אנחנו יודעים שכמה מהאנשים המצליחים ביותר בעולם (ביניהם גנדי) אהבו לקום מוקדם מאוד בבוקר. בעוד שחלקנו חושבים שלקום בחמש בבוקר צריך להיות מחוץ לחוק, יש דווקא לא מעט הוכחות לכך שיקיצה בשעה מוקדמת בבוקר יכולה לתרום לבריאות.

מחקרים הראו כי לאנשים שונים שעונים ביולוגיים שונים וזו אחת הסיבות לכך שחלקינו אנשים של בוקר – מתעוררים בקלות ויעילים במיוחד בשעות הבוקר – ואילו אחרים הם אנשי לילה, שמתקשים יותר לקום בבוקר ומרוכזים יותר ואנרגטיים יותר דווקא כשיורדת השמש. אם אתם אכן אנשי לילה, לא נכריח אתכם לנסות להיות אנשי בוקר, אבל כדאי לדעת אילו יתרונות בריאותיים יש לאורח חיים כזה. אולי אפילו תצליחו לעשות את המעבר ולהפוך לאנשי בוקר אחרי הכל.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כשאתם מתעוררים מוקדם עם הזריחה, זה יכול להשפיע על שני הורמונים חשובים בגוף: קורטיזול ומלטונין. מלטונין משתחרר באופן טבעי בגוף כשהוא נחשף לאור יום והוא יכול גם להשפיע על מצב הרוח. יותר מלטונין משפר את מצב הרוח (זו אחת הסיבות שיש דיכאון חורף כשיש פחות אור יום). בנוסף לכך, יקיצה מוקדמת יכולה לעזור לאזן רמות קורטיזול, הורמון שמשפיע על רמת הסוכר בדם, מפחית דלקות, תורם לאנרגיה ושומר על מטבוליזם בריא.

במחקרים שונים נמצא קשר בין אנשים שמתעוררים מוקדם בבוקר ליתרונות בריאותיים שונים, ביניהם בריאות נפשית טובה יותר, תזונה מאוזנת יותר ועוד. אז מה יכול לקרות לגוף כשמתחילים לקום מוקדם בבוקר? הנה מה שאתם יכולים לצפות לו:

לאחר יום אחד

בהתחלה זה לא יהיה קל. אבל אל דאגה, כדי לאמץ הרגלים חדשים צריך זמן וכדאי לעשות זאת בהדרגה, אז גם אם קשה לכם בהתחלה, עם הזמן ככל הנראה שתצליחו להתרגל וזה יבוא לכם יותר בקלות. "ייתכן שזה ייקח כמה ימים, בהם תרגישו פחות טוב, במעבר ליקיצה מוקדמת. הסיבה לכך היא שלוקח לשעון הפנימי שלנו זמן להסתגל לשעות שינה-ערות חדשות", מסבירה קייסי ניקולס, נטורופתית ומומחית שינה. אם אתם רגילים להיות פעילים בלילה, מובן שלכם יהיה קשה יותר להתרגל וייתכן מאוד שתהיו די עייפים בימים הראשונים.

לאחר שבוע

קשה להגיד שאחרי שבוע תהפכו כבר לאנשי בוקר, אבל בהחלט תתחילו להרגיש קצת יותר בנוח עם היקיצה המוקדמת. מובן שמידת הקושי תלויה בשעון הפנימי שלכם; אם אתם רגילים לקום בצהריים, זה יהיה לכם קשה יותר, אבל אם זה דורש מכם לקום רק כשעתיים מוקדם יותר ממה שאתם רגילים, זה יהיה קל יותר.

אבא עייף (צילום: Shutterstock/Syda Productions)
בהתחלה זה יהיה קשה, אבל זה בהחלט אפשרי | צילום: Shutterstock/Syda Productions

עוד ב-mako בריאות:
>> מיכל צפיר חושפת: זה התפריט היומי שלי
>> התסמינים שמעידים שצרכתם יותר מדי ויטמין D
>> בן 20 סבל מהקאות – וזה מה שהתגלה באולטרסאונד

לאחר חודש

בשלב הזה ככל הנראה שכבר תתחילו ליהנות מהיתרונות של יקיצה מוקדמת. אחד מהם, הוא יעילות גבוהה יותר. ממחקר שפורסם בכתב העת Journal of Applied Social Psychology עולה כי אנשים שמתעוררים בשעה מוקדמת יותר הם יותר פרואקטיביים, כלומר יותר נוקטים יוזמה ויותר מוכנים לפתור בעיות ביעילות רבה. מחקרים אחרים מצאו כי אנשים שנוטים לקום מוקדם יותר הם לרוב מאושרים יותר ואופטימיים יותר. אך חשוב להדגיש שכדאי שזה לא יהיה על חשבון שעות השינה שלכם. כמות שעות השינה המומלצת היא בין 7 ל-9 שעות בלילה, אז נסו להתרגל ללכת לישון מוקדם יותר כדי להתעורר בשעה מוקדמת יותר ושלא ייצא שאתם ישנים פחות משבע שעות בלילה, כי זה דווקא יכול לפגוע בתפקוד שלכם במהלך היום.

לאחר שישה חודשים

מזל טוב! אחרי חצי שנה, אפשר כבר להגיד שיקיצה מוקדמת הפכה לחלק מהשגרה היומית שלכם – וייתכן מאוד שתצליחו להתעורר מוקדם בלי שעון מעורר. ואם אחרי חצי שנה אתם לא מרגישים שהשגרה החדשה מתאימה לכם ואתם לא מרגישים אנרגטיים וערניים, ייתכן שפשוט כדאי לכם לחזור ללו"ז הקודם שלכם. כי הדבר הכי חשוב הוא שתעשו את מה שהכי מתאים לגוף שלכם. אז תקשיבו לעצמכם ולמה שהגוף מנסה להגיד לכם ואם זה מרגיש לכם פחות נוח, אל תמשיכו בזה. הלו"ז הכי טוב הוא כזה שאתם מרגישים שהוא הכי נוח לכם ומתאים לכם.