באמת שלא חשבנו שיש מה ללמד אותנו בנוגע למקלחת תקינה. אחרי הכול, אנחנו עושים את זה על בסיס יומי מהרגע שאנחנו זוכרים את עצמנו: מים, סבון, ויש של שמפו, ייבוש וסיימנו. מה, לא? ובכן, אתם כבר יכולים לנחש שהתשובה היא "כמובן שלא". מסתבר שגם כאן - אלוהים נמצא בפרטים הקטנים - וחשוב לתת תשומת לב לכמה פעולות חשובות בתהליך המקלחת אלא אם כן, אתם רוצים עור חבול ופגום. פנינו לד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר, שחלקה כמה טיפים חשובים:

  1. הטמפרטורה

    עבור רוב האוכולוסיה מקלחת חמה היא בגדר פנטזיה ובימי שעון חורף בפרט, אולם, כשטמפרטורת המים גבוהה, המים שוטפים את השמנים הטבעיים של העור ועלולים לייבש את העור. לכן מאוד חשוב להעשיר את העור בלחות מיד לאחר המקלחת. או לסירוגין להתקלח במים פושרים ולא לצאת מהמקלחת אדומים. ישנו טיפ חמוד המבקש לסיים את המקלחת בכמה דק' של זרם מים קרים, זה נועד להמרצת הדם, להגברת הערנות בתחילת יום, ובכלל זה בריא לאיזון של העור – השתדלו לאמץ אותו.

  2. משך המקלחת

    הזמן הממוצע להתקלח בו הוא בין 10-15 דקות , אך למי שאוהב להתמהמה במקלחת מעבר לזמן הממוצע -  עליו לדעת שאין זה בריא במיוחד לשהות תחת המים כל כך הרבה זמן כיוון שהעור מתייבש מהר יותר באופן הזה. לכן יש להשתדל לעמוד בזמנים ובימים בהם המקלחת ארוכה מהרגיל – הקפידו לסיים אותה בקרם גוף או שמן גוף שיחזיר את האלסטיות והלחות לעור. 
  3. שימוש בסבון הנכון

    סבונים קשים עלולים לייבש את העור, לכן מומלץ להישאר עם סבונים עדינים שכוללים תוספת שמנים ומכילים חומרי ניקוי עדינים, או ג'ל אמבטיה עם תוספת לחות. לבעלי אקזמה או עור רגיש, סבונים ריחניים עלולים לגרום לגירויים בעור. במקרה כזה, הקפידו להשתמש בתכשירים נטולי ריח בישום ודטארגנים.

  4. שטיפת פנים

    הרכיבים השונים המצויים בסבוני הגוף אינם מתאימים למחסום העור העדין של הפנים. חשוב לשטוף פנים רק בסבון ייעודי שנבחר בהתאם לסוג העור, פעמיים ולכל היותר שלוש פעמים כשהפנים מלוכלכות או שמנוניות. כשהתדירות גבוהה יותר, שטיפת הפנים יכולה להוביל לאיבוד שמנים חיוניים מהפנים ואפילו לגרום לפצעונים, התפרצות אקנה או גירויים שונים בעור.
  5. אל תגזימו

    מקלחות בתדירות גבוהה, ניקוי תדיר מעבר לממוצע עלול לגרום לנזק גם כן כאשר העור מאבד משכבות ההגנה שלו, מתייבש והופך מגורה ללא יכולת להגן על עצמו ומכאן עלולה להתפתח אקזמה וטיפול רפואי צפוף, על כן הקפידו על איזון גם בנושא זה.
  6. ניקיון המגבות

    מגבות אמבט מהוות קן רבייה לחיידקים, עובש ווירוסים. שימוש במגבת מלוכלכת עלול לגרום לעור מגורה ויבלות בכף הרגל. הימנעו וכבסו את המגבות לפחות פעם בשבוע! כך גם ספוג האמבטיה המסייע בקרצוף יסודי של הגוף - הוא מקום בו מתרכזים חיידקים ולכן נדרש לעבור ניקוי לפחות פעם בשבוע.

  7. שפשוף חזק של הקרקפת

    שפשוף שיער רטוב במגבת עלול לגרום נזק לשיער כמו קשרים, שיער שבור או מקורזל. במצב כזה יהיה קשה יותר לסרק ולטפח את השיער. שיער רטוב רגיש יותר ונשבר ביתר קלות משיער יבש. במקום לשפשף את השיער, ניתן לכרוך סביבו מגבת כדי לספוג את הלחות, או לתת לו להתייבש באופן טבעי באוויר.
  8. שימוש במגבת גוף לייבוש השיער

    מגבות הגוף הן מחוספסות והסיבים עלולים לפגוע בשיער ולהגביר את הקשרים. לכן מומלץ להשתמש במגבת מיקרו סיבים לשיער. לא כדאי לשפשף את השיער במגבת, אלא פשוט לכסות אותו וללחוץ בעדינות כדי להשרות את עודפי המים.

  9. ניגוב גוף במהירות וחוסר עדינות

    העור הוא רגיש לכן ייבוש נמרץ של הגוף לאחר המקלחת לעתים קרובות עלול לגרום לגירוי, בנוסף, יכולה להתעורר נטייה לפריחות ופצעים יבשים. יש להתנגב בעדינות ובטפיחות קלות על העור ולהימנע משפשופים חזקים ומהירים. ניגוב בתנועות טפיחה יאפשר שמירה  על הלחות בעור.