מי מחלק את שוק הקנביס הרפואי בישראל, שמגלגל עשרות מיליוני שקלים בשנה - וכיצד הוא מתחלק? בדיקה שערך TheMarker מגלה כי השוק נשלט לחלוטין על ידי משרד הבריאות, שמנתב את בעלי הרישיונות לקנביס (המטופלים) למגדלים השונים לפי שיקול דעתו. בנוסף, משרד הבריאות כלל לא יודע כיצד מתחלק שליש משוק הקנביס הרפואי - כ–8,000 מטופלים חולי סרטן, שמנותבים למגדלים בלי לעבור דרך יחידת יק"ר (יחידה לקנביס רפואי) של משרד הבריאות.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

קוראת שפנתה אלינו לאחר שקרובת משפחתה חולת הסרטן קיבלה רישיון לקנביס, הסבה את תשומת לבנו לכך שמשרד הבריאות קבע עבורה עם איזה מגדל עליה להתקשר כדי לרכוש את הקנביס. כאשר נתקלה בשירות רע מצד המגדל וביקשה לעבור לרכוש ממגדל אחר, השיבו לה במשרד הבריאות כי ניתן לעשות זאת - אך הדבר ייקח שבוע עד שבוע וחצי, בשל הצורך לכתוב מחדש את הרישיון עם שם המגדל החדש. לדבריה, היתה מצפה לקבל רשימה של מגדלים ולבחור מביניהם, אך רשימה כזו לא הומצאה לה.

נכון להיום, חולה שמבקש לקבל רישיון לקנביס רפואי נדרש לקבל אישור לכך מטעם משרד הבריאות, ובתנאי שהוא עומד ברשימת ההתוויות הרפואיות לקנביס וקיבל המלצה מתאימה מרופא מומחה. לצד זאת, בתחום האונקולוגיה (חולי סרטן) הסמיך משרד הבריאות רופאים שקיבלו היתר להנפיק רישיון לקנביס רפואי לחולים, המטופלים או מאושפזים בבתי החולים עצמם.

עלות קנביס רפואי למטופל היא 370 שקל בחודש, בלי קשר לכמות שנרשמה לו. לאחר קבלת הרישיון, המטופל נדרש להגיע אל המגדל ולקבל ממנו את הקנביס, או לקבל אותו באמצעות חברת משלוחים, שגובה תשלום עבור המשלוח המאובטח. המשמעות היא שמתקיים קשר ישיר בין המגדלים לבין המטופלים בקנביס רפואי.  

כאשר מכפילים את מספר בעלי הרישיונות (כ–23 אלף) בתשלום החודשי של 370 שקל ומוסיפים את עלויות התעשייה הנלווית לקנביס (כגון משלוחים מאובטחים והדרכות בבית הלקוח), מתקבל שוק של עשרות מיליוני שקלים בשנה ואף יותר מכך, שמתחלק בין תשעה מגדלים שונים שקיבלו רישיון לגדל ולספק קנביס רפואי בישראל. מכיוון שהמגדל נקבע ברישיון הקנביס שמנפק משרד הבריאות, המשמעות היא שלמשרד הבריאות יש כוח אדיר בשוק הקנביס, וביכולתו לחלק את השוק כרצונו.

בשורה לצרכני הקנאביס הרפואי (צילום: החדשות)
שוק של עשרות מיליוני שקלים בשנה ואף יותר מכך | צילום: החדשות

פועלים לסטנדרטיזציה

פנינו למשרד הבריאות וביקשנו לדעת מדוע לא מוצע למטופלים מגוון של מגדלים לבחור מתוכם, וכיצד ועל פי אילו קריטריונים המשרד קובע לאיזה מגדל להפנות כל מטופל. מהמשרד לא השיבו מדוע לא מתאפשרת בחירה בין ספקים, אך במענה לשאלה השנייה נמסר כי "חלוקת המטופלים בין תשעת מגדלי הקנביס היא אקראית או לפי בקשת המטופל. עם זאת, יכול מטופל לבקש לעבור ספק־מגדל ורישיונו יוסב בהתאם ועל פי הנהלים".

