שילמתם לא מעט על ניתוח אף והתוצאה לא הייתה לשביעות רצונכם? לצערנו מדובר במצב שרבים מוצאים את עצמם בו. כל ניתוח יכול להתקלקל. המנתחים הם בסך הכל בני אדם ולפעמים גם הם יכולים לטעות.  מעבר לכך, מדובר ברקמות אנושיות, העוברות תהליך החלמה וריפוי (ולא תמיד במסלול הצפוי), אך גם במקרים אלו, ניתן לתקן את מרבית הנזקים ולהביא לתוצאה משביעת רצון.

ניתוח אף מתקן, או בשמו המקצועי - ניתוח אף שניוני, הוא ניתוח משחזר, הבא לתקן את האף שנותח בעבר, פעם אחת או יותר, אך ללא תוצאה משביעת רצון. במרבית המקרים מדובר בכריתה מוגזמת של העצמות והסחוסים המרכיבים את האף, דבר המביא לפגמים במבנה הנראים דרך העור.  במקרים אחרים מדובר בריפוי לא תקין או לא סימטרי לאחר הניתוח. התיקון עצמו מתבצע באמצעות בנייה מחדש של הגורמים שניזוקו, על ידי הבאת סחוסים ממקומות אחרים בגוף. מדובר בניתוח ארוך ומורכב, שאורך כמה שעות (פי 2-3 מניתוח אף רגיל).

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

איך מתבצע ניתוח אף מתקן?

הניתוח מבוצע בשיטה פתוחה - חתך קטן בין הנחיריים מאפשר להפשיל את עור האף ונותן מבט ישיר על סחוסי האף והעצמות, וכך ניתן לעצב, לפסל, להוריד ולהוסיף, עד להגעה לתוצאה אופטימלית. השיטה הפתוחה היא היחידה המאפשרת לראות באופן מוחלט וישיר את היקף הנזקים מהניתוחים הקודמים ולתקנם והיא פותחת אפשרויות רבות לפיסול ולעיצוב הסחוסים, אשר אינן קיימות בשיטה הסגורה.

מאיפה לוקחים סחוסים בשביל התיקון?

ניתן לקחת סחוס ממחיצת האף, מהאוזן או מצלע. המחיצה בנויה מסחוס נוקשה, וניתן להפיק ממנה כמות רבה של חומר גלם לבניה ועיצוב.  במקרים אחרים, לאחר ניתוחים בהם המחיצה כבר הוצאה, ניתן לקחת סחוס מהאוזן, ובמקרים קיצוניים אנו מוציאים חלק מאחת הצלעות ומשתמשים בסחוס הצלע. 

ניתוח אף מתקן  (צילום: באדיבות ד"ר שרוני)
ניתוח אף מתקן: משמאל לפני, מימין אחרי | צילום: באדיבות ד"ר שרוני

האם מדובר בהחלמה קשה יותר?

למרות שהניתוח עצמו ממושך יותר, ההחלמה דומה להחלמה מניתוח אף רגיל. האף מגובס לתקופה זהה ושטפי הדם קיימים גם הם לתקופה דומה. הכאבים אינם משמעותיים יותר, אך ייתכנו אזורים נוספים כואבים, במקרה של לקיחת סחוסים מהאוזן או מהצלע.

האם הצלקות נראות לעין?

צלקות של ניתוח אף פתוח (ראשוני או שניוני), נראות בשבועות הראשונים לאחר הניתוח.  לאחר מכן הן מטשטשות ומקבלות את הצבע של העור, וכמעט שאינן נראות לעין.  גם הצלקות באוזן ובצלע נחבאות לעין (בתוך האוזן או מתחת לקפל השד).

עוד ב-mako בריאות:
>> אוכלים חביתה לארוחת בוקר? טעות גדולה
>> הטריק המהיר שמחזק את שרירי הבטן 

>> אחת ולתמיד: האם כדאי ללבוש חזייה? 

האם ניתן להגיע לתוצאה מושלמת?

כמו בכל ניתוח, המטרה היא תמיד להגיע לשלמות, אך לא ניתן להבטיח זאת.  תמיד חל שיפור ניכר במצב, אך לא תמיד ניתן להגיע לסימטריה מוחלטת, ותמיד צריך לזכור שאף אדם אינו סימטרי ב-100 אחוז.  מעבר לכך, ניתוח שני באותו המקום הוא תמיד מורכב יותר, ופוטנציאל הסיבוכים בו הוא לא נמוך יותר.

ניתוח אף מתקן - נחיריים (צילום: באדיבות ד"ר שרוני)
ניתוח נחיריים: מימין לפני, משמאל אחרי | צילום: באדיבות ד"ר שרוני

האם ניתוח אף שעבר תאונה, שבר או עיוות מולד נחשב ניתוח מתקן?

ניתוחי אף מורכבים, כמו במקרים של עיוות מולד (למשל בשפה שסועה), לאחר ניתוחים של הלסתות, או בעקבות טראומה ושבר לאף, נחשבים לניתוחים משחזרים ולא לניתוחים מתקנים.  הם ניתוחים לא פחות מסובכים מניתוח אף מתקן, משום שכמעט תמיד קיימת גם חוסר סימטריה משמעותית הדורשת התייחסות מיוחדת. ניתוחים אלו בדרך כלל מכוסים על ידי קופות החולים במסגרת ציבורית ומבוצעים במספר מצומצם של בתי חולים על ידי רופאים שהתמקצעו בתחום.

האם ניתן לתקן בעיות נשימה בניתוח מתקן?  האם יש צורך באא"ג?

בכל מקרה של בעיית נשימה מבוצע במקביל לתיקון האף גם ניתוח מחיצה וקונכיות.  במרבית המקרים אין צורך באא"ג. משרד הבריאות מתיר לכירורג פלסטי לבצע גם ניתוח רפואי של המחיצה.

* ד"ר צח שרוני הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, בעלים של קליניקה פרטית במרכז הכרמל, חיפה, רופא בכיר בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה ואחראי על תחום מומי פנים בילדים וניתוחי אף מורכבים.