InesBazdar

איך מצמצמים את מראה הנקבוביות?

הקפידו על ניקוי העור

זהו השלב החשוב ביותר בשגרת הטיפוח. נקבוביות פעורות סופחות לכלוך ושאריות איפור, לכן חשוב להקפיד על הסרת הלכלוך והאיפור לפני השינה. בבוקר, חשוב לנקות את העור על מנת שהחומרים הפעילים יוכלו לחדור טוב יותר לתוכו. חשוב להשתמש בסבונים עדינים שאינם מייבשים את העור, מכיוון שיובש עלול לייצר הפרשת שומן מוגברת וכך לגרום לפעולה הפוכה.

חשוב לוודא שאתם משתמשים בחומרים שאינם מכילים אלכוהול, אלא רק בחומרים עדינים המלחחים את העור.

חומצות, חומצות, חומצות!

החומצות הוכחו במחקרים קליניים כמסירות תאים מתים. תהליך זה משחרר את פתחי הנקבוביות,  ומאפשר לבלוטת השומן לדחוף החוצה את החלב שבתוכן. יתרה מכך, חומצות ידאגו גם למראה עור צפוף, מתוח, ובוהק. החומצות המתאימות לטיפול בנקבוביות הן בעיקר: מאנדלית, סלצילית, גליקולית, לקטית, רטינול, ויטמין A ועוד.

 הקפידו לשתות הרבה

זה לא סוד ששתייה מרובה תורמת למראה העור, וכלל זה תקף גם לגבי שיפור מראה הנקבוביות.

 

ניקוי פנים (צילום: Shutterstock)
ניקוי פנים הוא הכלל החשוב ביותר | צילום: Shutterstock

צמצמו את החשיפה לשמש

חשיפה ישירה לשמש מייבשת את העור, וגורמת להצטברות של תאים מתים עם לכלוך ושומן שגורמים להחמרת התופעה.

 בחרו את התכשירים הקוסמטיים בקפידה

חשוב לבחור את התכשירים לאחר אבחון עור על ידי קוסמטיקאית מומחית שתוכל להתאים עבורכם חומרים איכותיים. קרמים שאינם מתאימים לעור עלולים ליצור עודף סבום ולהחמיר את התופעה.

 שלבו טיפולים במכשור רפואי מתקדם

כיום ישנן טכנולוגיות נהדרות, שיכולות לשפר עור בעל מראה נקבוביות פעורות. לייזרים, מכשיר פרקשיונל, מחטים ועוד – כל אלה יתאימו למשימה.

 

*הכותבת היא קרן ברטוב, קוסמטיקאית מומחית לכל מצבי העור