החזה מגרד לכן ללא הפסקה? הסיבות לכך יכולות להיות שונות, מתגובות אלרגיות ועד לתדירות שאתן מכבסות את החזייה שלכן. אז איך מזהים אם הגרד הבלתי פוסק הוא בגלל תגובה אלרגית, פטרייה בעור או בכלל בגלל חום וזיעה? הנה כל הסיבות לגרד בחזה והדרכים לזהות אותן:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

בעיה בעור

גרד באזור החזה יכול להיגרם כתוצאה מבעיות שונות בעור, ביניהן זיהום פטרייתי, אקזמה (אטופיק דרמטיטיס) או פסוריאזיס. במרבית המקרים, זיהום פטרייתי ייווצר באזור שמתחת לחזה, כיוון שהוא חם ולח. גם במקרה של פטריה בעור וגם באקזמה, לרוב העור יהיה אדום, מגורה ומאוד מגרד.

במקרה של פסוריאזיס, יופיעו מעין כתמים אדומים ויבשים בעור. פסוריאזיס היא מחלה כרונית שנגרמת בשל בעיה במערכת החיסונית. תאים של מערכת החיסון תוקפים את עצמם וגורמים להיווצרות של דלקת. כתוצאה מכך נוצר מצב של התחדשות יתר של תאי העור, מה שמוביל להופעה של אותם כתמים אדומים ויבשים בעור. מחלת הפסוריאזיס יכול להופיע בכל הגוף – והחזה נחשב לאזור נפוץ שבו מופיעים נגעים.

תגובה אלרגית

כמו העור בשאר הגוף שלנו, גם העור באזור החזה יכול להיפגע מחומרים אלרגניים, כמו סבונים, אבקת כביסה, דיאודורנט, מוצרי קוסמטיקה ובשמים. אלרגיות בעור לרוב יופיעו בתור פריחה אדומה, אך לא תמיד.

אישה מגרדת (צילום: aslysun, shutterstock)
אלרגיות בעיות בעור הן סיבות נפוצות לגרד בחזה | צילום: aslysun, shutterstock

יובש בעור

אם אתן נוטות לסבול מגרד בחזה לעתים קרובות, ייתכן מאוד שיש לכן נטייה ליובש בעור באזור החזה. יובש יכול גם לקרות בשל חשיפה ממושכת לקרני השמש וכתוצאה משימוש בתכשירים שלא מתאימים לסוג העור שלכן.

החזייה לא טובה לעור שלכן

שמתן לב שהגרד חוזר תמיד כשאתן לובשות חזיות מסוימות? ייתכן שהבד ממנו הן מורכבות לא טוב לעור שלכן. חומרים סינטטיים הם בעלי פוטנציאל גבוה יותר לגרום לגרד, בעיקר לטקס ופוליאסטר. ואם יש לכן עור רגיש, כדאי לבדוק היטב את החומרים שמהם עשויות החזיות שלכן לפני הקנייה.

אישה עם חזייה (צילום: Kooboon, shutterstock )
לבדוק מאילו חומרים עשויה החזייה | צילום: Kooboon, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> ייתכן שברזיל הצליחה להגיע לחסינות עדר
>> נכון או לא נכון? בדקנו 10 מיתוסים על תזונה
>> מחקר: בשבועיים הקרובים נגיע לשיא – ואז ירידה

פריחת חום

"כשהחזה מתחמם יתר על המידה ומתחיל להזיע, העור בשדיים יכול להיעשות מגורה, אדום ומגרד", הסבירה ד"ר שרי איי. רוס, מומחית ברפואת נשים, למגזין Self. לרוב, פריחת חום מתפתחות כתוצאה מזיעה שלכודה מתחת לחזה. הזיעה חוסמת את נקבוביות העור, מה שיכול להוביל לפריחה ולחוסר נעימות באזור.

פריחה, פריחת חום (צילום:  kitzcorner, shutterstock)
פריחת חום מופיעה לרוב באזור הצוואר, אך יכולה גם להופיע בחזה | צילום: kitzcorner, shutterstock

חזייה מלוכלכת

גם אם יהיה לכן קשה להודות בזה, לכולנו יש חזייה אהובה אחת או שתיים שאנחנו חורשות עליה יותר מכל חזייה אחרת בארון שלנו. וזה בסדר גמור – הבעיה היחידה היא שכתוצאה מזה אתן מכבסות אותה בתדירות נמוכה יותר, מה שיכול להוביל להצטברות של לכלוך וחיידקים בבד. והשילוב הזה יכול להוביל לגירוי בעור ולגרד. הצעה שלנו – אם יש דגם של חזייה אהוב עליכן, פשוט תקנו הרבה ממנו. וכך לא תצטרכו להישאר עם אותה חזייה אהובה לאורך זמן מבלי לכבס אותה.

הריון/לידה/הנקה

המשותף להריון, לידה והנקה – הוא שהחזה עובר שינויים משמעותיים שיכולים להוביל לתחושת גרד בשדיים ובפטמות. השינוי בגודל החזה יכול להוביל להופעה של סימני מתיחה שעלולים לגרום לגרד אצל נשים מסוימות. הגרד לרוב קורה בזמן שמתפתחים סימני המתיחה והוא חולף. באשר להנקה, כיוון שיש מגע רב עם אזור הפטמות, זה בהחלט עלול לגרום ליובש ולגירוי באזור ולפיכך גם לגרד.

הנקה (צילום: Pixel-Shot, shutterstock)
הנקה יכולה לגרום ליובש וגירוי באזור | צילום: Pixel-Shot, shutterstock

תרופות

גרד בעור היא תופעת לוואי נפוצה בתרופות רבות. לפי האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, תרופות המטפלות בלחץ דם ואפילו גם אספירין, יכולות לגרום לגירוי בעור ולגרד.

סרטן שד

חשוב להדגיש כי אם אתן סובלות מגרד בחזה, רוב הסיכויים שהסיבה לכך היא אחת מהסיבות שצוינו עד כה ולא סרטן שד. אך במקרים נדירים, זה עלול להיות סימן לסרטן שד נדיר ואגרסיבי – סרטן שד דלקתי. תת-סוג זה של סרטן שד יופיע רק ב-1-5 אחוזים מכלל החולות בסרטן השד. כיוון שתאי הסרטן עלולים לגדול לאורך תעלות קטנות בעור השד (צינורות לימפה) ולחסום אותן, זה עלול להוביל למצב דלקתי שמתבטא גם בעור. התסמינים כוללים בין היתר אדמומיות, בצקת והשדיים עשויים להיות נפוחים וחמים, כפי שקורה במצבים דלקתיים. תסמין נוסף הוא "עור דמוי קליפת תפוז". כמו כן, התגובה הדלקתית יכולה להוביל גם לגרד. כיוון שמדובר בסרטן אגרסיבי למדי, אבחנה מוקדמת היא קריטית.