שאלה - איך אתם מנקים את האוזניים? חוץ ממקלחת, כמובן. התשובה השכיחה למרבה הצער היא באמצעות מקלות לניקוי אוזניים - כאלו שיש להם צמר גפן משני הצדדים, ופשוט תוחבים אותם לאוזן בזהירות, מסובבים קצת בפנים ומוציאים כשעליהם שאריות של שעווה צהבהבה. הבעיה העיקרית בתרחיש הזה היא שברוב המקרים אתם פשוט דוחפים את השעווה עמוק יותר לתוך האוזן, ובטווח הרחוק פשוט יוצרים פקק שעווה מצטבר וגדול יותר. ואם אתם מאלה שחושבים שלא צריך לנקות אותן, פלא שאתם עדיין שומעים משהו.

אם כן, הפתעה: "מנהל התרופות האמריקאי אסר על שימוש בקיסמי אוזניים בארה"ב", אומרת יעל קרלין, הג'נרל מנג'ר של חברת אירוויז מדיקל, "ומאז החברות השונות ממליצות לא להחדיר אותם לתעלת האוזן אלא להשתמש בהם לתיקוני איפור בלבד". כל רופא אף אוזן גרון יאמר לכם בדיוק את אותו הדבר, ולמעשה כיום הדרך הבטוחה ביותר לניקוי השעווה היא באמצעות הרופא, וזה כמובן פתח לצרות אחרות כמו זמני תורים ארוכים, צוואר בקבוק של רופאים שמסוגלים לבצע את הפרוצדורה, ותשלומים מיותרים. "לאורך השנים רופאי משפחה היו מוציאים עם מזרק של מים וקערת מתכת מתחת", אומרת קרלין, "אבל זה כרוך בסיכונים של דלקות וקרעים בעור התוף. כיום עושים את זה בצורה שדורשת מיומנות של מיקרוסקופ שעולה לפחות 20 אלף דולר, והפתרונות הביתיים לא נותנים מענה מספיק טוב".

נלך רגע אחורה: מה זו בכלל השעווה הצהובה הזו? מדובר בחומר שקרוי צרומן, אשר מיוצר על ידי בלוטת החלב בתוך האוזן. הצרומן מנקה ומגן על דופן תעלת האוזן על ידי דחיית מים ולכידת לכלוך, ומוודא כי חרקים, פטריות, וחיידקים לא יוכלו להגיע לעור התוף ולפגוע בו. הצרומן נוצר בדרכים שונות, מנוזל דרך שעווה רכה עד קשה, ובהתאם לגנטיקה, גורמי סביבה ואקלים. לגוף שלנו יש בעיקרון מנגנון ניקוי עצמי שמנצל את תנועות הלסת כדי להניע שעוות אוזן עודפת ולהוציא אותה מתוך האוזן. אבל כשהמנגנון הזה לא פועל כראוי, יש צורך בהתערבות חיצונית כדי להסיר באופן קבוע וקפדני את שעוות האוזן המיותרת.

סתימת שעווה באוזניים נפוצה יותר באקלים חם, ומוגברת על ידי שימוש תכוף של אוזניות מסוגים שונים, המונעות אוורור של תעלת האוזן ומעוררות ייצור שעווה. חסימת שעוות אוזניים היא הגורם מספר אחת לדרגות שונות של אובדן שמיעה זמני, ואנשים רבים לא מודעים לאובדן השמיעה החלקי הזה, שיש לו השפעה ישירה על איכות החיים במקרים מסוימים הצטברות שעוות אוזניים יכולה לגרום לכאבי אוזניים, ובמקרים נדירים גם לטינטון (צלצול באוזן), סחרחורת ותחושת ורטיגו (אובדן שיווי משקל).

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"בסוף השנה שעברה הגיע אלינו למחקר באירופה זוג שהבת שלהם בת ה-5 וחצי לא הייתה מפסיקה לבכות והייתה מסוגרת ומופנמת מאוד", מספרת קרלין. "המורים שלה אפילו הביאו פסיכולוגית שאבחנה אותה על הספקטרום האוטיסטי, אבל אחרי שבועיים התגלה שיש לה חסימת שמיעה באוזניים בשני הצדדים, כי פקק שעווה מצטבר יכול להוריד עד 40 דציבלים, והילדה פשוט לא שמעה לגמרי. זה קורה גם עם אנשים מבוגרים, וכשאתה מוציא להם את הפקק הם חוזרים לתקשר, ובמיוחד כאלו שמשתמשים במכשיר שמיעה. התופעות האלה הן הסיבה מספר אחת לטיפול בירידה בשמיעה בעולם - 15 אחוז מאוכלוסיית העולם סובלת ממנה, כ-1.12 מיליארד איש ו-1 מכל 10 ילדים".

