מהרגע שאנחנו נולדים, אנחנו יודעים לקרוא שפת גוף באופן אינטואיטיבי, ויודעים לאתר חוסר אמינות כשאנחנו פוגשים בה. אך רוב הזמן התחושה הזו עמומה, ולא מעוגנת בסימנים קונקרטיים. "כדי לנתח שפת גוף של אדם בצורה מקצועית צריך לעשות פעולה שדומה לבדיקת פוליגרף", אומרת ענת הכט פישר, מומחית לתקשורת ושפת גוף. "לכל אדם יש קצב שונה של דיבור, דופק. בבדיקה ראשונית לומדים מהי הפיזיולוגיה הבסיסית הייחודית של אותו אדם, ומכיילים את מכשיר הפוליגרף בהתאמה אליו, כך שברגע שתהיה חריגה, הדבר יירשם במכשיר. על אותו עיקרון - כשאשב מול מישהו וארצה לדעת אם הוא אמין או לא, אני אקדיש את הדקות הראשונות ללמוד את שפת הגוף הרגילה שלו. אני אדבר איתו על נושאים שאין לו סיבות לשקר בהם. כשהשאלות יהיו יותר מניפולטיביות אני אראה מה השתנה בשפת הגוף שלו. למעשה, כל תנועה יכולה להיות תנועה של שקר אם היא שונה משפת הגוף הרגילה של אותו אדם".

הנה כמה טיפים איך תוכלו לעלות בעצמכם על שקר באדם שמולכם: 

  1. חריגה בשטף הדיבור

    כשאדם רגיל לדבר בשטף דיבור מסוים, אם הוא יגיד דבר שקר, טון הדיבור שלו יכול לחרוג ולהיות יותר גבוה מהרגיל, הוא יכול גם פתאום לגמגם, או ששטף הדיבור שלו יכול להיות יותר מהיר מהרגיל.
  2. הבעות מיקרוניות של הפנים

    כמו למשל משך עפעוף ארוך מהרגיל - סגירת עפעפיים לשבריר שנייה יותר ארוך מהרגיל, מצמוץ או דווקא מאמץ לא למצמץ ולהישיר מבט ממושך באדם שאליו מופנה השקר.

  3. ניתוק קשר עין

    כשאדם חומק מלהביט ישירות, יש בזה כוונה שלא לראות את האדם מולך, כמו גם הזדמנות להרוויח זמן לארגון המחשבה ולבניית השקר. ניתוק קשר עין אמור לחרוג מהרגיל. כלומר אם עד כה האדם ששיקר הסתכל בנו ושמר על קשר עין, ושאלה ספציפית שלחה אותו לנתק את קשר העין איתנו - סימן שהוא משקר או מסתיר משהו.
  4. הסתרת הידיים

    אדם שדיבר עם ידיים פתוחות וגלויות יכול פתאום להכניס את הידיים לכיסים, להסתיר את הידיים מתחת לשולחן או לשלב ידיים. שימו לב שלא תמיד הדבר מעיד בהכרח על שקר, כי אם גם על חוסר נוחות בשאלה עצמה.
  5. נגיעה באף

    רוב האנשים משייכים נגיעה באף לדבר שקר, אולי כתוצאה מהסיפור הידוע של פינוקיו, ויש לכך גם סיבה פיזיולוגית: "כשמשקרים משתחררים שני הורמונים מהמוח. הורמונים אלו מייצרים תחושה של עקצוץ בשני צדי האף ובשפה העליונה, ולכן האזור הזה מתחיל לגרד", אומרת ענת הכט פישר. עם זאת, נגיעה באף עשויה לנבוע גם משלל סיבות אחרות: מהעובדה שהמסיכה מציקה לנו ועד אלרגיה, צינון או מבוכה.


  6. חיוך

    יש אנשים שכשהם משקרים הם מחייכים. אם מדובר באדם שבשגרה מחייך כשהוא מדבר, החיוך לא יהיה סימן לשקר אך אם מדובר באדם שאינו מחייך בדרך כלל בעת הדיבור ולפתע כשהוא עונה בתשובה מסוימת הוא מתחיל לחייך, הדבר יכול להעיד כי הוא משקר. לרוב יהיו אלה אנשים שלא יודעים לשקר.
  7. שימוש ביד הלא דומיננטית בזמן הדיבור

    כשאדם נינוח והוא מדבר אמת, תנועות הידיים שלו יהיו פתוחות וגלויות, אך אם הוא ישקר ויגיד טקסט שהוא לא מחובר אליו, הוא יעבוד עם היד ההפוכה – זו שלא דומיננטית. 

  8. שימו לב לב לניסוח השאלה שלכם

    "אם שואלים עובד אם הוא גנב עטים מהחברה שבה הוא עובד? אם הוא מאמין שזה לגיטימי, הוא יגיד לא ולא יראו סימנים של שקר. בתרבויות מסוימות לשקר כדי להציל את כבוד המשפחה זה לגיטימי, ולכן לא תמיד התגובה תהיה שקרית בהנחה שבתפיסת העולם לא מדובר בשקר.  זו הסיבה שבחירה של שאלה היא אקוטית שכן הפרשנות שאדם נותן לשאלה משפיעה על רמת האמינות שלו".
  9. שקרנים פתולוגים יותר מסובך "לתפוס על חם"

    זאת משום שהם באמת ובתמים מאמינים בשקר של עצמם. במקרה כזה, אם הם מאמינים שהם לא משקרים, הדבר לא יבוא לידי ביטוי במחוות הגוף שלהם ולכן יהיה יותר קשה לתפוס אותם.
  10. ועצה לסיום

    כשאתם עומדים לרכוש מוצר או שירות מסוים, ומדברים עם איש מקצוע. מומלץ במשך 10 דקות ראשונות לנהל איתו שיחת חולין כדי ללמוד מה שפת הגוף הנורמטיבית ורק אז להתחיל לשאול שאלות לגבי הרכב, או האחריות. חשוב להיות ערניים ולשמור על קשר עין ולא להקשיב רק לטקסט אלא לשים לב עם אילו מחוות גוף הטקסט מגיע. מסר אמין מתקיים כשיש סימטריה בין מה שאדם אומר במילים לבין מה שהגוף משדר. הבעיה מתחילה כשיש דיסוננס ביניהם".