לפני כחודש וחצי קיבלה ישראל את התואר שיש שרואים בו מכובד ויש הרואים בו מפוקפק: המדינה עם מערכת הבריאות השישית ביעילותה בעולם, מבין יותר מ-200 מדינות שנסקרו. ישראל מציגה תוחלת חיים גבוהה יותר מכמעט כל שאר מדינות העולם, בתוך מציאות של ריסון תקציבי, הוצאה לאומית נמוכה לבריאות והוצאה פרטית גבוהה. עם זאת, הדירוג לא לקח בחשבון את הקשיים שכבר ניכרים במערכת - התורים, הצפיפות, האלימות המתפרצת בחדרי המיון העמוסים וכמות הזיהומים. ובמילים אחרות: הסוס רזה מאוד, אפילו פצוע, אבל עדיין רץ. לפחות בינתיים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

בחודשים האחרונים משרד הבריאות גם עוסק ביצירת תחושת דחיפות בקרב מקבלי ההחלטות באשר למצבו של הסוס הזה, בין השאר לאור ההתפתחות הדמוגרפית הדרמטית אך הצפויה של העשור הבא: מספר האזרחים בני 75 ומעלה בישראל צפוי לזנק ב-280 אלף איש - תוספת של 70%. לגידול הזה צפויה להיות השפעה אדירה על מערכת הבריאות, בין השאר משום שבני 75 ומעלה צורכים פי שלושה שירותי רפואה לנפש מהממוצע באוכלוסייה - והמערכת כלל לא ערוכה לכך. למעשה, כבר היום מצב אורך התורים והשירות שמקבלים הישראלים גרוע משמעותית מכפי שהיה לפני שנים בודדות.

במשרד הבריאות מציגים מספרים מבהילים כמעט. אם המערכת תמשיך כמו שהיא בתקציב הנוכחי, המערכת צפויה לקרוס בתוך עשור, והשירות הרפואי שנקבל יהיה מתחת לכל ביקורת. ההוצאה הפרטית לבריאות תזנק כך שכל משפחה בישראל תוציא על בריאות 1,700 שקל נוספים בשנה - אך תקבל פחות תמורה מהיום, ואורך התור הממוצע לרפואה מקצועית יהיה 30 יום - פי שניים מאורך התור הממוצע כיום. אם תהיה תוספת של מיליארד שקל לשנה, שהם 30 מיליארד שקל בעשור - מצבה הנוכחי של מערכת הבריאות מבחינת אורך התור ורמת השירות יישמר. ואם תהיה תוספת של 1.5 מיליארד שקל בשנה שהם 70 מיליארד שקל לשנה - יחול אף שיפור קל במידת הזמינות והשירות במערכת וקיטון בהוצאה הפרטית.

במציאות כזאת של יעילות שיא, שירות נשחק, הוצאה פרטית גבוהה מדי וצפי עגום לעתיד - לא ברור איך לא רעדה ידם של ראש הממשלה והשרים כאשר אישרו את הקיצוץ הרוחבי בתקציב משרדי הממשלה וכללו בתוכו גם את משרד הבריאות. הקיצוץ מצטרף לקיצוץ קודם וביחד יגיע לכ-100 מיליון שקל בשנה, כלומר: במקום להוסיף תקציבים למערכת - מקצצים מהבשר החי שלה.

עוד ב-mako בריאות:

>> הסיבה המפתיעה לכך שאתם מתעוררים באמצע הלילה
>> מומחים טוענים: מצאנו את הסוד לדיאטה מוצלחת 

יעקב ליצמן הוא אמנם "רק" סגן שר הבריאות, ולא היתה לו היום (א') אצבע בישיבת הממשלה כדי להתנגד לקיצוץ, אבל יש לו לא מעט מנופים שיכולים לאיים על כחלון, והוא כבר יותר מרמז שישתמש בהם. בהודעה העצבנית ביותר שפרסם בתקופה האחרונה, איים למעשה כי לא יחתום על הסכמי הייצוב עם קופות החולים שנמצאים ממש בישורת האחרונה שלהם, וגם לא על המענקים לבתי החולים הציבוריים שבקשיים - אסותא אשדוד ושערי צדק. מצב שכזה עלול להביא את אחד מגופי הענק הללו למצב חירום של אי יכולת לשלם לעובדים וספקים או לתת שירות לציבור, כלומר - לחדלות פרעון.

יש לו גם מנופים נוספים אותם שלף בהודעת הזעם, ובהם הפסקת פרויקטים שכבר יצאו לדרך כמו התוכנית להורדת העומסים בחדרי המיון, התוכנית לצמצום הזיהומים, התוכנית לשיפור השירות בפגיות, וקיצור התורים הבלתי נגמרים בהתפתחות הילד. במשרד הבריאות נשמעים קולות מלחמה שלא נשמעו שם מזה זמן רב, ונשבעים שם שהאיומים אמיתיים לגמרי.

קיצוץ רוחבי עיוור וחסר אבחנה הוא מהלך אנטי מנהיגותי של מי שמבקש לברוח מהכרעות ולא קובע סדרי עדיפויות. אם הממשלה החליטה לתת תוספות שכר לאנשי וגמלאי כוחות הביטחון - זו זכותה המלאה, אך אפשר לצפות שבאותה נשימה גם תכריע מאיזה שומן צריך לקצץ כדי לממן את התוספת הזו, ולא להטיל קיצוץ רוחבי חסר אבחנה שפוגע גם בכבשת הרש של הבריאות והשירותים החברתיים. הפלא שנקרא מערכת הבריאות הישראלית המתפקדת בתת תנאים לא יימשך - כי המערכת כבר נמצאת מעבר לסף גבול היכולת שלה. תשאלו את ההורים שמחכים בתור לטיפול בהתפתחות הילד, את הקשישה במסדרון ואת המבוגר שמחכה 10 שעות בתור בחדר המיון. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-TheMarker

לעוד כתבות באתר: במשרד הבריאות זועמים על הקיצוץ
רפורמת ייצוא הקנאביס הועברה בקריאה ראשונה