להכניס, לסובב, לשלוף

לצורך כך המציאה חברת אירוויז מדיקל הישראלית שני מוצרים בסדרת מכשירי ה-EarWay, המבוססים על פטנט ישראלי של דוקטור אמיר קרייצר, המנכ"ל ומייסד החברה. שניהם פועלים באותה הצורה, רק שמכשיר ה-EarWay Pro מיועד לקהל המקצועי של רופאים ומטפלים, ואילו מכשיר ה-EarWay HomeCare אמור לשמש אותנו, הצרכנים, לבד בבית בלי לקבוע תורים וללכת למרפאות. "ברגע שהבנו שיש צורך גדול, ערכנו עם ד"ר אודי קצנל, ראש תחום מחלות וניתוחי אוזניים, מחקר על 46 מטופלים במחלקת אף אוזן גרון בבית חולים קפלן ברחובות, קופת חולים כללית, ואנחנו נמצאים בשלבי פיתוח למוצר של הצרכן, שיהיה מבוסס על אותה טכנולוגיה אבל בטיחותי ויעיל באותה מידה", אומרת קרלין.

איך זה עובד? המכשיר כולל חוגה שבעזרת מנגנון פשוט מאפשרת למשתמש להכניס את הקצה הגמיש ולהגיע למקום הנכון. כאשר המכשיר נכנס לאוזן, מתחילים לסובב את החוגה אשר נכנסת פנימה וחובקת את השעווה במקום לדחוף אותה עמוק יותר, ואז פשוט שולפים את המכשיר החוצה. החוגה מבטיחה שהקצה יעצור במרחק מוגדר מראש מעור התוף: "תכננו את זה עם הרופאים כך שהספירלה מגיעה למיקום פחות עמוק בתעלה", היא מבהירה, "והמוצר בטוח לחלוטין לשימוש ביתי".

זה לא כואב? אין תופעות לוואי? תחושות לא נעימות?

"יש אנשים שמקסימום מרגישים טיפה לחץ אם הם נוגעים בתעלה הגרמית, במקום שבו העצם נמצאת, אבל המוצר נעים לשימוש. קיבלנו לא רק את ברכת הדרך של הרופאים, אלא גם התלהבות מכך שיהיו פחות אחוזי סיבוכים ממה שיש כיום בשוק. המוצר לא מרעיש ולא מחייב מיומנות גדולה, אלא מפשט ומייתר את כל הציוד הכבד, מנגיש לכל אחד מהרופאים את היכולת לבצע את הפרוצדורה, ופותר בעיה לצרכן הביתי על ידי שמירה על היגיינה יומיומית פשוטה".

אירוויז מדיקל (צילום: אירוויז מדיקל)
המכשיר הביתי. הגיע הזמן | צילום: אירוויז מדיקל

כל אחד יוכל לרכוש את זה או שיהיה צורך במרשם או בבתי מרקחת ספציפיים?

"הרעיון שזה יהיה נגיש ברמת רשתות הפארם, כמו מברשת שיניים חשמלית, ובמחיר נגיש כדי להחליף לגמרי את השימוש בטיפות אוזניים או בקיסמים. זו המטרה שלנו - להנגיש את הטיפול בשעווה גם עבור רופאים וגם עבור צרכנים ובכל העולם, ולהקל את כל מה שקשור בהיגיינת האוזן".

עוד ב-mako בריאות:

>> נוטים להשמין יותר באזור הבטן? זה מה שזה אומר
>> חוקרים: המאכל הזה משפר את חיי המין פלאים
>> אתם במרחק של 15 דקות מבטן חזקה וחטובה 

כל כמה זמן יהיה צורך להשתמש בו?

"זה מאוד תלוי במשתמש, יש אנשים שיש להם ייצור גבוה של שעווה, ומדי רבעון צריכים ללכת לרופא, בעוד אצל אחרים זה פחות מפריע. ההוראות החדשות למשל קובעות שצריך לטפל בשעווה פעם ברבעון בממוצע, אז אני מניחה ששימוש רגיל במכשיר של פעם בשבוע יכול להספיק, וערכה שכוללת ראשים מתחלפים אמורה להספיק לחודש".

איפה עומד המוצר עכשיו, ומתי יהיה אפשר לראות אותו בשוק?

"המוצר שמיועד לרופאים נמצא בשלבים ראשוניים של מכירות, ואנחנו עכשיו נכנסים למחקר בבילינסון על המוצר שמיועד לצרכן, כשאנחנו מגייסים כסף באמצעות מימון המונים כדי לגמור את הפיתוח שלו. אבל זה לא מימון המונים רגיל, במקום לקבל את המוצר מקבלים מניות של ממש בחברה. הייתי אומרת שאחרי כל סגירות הגיוס והפיתוח, בשנת 2019 המוצר כבר על המדפים".