כשהיקירים שלנו מזדקנים, הרבה דברים משתנים. אחד מהסימנים המובהקים שקורים בקרב קשישים הוא שהם מתחילים לרזות, באופן בו המראה שלהם משתנה לחלוטין. בעוד שאנו רגילים לחשוב שמדובר בחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי, מדובר בהפרעת אכילה של ממש וזה לא חייב להיות כך. "אנורקסיה בקרב קשישים מופיעה בערך בקרב 10-30 אחוז מהמאושפזים במוסדות גריאטריים", מסבירה ד"ר נחמה מונסטרסקי, מנהלת המרכז הרפואי "בית בלב" בבת ים. " אמנם אין סטטיסטיקה, אך מדובר באחוזים עצומים מאוכלוסיית הקשישים".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אנו רגילים לקשר אנורקסיה עם אנשים צעירים שמעוניינים להשפיע על המראה שלהם. אך ההפרעה בקרב קשישים היא מורכבת יותר, לרוב זה לא מגיע מתוך רצון להיראות טוב יותר אלא מתוך מגוון סיבות אחרות. "יש אחוז מאוד קטן של אנשים בגיל מבוגר ששומרים על המשקל כדי להיראות יפה - זה בקושי קורה", היא מוסיפה. "מה שכן קורה הוא שאנשים מבוגרים הולכים לרופאים ועם השנים מקבלים אבחונים לכל מיני מחלות, מה שמוביל אותם לפגישה עם דיאטנית שמגבילה את היצע המזון שהם יכולים לאכול, ולפעמים רק בגלל ההנחיות האלה הם עלולים לרדת במשקל מעבר לצפוי".

בדידות, עוני ודיכאון

ואם נתקלתם בקשיש הסובל מאנורקסיה חשוב לשים לב בדיוק מה הסיבה בשלה הוא לא אוכל. "יש הפרעות בליעה מסיבות רפואיות שניתן לטפל בהן בקלות, לעומת הפרעות אכילה שנובעות כתוצאה מדיכאון או בשל ירידה קוגניטיבית שלא מאפשרת להם לזכור אם כבר אכלו", אומרת ד"ר מונסטרסקי. "בנוסף, רבים חושבים שזה חלק מהזקנה ולכן לא מטפלים בעניין, עד שהמצב כבר נהיה חמור ובלתי הפיך.גם המחלות והאשפוזים הרבים לא תורמים. הקשישים עוברים בדיקות פנימיות ופולשניות שלפניהן אסור לאכול, מה שמאפשר להם להמשיך ולא לאכול לאורך זמן".

בנוסף, יש הרבה בדידות ודיכאון בגיל הזה. לגברים זה יכול להיות קשה במיוחד אם הם מאבדים את בת הזוג שלהם. "במקרים כאלה, הרבה פעמים, הגבר הקשיש לא יודע איך לבשל ואיך לאכול, ולפעמים הילדים לא שמים לב לזה." אומרת ד"ר מונסטרסקי. "מה שהכי חשוב הוא לעשות מעקב אחר היקירים לנו ולבדוק שהם אכן אוכלים כמו שצריך. חייבים להתערב ולהיות אסרטיביים, כדי שלא יגיעו למצב קיצוני של תת תזונה".

ויש גם סיבות נוספות - הסיבה הטראגית ביותר היא ישנם קשישים שלא אוכלים מסיבות כלכליות, פשוט אין להם מספיק כסף לקנות אוכל. בנוסף, ישנם גם קשישים שלא מסוגלים להגיע למכולת בעצמם ולכן לא קונים אוכל, ולא אוכלים.

זוג מבוגר מחובק בשדה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אנורקסיה של קשישים היא בעיה אמיתית ונפוצה מאוד | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

>> עוד ב-mako בריאות:
שחקנית אנורקטית קוראת לעזרה בסרטון מרגש
מהטבע ישר לצלחת: הכירו את יער המאכל
מתי אימון כושר הופך להיות מסוכן?

איך נדע שהמצב לא תקין?

"אם מדובר בירידה של מעל קילו לחודש אצל אנשים מבוגרים, וזו ירידה לא רצויה במשקל, זו יכולה להיות בעיה". אומרת ד"ר מונסטרסקי. "במקרה כזה כדאי להתייעץ עם הרופאים המתאימים, כדאי להגיע לרופא גריאטרי שיוכל להפנות גם לפסיכולוג, דיאטנית או לקלינאית תקשורת במידת הצורך".

אז מה עושים?

ברגע שאתם מזהים כי הקרובים שלכם מתחילים לאבד משקל, חשוב לשים לב אליהם, לעקוב בקפדנות. "למשל, לתת להם אוכל ולוודא שהם אוכלים, או כשהולכים לבקר את ההורים - להיות יותר אסרטיבי ולראות מה הם אוכלים", אומרת ד"ר מונסטרסקי. "זה יכול להיות מאוד מסוכן בכל הגילאים, אפילו בגיל 60".

"אם אף אחד לא ישים לב לירידה במשקל אצל ההורים שלו או בקרב בני המשפחה הקשישים, זה יכול לגרום לנזק ממשי", מוסיפה ד"ר מונסטרסקי. "ברגע שאדם מאבד אחוז מסוים מהמשקל שלו הוא הרבה יותר שברירי, והגוף שלו לא יכול להתמודד עם כל מיני מחלות. הרבה יותר קשה להחזיר אותו למצב הקודם בו הוא תפקד כרגיל".

אנורקסיה של קשישים היא בעיה אמיתית ונפוצה מאוד. מה שהכי נורא הוא שאף אחד לא יודע שהבעיה הזו קיימת בהיקפים כאלה. "אמנם כל הגריאטרים יודעים שהאחוז של הירידה במשקל הוא מאוד גבוה, אבל הרופאים הראשוניים, רופאי המשפחה, לא יודעים לזהות את זה, וכך קשישים רבים לא מקבלים את הטיפול שהם צריכים", אומרת ד"ר מונסטרסקי. "חייבים לעשות עם זה משהו, הבעיה הזו צריכה להגיע למודעות של כולנו, זה יכול למנוע מוות מוקדם וסבל של בני משפחה ויקירים שלנו".

>> מה גורם לריח רע מהפה על הבוקר?