קשה להתעלם מנוכחותם של בעלי החיים הימיים המבקרים אותנו מדי קיץ עם פתיחת עונת הרחצה. התחממות מי הים מביאה אלינו מאות מדוזות מדי עונה, ונראה שהן כאן כדי להישאר. אמנם מרבית הזנים שמגיעים לחופי ישראל אינם נחשבים למסוכנים, אך צריבה של מדוזה יכולה להיות מאוד כואבת, ולהציק למשך מספר ימים. כשמדובר בצריבה בקרב ילדים ותינוקות יש צורך בהקפדה יתרה, ולא להתעלם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. העקיצה

אז איך נגרמת עקיצה ומה נרגיש כשזה קורה? עקיצת מדוזה היא בעצם כוויה כימית הנגרמת מהפרשת חומר רעיל. מיד עם מגע תאי הארס של המדוזה בעור מרגישים כאב ותחושת צריבה חזקה. אדמומיות באזור הפציעה עלולה להופיע תוך דקות, ולפעמים גם אחרי שעות.

ייתכנו גם תופעות אחרות:

* הפצע עלול לגרד במקום הצריבה, וכן באזורים סמוכים.

* עלולה להתפתח שלפוחית באזור הצריבה.

* יתכן כי למספר דקות יהיה היעדר תחושה.

via GIPHY

2. הטיפול

* יש לשטוף מיידית את אזור הצריבה במי ברז או במי ים צלולים.

* היעזרו בענף או במקל כדי להזיז רקמות מדוזה שנותרו על העור.

* שימו לב: אין לשפשף או לחמם את אזור הצריבה, כדי לא להחדיר ארס נוסף לגוף.

* כמו כן, אין לשטוף את אזור הצריבה באלכוהול או בחומץ. הדבר עלול להחמיר את הפציעה.

* כדי להקל על הכאבים, עטפו קרחום במגבת והניחו בעדינות על המקום הפגוע. לחלופין ניתן למרוח תכשירי אלוורה או קרם נגד עקיצות וגירויים שניתן למצוא בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא.

עוד ב-mako בריאות
>> טס "להתנסות" בהודו - וסובל מפסיכוזה עד היום
>> לשרוף את שבועות ב-20 דקות אימון
>> לא ישנים מספיק? מפחיד מה שזה עושה למוח שלכם

במרבית המקרים, כאבי הצריבה יעברו תוך מספר שעות ולעיתים גם כמה ימים בודדים. בכלל, צריבה של מדוזה היא תופעה שכיחה ונפוצה שניתן לטפל בה בכמה שלבים פשוטים, אך יחד עם זאת אין להתעלם מתופעות לוואי אם מתפתחות כאלה אחרי הצריבה - כמו חולשה וחום, תחושת סחרחורת וכאבי ראש חזקים, בחילות והקאות. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם רופא, וכן בכל מקרה של פגיעה בתינוקות.

3. המיתוס

כולם זוכרים את הפרק ב"חברים" שבו מוניקה נאלצת לבקש מג'ואי וצ'נדלר לטפל בצריבת המדוזה שלה. אבל האם השיטה הזאת באמת עובדת?

בתרבויות שונות אכלן מקובל לטפל בצריבות מדוזה על ידי הטלת שתן, נושא שהשתרש גם בישראל. אך חשוב להבין כי הדבר כרוך בסיכון בריאותי, זאת עקב זיהומים שונים. מאחר ואנו חיים במדינה מערבית, וברוב המקרים צריבת מדוזה לא נחשבת למצב חירום (בניגוד לאזורים אחרים בעולם, שבהם לעיתים ישנן מדוזות העלולות להמית אדם), ישנן משחות שונות, שהן זמינות יותר, יעילות יותר ומביכות פחות.

*ד"ר נועם דיין הוא מומחה ברפואת ילדים

סובלים מהזעת יתר? אפשר לטפל בזה