המעבר משקיות פלסטיק שמזהמות את הסביבה באופן משמעותי לשקיות בד רב-פעמיות תרם משמעותית לאיכות הסביבה בשנים האחרונות. "חוק השקיות" הוביל יותר אנשים להבין שלשימוש בשקיות פלסטיק חד-פעמיות יש מחיר (תרתי משמע)' ונראה שהשימוש בהן אכן פחת. כבר ביולי 2018 המשרד להגנת הסביבה דיווח על הפחתה של כ-80 אחוזים בצריכת השקיות החד-פעמיות והמספרים צפויים להמשיך לרדת בשנים הבאות.

אך לצד היתרונות הברורים של השקיות הרב-פעמיות, שכחנו חיסרון אחד שחשוב להיות מודעים אליו: שימוש לא נכון בשקיות הללו יכול להוביל להצטברות של חיידקים שעלולים להגיע למזון שלנו. אם בשקית מסוימת שמתם עוף או בשר, ייתכן מאוד שהיא תכיל חיידקים המצויים בבשר נא, שיכולים לגרום לקלקול קיבה ובעיות אחרות אם ניחשף אליהם.

אישה סוחבת קניות (צילום:  chris_tina, shutterstock)
שימוש נכון יכול למנוע זיהום צילוב | צילום: chris_tina, shutterstock

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

שימוש נכון ימנע הצטברות חיידקים מסוכנים

לפי ד"ר ריקרדו טייחיירו, מומחה למחלות זיהומיות, "בשר נא יכול להיות קרקע פורייה עבור מיקרואורגניזמים רבים, ביניהם אי קולי (שיכול לגרום זיהומים המסוכנים לילדים), סלמונלה (הגורם להרעלת מזון וטיפוס הבטן), קלבסיאלה פנאומוניה (דלקת בדרכי השתן ובמקרים מסוימים דלקת ריאות), סטרפטוקוקוס, בצילוס צראוס (הרעלת מזון וזיהומים בעור) ועוד".

הוא מוסיף כי מרבית החיידקים ברשימה זו מתרבים במהירות בטמפרטורה של 4.4 מעלות צלזיוס ועד ל-60 מעלות. החשש הוא שכאשר אתם שמים בשר בשקית שלאחר מכן השתמשתם בה כדי לסחוב ירקות או פירות, יש סכנה לזיהום צולב, כלומר מעבר של חיידקים מהבשר הנא (שלרוב מתים בזמן הבישול לאחר מכן) לירקות ופירות שאתם לא מבשלים ודרכם הם עלולים לחדור לגוף שלכם.

אז מובן שאתם לא צריכים להפסיק להשתמש בשקיות רב-פעמיות, אלא כדאי לדעת כיצד להשתמש בהם בצורה הנכונה ביותר כדי למנוע הצטברות של חיידקים מחוללי מחלות. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם:

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שאדל עשתה כדי לרדת במשקל
>> זהירות: המאכלים האלה יכולים לפגוע בעצמות
>> זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תפסיקו לשתות קפה

לשטוף את השקיות לאחר כל שימוש. כך תפחיתו משמעותית את הסיכון להתפשטות של החיידקים. מומלץ לשטוף אותן במים חמים ולאחר מכן לתת להן להתייבש לפני שאתם מאחסנים אותן או משתמשים בהן שוב.

לסמן שקיות למניעת זיהום צולב. אם בשקית אחת שמתם בשר, מומלץ להמשיך להשתמש בה לאותה מטרה ולא לשים בה מוצרים כמו ירקות או לחם ולמעשה כל מזון שלא עובר בישול לפני האכילה. כדאי לסמן שקיות מסוימות שמיועדות לבשר, אחרות שמיועדות לפירות וירקות ואחרות למוצרי חלב וכו'.

לאחסן במקום קריר ויבש. כדאי לאחסן את השקיות הרחק מאזורים לחים וחמים, סביבה כזו היא אופטימלית עבור התרבות של חיידקים.

וטיפ אחרון: בשקיות היו מזונות שומניים, כדאי להימנע משימוש חוזר בהן.