לאורך 75 שנות קיומה של מדינת ישראל, עמדו בראשה ארבעה עשר ראשי ממשלה. עד היום, מדינת ישראל לא מצאה לנכון להסדיר באופן פורמלי את תחום הטיפול הרפואי בראשי הממשלה, האנשים החשובים ביותר במערכת המדינית הישראלית. ראשי ממשלה בישראל, או פוליטיקאים בכלל, לא חולקים את מצבם הרפואי באופן וולונטרי, אף שבאופן טבעי מספר ראשי ממשלה כבר נאבקו בבעיות רפואיות במהלך כהונתם. ברוב המקרים, מצבם הרפואי הוסתר מעיני הציבור (גולדה, אשכול, בגין). במקרה של אריאל שרון - מצבו הרפואי הכריע אותו. חריג לטובה היה אהוד אולמרט, שחלק עם הציבור את דבר סרטן הערמונית שבו לקה באוקטובר 2007.

כאמור, תחום הטיפול הרפואי בראש הממשלה אינו מוסדר במסגרת פורמלית-חוקית, למעט נוהל שמצוי בספריית המידע של התנועה לחופש המידע משנת 2007 (התקבל אצלנו באוקטובר 2010 כמענה לבקשת מידע). הנוהל מבקש להסדיר את הטיפול הרפואי בראש הממשלה בשגרה ובחירום. ומפורט בו למשל מה קורה בזמן פציעה, מי אחראי למצבו הרפואי של ראש הממשלה בזמן שהייה בחו"ל ומה יש לשתף עם הציבור במסגרת דין וחשבון שנתי שצריך להימסר על ידי ראש הצוות הרפואי של ראש הממשלה. הנוהל מתבסס על עבודת מטה שקיימו הגופים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה אי שם בשנת 2007 בעקבות מצבו הרפואי החריג של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון.

"המטרה היא להפיג כל חשש הנוגע ליכולתו לבצע את תפקידו ביעילות"

עו"ד רחלי אדרי חולתא

מבחינה השוואתית, ישראל אינה חריגה בעניין זה ממדינות אחרות, ואני בספק אם צריכים להסדיר את הנושא בחקיקה מחייבת. לא כל דבר מצריך חקיקה, וכל מדינה נוהגת לדווח לציבור בהתאם למידת השקיפות שבה ולנוהג הקיים. כך למשל, הבית הלבן מדווח באופן מסורתי על ידי הרופא המלווה של הנשיא במצבו הבריאותי של הנשיא פעמיים בשנה. במסגרת דיווח זה, נמסר לציבור עדכון תקופתי מפורט ביותר אודות בריאותו של הנשיא. דיווח כזה נמסר גם לאחר אירועים בריאותיים משמעותיים או בדיקות רפואיות. כך לדוגמה, בתחילת השנה מסר הרופא המלווה של ביידן דיווח בן חמישה עמודים הסוקר את מצב בריאות השיניים של הנשיא, פירוט ה-BMI (מדד מסת הגוף) ובעיות מפרקים שמהן הוא סובל. המטרה היא להבטיח לציבור שבריאותו של הנשיא תקינה, ולהפיג כל חשש הנוגע ליכולתו לבצע את תפקידו ביעילות.

עו"ד רחלי אדרי חולתא
"תחום הטיפול הרפואי בראש הממשלה אינו מוסדר במסגרת פורמלית-חוקית". עו"ד רחלי אדרי חולתא

בשבוע האחרון הציבור הישראלי זכה לתזכורת נוספת אודות הצורך בהצהרת בריאות ודיווח רשמי של מוסדות השלטון בדבר בריאותו של ראש הממשלה. במהלך חודש אפריל החלו לצוץ ידיעות על מצבו הבריאותי של ראש הממשלה, ולכן החלטנו, התנועה לחופש המידע, לבדוק מתי פורסמה לאחרונה הצהרת בריאות בדבר מצבו הבריאותי, כמתחייב מאותו נוהל. בפועל, התקשינו למצוא מידע מסודר בנושא, כיוון שהדיווח האחרון היה משנת 2016, הוגשה בקשת מידע לקבל סקירה עדכנית אודות מצבו הרפואי. הבקשה נענתה באופן לקוני למדי והפנתה אותנו לפרסומים כללים בדבר בריאותו התקינה של ראש הממשלה שניתנו במסגרת הודעות דוברות. עם זאת, לא נמסר דוח עדכני מאז שנכנס לתפקיד שוב לאחר בחירות 2022, בטיעון שטרם הסתיימה השנה. מקרה ההתייבשות של ראש הממשלה רק חידד את הצורך הזה, שגם היה שם קץ לחרושת השמועות הרבות סביב אשפוזו בביה"ח שיבא.

הצהרת הבריאות של ג'ו ביידן (צילום: הבית הלבן)
הצהרת הבריאות של ג'ו ביידן | צילום: הבית הלבן

הקשר לחוק הנבצרות

כמו כן, אזכיר כי לפני מספר חודשים התקבל תיקון 12 לחוק יסוד הממשלה, אשר ידוע בתקשורת כ"חוק הנבצרות". על פי תיקון זה, אי-מסוגלות פיזית או נפשית תוביל לנבצרות ראש הממשלה, במקרה ששלושה רבעים מהממשלה תומכים בכך. לאחר מכן, ועדת הכנסת תצטרך לאשר את הנבצרות, על בסיס חוות דעת רפואית (על פי כללים שקבעה הכנסת). בנוסף, יש לזכור כי בשונה מהנוהג, לראש הממשלה הנוכחי אין ממלא מקום, ואיננו רוצים שפרשנות אודות מצבו הבריאותי תהיה בסיס למאבק פוליטי בין יורשיו, על כיסא ראש הממשלה, במקרה התיאורטי של הוצאה לנבצרות.

אי שיתוף מידע רפואי מפני הציבור בישראל היא אינה פרי התקופה הנוכחית, וזו לא תהיה הפעם הראשונה שבה הציבור בישראל לא מקבל מידע אודות בריאותו של ראש הממשלה. בידיו של נתניהו, ראש הממשלה הוותיק ביותר בתולדות המדינה, לשנות את המצב ולהפיג את העננה שנוצרה ביחס למצבו הבריאותי ולנהל את האירוע הזה מתוך אחריות וממלכתיות וכל שעליו לעשות הוא לתת הוראה מסודרת לרופא המטפל שלו שימסור פירוט על מצבו הבריאותי וידווח לציבור דיווח מהימן אשר משקף את מצבו הבריאותי של ראש הממשלה, כנהוג במדינות רבות, בהן אחריותיות ודיווחיות לציבור מצד ראשי מדינה הן עניין שבשגרה.

 הכותבת היא עו"ד רחלי אדרי חולתא, מנכ"לית התנועה לחופש המידע

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה:

"מדובר בנוהל שנכתב בשנת 2007 לאחר התייעצות עם הגורמים הבאים: מנכ"ל משרד רה"מ דאז, מנכ"ל משרד הבריאות דאז, מנכ"ל בית החולים הדסה עין כרם דאז וגורמי ביטחון רלוונטיים. בהתאם לסעיף 6.2 בנוהל יפורסם דו"ח שנתי. הדוח נכתב ע"י ראש הצוות הרפואי של ראש הממשלה והיקפו נקבע, בין היתר, על ידו ובהתאם לשיקול דעתו. בהתאם לאמור לעיל פורסמו הודעות דובר, שהינן פומביות, ומעידות על כשירותו הבריאותית של ראש הממשלה".