כל בר דעת יודע שלהכניס ראש בריא למיטה חולה זו לא גאונות גדולה. ובכל זאת, כשמדובר בעונת החורף רוויית הווירוסים והחיידקים, קשה עד בלתי אפשרי להימנע משהייה משותפת עם אנשים מצוננים או חולים. אפשר להיתקל בהם בכל מקום: בתחבורה הציבורית, בתור לבית המרקחת, בקולנוע או בבנק. ומאחר שמקומות אלה גם לרוב מאופיינים בצפיפות וסובלים ממחסור תמידי באוויר צח, הם מהווים מוקד נוח ביותר להידבקות.

עוד על נגיף הקורונה: 
>> המדריך לשטיפת ידיים
>> האם משרד הבריאות דורש לשים מסיכה? 
>> האם להצטייד במזון?

ובכן, בהנחה שאתם לא מבלים את כל ימי החורף בלי לצאת מהבית (ואנחנו בהחלט מקווים שזה לא המצב), כדאי שתנהגו במשנה זהירות, לפחות כל עוד זה תלוי בכם. ד"ר עודד מזור, מומחה לרפואת משפחה ב"כללית" מחוז שרון שומרון, מפרט כמה כללים שיסייעו לכם לצמצם את הסיכון להידבק במחלות חורף במקומות המועדים ביותר לפורענות. שימו לב:

התחסנו

שפעת היא אחת המחלות השכיחות והקשות ביותר המאפיינות את עונת החורף. הדרך היחידה המאפשרת לצמצם את הסיכון להידבק בה, בייחוד אם אתם מבלים במקומות צפופים, היא באמצעות חיסון. החיסון מפחית באופן משמעותי את הסיכוי להידבק במחלה, וכן את משך זמנה ואת הסיבוכים הכרוכים בה, בהם דלקת ריאות אגרסיבית.

חיסון (צילום: 123rf)
מפחית את הסיכון | צילום: 123rf

שטפו ידיים

אם זה עתה חזרתם מביקור במקום הומה אדם, כדאי שתשטפו היטב ידיים. חיידקים ונגיפים מועברים לא רק באמצעות טיפות רוק. הם נמצאים גם על גבי משטחים וחפצים, בייחוד אם אלה באו במגע עם ידיים חולות שלפני רגע ניגבו אף נוטף. בסיום השטיפה, מומלץ לנגב את הידיים באמצעות מגבוני נייר ולא להשתמש במגבות רב פעמיות או במייבשי ידיים המפיצים אוויר חם, שעלולים אף הם להיות נגועים במחוללי מחלה שונים.

זיהום אוויר (צילום: shuttetstock)
שימושית גם באוטובוס | צילום: shuttetstock

הימנעו ממגע עם אנשים חולים

 אם יצאתם לבילוי בקולנוע, ולידכם יושב אדם שלא בדיוק נראה במיטבו, מוטב שתשמרו מרחק. עדיף לצפות בסרט ממושב פחות אטרקטיבי מאשר לשבת ליד משתעל כרוני שעלול להדביק אתכם בקלות רבה בווירוס לא ידידותי. מומלץ להקפיד על מרחק של מטר לכל הפחות מהגורם הבעייתי.

הימנעו מכיבוד משותף המוגש במקומות ציבוריים

יצאתם לבר השכונתי ולפניכם מונחת צלחת עם בוטנים שמוגשת לנשנוש חופשי. נכון שזה נראה מפתה? עדיין, חשבו היטב עם מי אתם חולקים אותה. הביאו בחשבון שהצלוחית התמימה הזאת עלולה להכיל בתוכה את נגיפי החבר שישב בדיוק באותו המקום רגע לפני שהתיישבתם בו.

השתמשו במסכה

אמנם מדובר במחזה פחות שכיח בארץ, אבל כל מי שביקר ביפן למשל יכול להעיד על השימוש הרב שנעשה במסכות חד פעמיות כאמצעי הגנה מפני מחלות. אם אתם נוסעים באופן תדיר בתחבורה הציבורית למשל, אפשר לשקול שימוש במסכה כזאת. אם אין ברשותכם כזאת והאזור אינו מאוורר, תוכלו למזער את הסיכון להדבקות על ידי שימוש בכל אמצעי עזר אחר שברשותכם כמו למשל צעיף או טישו, או למשוך את הסוודר מעלה על הפה. סביר שאלה יהיו פחות יעילים ממסכה אך הם בהחלט עדיפים מכלום. 

לשטוף ידיים (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הכי חשוב שיש | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

>> איווו: החיידקים שמסתתרים במושב האוטובוס 

אם תהיתם, כמונו, אם לנשום מהאף במקום מהפה עוזר, אז מתברר שלא ממש. זה אולי טיפה יותר מסנן מהפה כי כמות האוויר שנכנסת לאף קטנה יותר, אך השערות באף נועדו לסנן גופים יותר גדולים כמו חלקיקי לכלוך, זה לא מה שימנע מעבר של וירוסים.

אווררו

כל מקום ציבורי שמצויד בחלון ראוי להיפתח בחורף. אם החלונות סגורים ויש לכם אפשרות – פתחו אותם. בניגוד למיתוס, קור לא גורם למחלות. אוויר צח לעומת זאת, בהחלט עשוי למנוע אותן.

ודאו שיש לכם אלכוג'ל בתיק: ג'לים שונים על בסיס אלכוהול הם מוצר מאסט, בייחוד בימי החורף. כל סיטואציה שבה תרצו לנשנש משהו תהיה מוגנת יותר בזכות התכשיר הנפלא הזה שיאפשר לכם לחטא את ידיכם בקלות ובמהירות.

שוהים בסביבה "עוינת"? המתינו בחוץ

ואנחנו מתכוונים כמובן לכל מקום ציבורי שבו שוהה אוכלוסייה חולה, לרבות: קופות חולים, תורים בבתי מרקחת וכו'. פשוט קחו מספר והמתינו לתורכם מחוץ לאזור הבעייתי.

>> 10 דרכים להימנע מהידבקות במחלות

>> מה הסיכוי שתעברו את החורף הזה בלי מחלות?

"באופן כללי, מומלץ לצמצם את השהות במקומות סגורים וצפופים כשיש אפשרות כזאת", מציע ד"ר מזור לסיום ומאחל לכם המשך חורף נעים ובריא.