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 דברים שמתעסקים לכם עם חילוף החומרים
>> אימון HIIT: האם אימון אינטנסיבי טוב יותר מאימון ארוך?
>> האם אפשר להידבק בסרטן? מסתבר שכן

במשרד מדגישים כי "מצב זה הוא זמני. משרד הבריאות פועל לסטנדרטיזציה של מוצרי הקנביס באופן שיהיו זמינים בבתי המרקחת, כמוצרים גנריים בעלי ריכוזים קבועים ומפוקחים, שיאפשרו לרופא המטפל להתוות קנביס במינון המתאים. כשיהיו מוצרים סטנדרטיים זמינים בבתי המרקחת, יוכלו הרופאים לרשום את המוצר למטופליהם בכפוף לנוהלי רישום בדומה לתרופות מסוג הסמים המסוכנים (כמו מורפיום ואופיאטים)".

ואולם עד שהרפורמה המדוברת של ליצמן, שנהגתה כבר לפני שנים במשרד הבריאות, תצא לפועל, ביקשנו ממשרד הבריאות לדעת מהו נתח השוק של כל אחד מתשעת המגדלים, נתח שוק שנקבע במידה רבה כאמור על ידי המשרד.

התשובה הצליחה להפתיע אותנו. מתברר כי למשרד הבריאות יש נתונים רק לגבי 15 אלף המטופלים שרישיונם מונפק דרך יק"ר במשרד, ולגבי היתר - חולים אונקולוגים שמקבלים את רישיונם מרופאים מאשרים בתוך בתי החולים - אין למשרד הבריאות כל נתונים.

קנאביס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
החולים האונקולוגים הם החולייה החלשה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

החוליה החלשה: 
חולי הסרטן

החולים האונקולוגים הם החולייה החלשה במשרד הבריאות. לפי הנתונים שהמשרד עצמו העביר לנו, המשרד גם אינו יודע בדיוק כמה בעלי רישיונות אונקולוגיים לקנביס קיימים, ורק מעריך את מספרם. כמו כן, בניגוד לשאר החולים בעלי רישיונות הקנביס, אין למשרד נתונים לגבי הגילים של החולים האונקולוגים, אילו סוגי סרטן יש להם ולאילו ספקים הם מופנים.

על פי המספרים שמשרד הבריאות כן מספק, למרות החלוקה האקראית, קיימים הבדלים בנתח השוק בין מגדלים שונים. כך, המגדל הוותיק ביותר, תיקון עולם, הוא גם בעל נתח השוק הגדול ביותר - 27.7%. מגדלים אחרים נעים בטווח רחב בין נתח שוק של 2.7% ל–12.4%.

ביקשנו להבין ממשרד הבריאות כיצד הדברים מתיישבים - אם החלוקה היא אקראית מדוע יש הבדלים כל כך גדולים בנתח שוק בין מגדלים שונים. לפי המשרד, הסיבה לכך היא "מעבר מטופלים מספקים שונים אל תיקון עולם". חולים רבים אכן מבקשים להחליף מגדל־ספק. לפי נתוני משרד הבריאות, ב–2014 הוגשו 1,086 בקשות לשינוי ספק. ב–2015 הוגשו כבר 1,297 בקשות כאלה.

ביקשנו לדעת גם מדוע למשרד הבריאות אין נתונים על בעלי הרישיונות האונקולוגים, ונענינו כי "לכל אחד מ–18 המנהלים האונקולוגים סמכות לאשר ולתת רישיון שימוש למטופלים אונקולוגים המטופלים במרכז הרפואי. הרישיונות האונקולוגיים אינם עוברים דרך היק"ר. רק המספר הכולל של הרישיונות האונקולוגיים מדווח מכל מרכז רפואי".

מחברת תיקון עולם נמסר: "משרד הבריאות אמנם מחלק אקראית רישיונות, אבל מטופלים חדשים שמקבלים רישיון בפעם הראשונה יכולים לבקש בזמן ההמלצה את הספק שלהם כמו גם מעברי ספק לאחר חצי שנה". בחברה מסבירים את הביקוש בכך ש"רק לתיקון עולם מערך אחיות מוסמכות שמבצעות את ההדרכה למטופלים. סיבה נוספת היא אחזקת זנים בעלי אחוזי cbd (חומר פעיל שאינו ממסטל) הגבוהים בעולם".

* הכתבה עלתה ב-TheMarker

* כך עקפה קופיקס את רמי לוי ושופרסל

* יו"ר רשות החשמל: חברת החשמל ביקשה להרע במכוון את המצב הכספי