דוקטור אנה זנקוביץ' רופאה אסתטיקנית, ובעלת מרפאה בהרצליה פיתוח, נהגה להזריק לעצמה באופן קבוע בוטוקס מול המראה, ועשתה את זה מעולה. יום אחד היא החליטה לפנק את עצמה וללכת לרופא מכר. התוצאה הייתה טראומטית. "הוא עשה לי הפלה של הגבה", היא מספרת, "זה עושה את הפעולה ההפוכה. במקום לפתוח את הגבות, להרים אותן ולפתוח את השליש העליון של הפנים, נוצרה תחושה של כבדות. קצת כמו צל. זה היה בדיוק לפני השקה חשובה, שבה הייתי צריכה להרצות. פתאום הייתי בצד של המטופלת והבנתי על מה הן מדברות. יש לי כל מיני טריקים כדי לשחרר את זה, ואכן זה עבר לי מהר יחסית. אבל זה היה קשה".

במקרה של דוקטור זנקוביץ' הסוף היה טוב, היא חזרה לעשות לעצמה בוטוקס לבד מול המראה, אבל זה לא תמיד המצב. היא מקבלת לא מעט מטופלות שמגיעות לקליניקה לתקן את מה שעשו להן אחרים: "ראיתי הסרת כתמים שהשאירו צלקות ויותר כתמים. הזרקה בשפתיים של חומצה היאלורונית שיצרה אסימטריה, כי השתמשו בחומר לא מתאים לשפתיים. סמיך מידי או חזק מידי", היא מספרת, "אפשר לתקן בהזרקת אנזימים שממיסים את החומצה. אבל הזרקת סיליקון למשל היא יותר בעייתית לביטול".

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

"לפעמים קונים את המכשירים או המכונות בכל מיני אתרים סיניים, מקבלים הדרכה מהמקום שקנו את המכשיר או ביוטיוב, ובזה זה מסתיים"

זה ברור. תחום הקוסמטיקה הוא כבר מזמן לא שפם, גבות ושחורים. בכל יום נולד טרנד חדש שמבטיח לנו מראה מושלם, והרשימה להגיע למושלמות היא אין סופית - ניפוח ריסים, הלחמת ריסים, קעקוע בגבות, הזרקות צבע, הבהרת פיגמנטים וכמובן הזרקות מכל הסוגים. התנופה של התחום מחדדת את העובדה הבעייתית שמדובר בתחום פרוץ לחלוטין. כמעט כל אחת יכולה לרכוש מכונות, מכשירים וחומרים ולהתחיל לעבוד.

התוצאה יכולה להיות במקרה הטוב לא נעימה, ובמקרה הרע להסתיים בצלקות לכל החיים. כמו בחורה שאיבדה זמנית את הראייה בטיפול של הלחמת ריסים. "הרבה אנשים נוגעים היום בעור מבלי שיש להם את המומחיות הזאת", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, רופאת עור בכירה ובעלת רשת מרפאות עור ואסתטיקה ארצית, "הלחמת ריסים זאת פעולה מדויקת מאד, אפשר לפצוע את העפעף, יש סכנה של חימום יתר באזור הקרנית, נוצרת צלקת שלא נעלמת, ובאזור שיש צלקת אין יותר שיער".

דוקטור מוניקה אלמן (צילום: סם יצחקוב)
ד"ר מוניקה אלמן | צילום: סם יצחקוב

איזו הכשרה נדרשת כדי להלחים ריסים?
"קוסמטיקאית שמקבלת רישיון עבודה מבית ספר שלמדה בו, לא למדה טכנולוגיה. היא למדה טיפולי פנים. ואז היא קונה את המכונה או את המכשיר, שקיבלו המון יחסי ציבור, שמבטיחים הבטחות שאי אפשר לעמוד מאחוריהם. כמו: מעלים את כל הכתמים, מעלים את כל הקמטים זה פייק ניוז אמיתי. מי שמבטיח לך מושלמות, - זאת נורה אדומה. לפעמים קונים את המכשירים או המכונות בכל מיני אתרים סיניים, מקבלים הדרכה מהמקום שקנו את המכשיר או ביוטיוב, ובזה זה מסתיים".

מאיזה טיפולים צריך להיזהר במיוחד?
"כל הליך שלא נעשה על ידי מישהו מיומן הוא מסוכן. תקלות יכולות לקרות לכל אחד, אבל צריך לבדוק אל מי הולכים. אני למשל, בעד איפור קבוע, אבל כשזה נעשה היטב אצל אנשים שלמדו, ויש להם גם יד אומן. אייליינר קבוע, או ציור גבות יכולים להפוך בידיים הלא נכונות לצלקות. איפור קבוע זה קעקוע לכל דבר, שיכול להיות נפלא ומרהיב, אבל אם צריך לתקן, כל תיקון זאת חריטה נוספת בעור, שיכולה להסתיים בצלקת, או שקע בעור. החומר עלול להתפזר בצבע של העור, וזה יראה רע מאד.

"הגיעה אלי אישה שרצתה שאסיר לה בלייזר את מה שעשו לה בגבות. היא הייתה אצל שלושה מטפלים, שכל אחד עשה נזק גדול יותר. המלצתי לה לא לגעת בגבות חצי שנה. יש נזקים שהם בלתי ניתנים לתיקון. כדי לטפל בכתמים בעור צריך לדעת בדיוק את סוג העור וסוג הכתם. אם טיפלו בך בשיטת מזותרפיה בעזרת רולר, שמגלגלים על העור כדי להכניס אליו חומרים, יש מקרים שזה יעזור ואז תהיה התבהרות הדרגתית, אבל אם הפעלת יותר מידי חום על אזורים מסוימים, למשל במעבר בין הלחי לצוואר ששם העור דק יותר, או הכנסת חומרים לא מתאימים, עשית נזק, וכתמים לבנים או חומים יופיעו בעור. החומרים שגלגלו בעזרת הרולר לא כולם נספגו ויכולים לגרום לגרד ופיגמנטציה עודפת".

מגיעים אלייך הרבה לתיקון נזקים?
"ראיתי המון נזקים גם בשגרה, וגם בבית חולים. בואי נדבר רגע על סיליקון שאני חד משמעית נגדו. זה לא תותב ששמים בפנים, ואפשר להוציא. אנחנו מדברים על משהו שמזריקים, ופתאום יש גושים בשפתיים, זה נראה נורא, ואפשר להוציא את הגושים רק בניתוח. יש גם נזק רב מבניית ציפורניים וג'ל. יכולה להיות פגיעה בציפורן ובעור מסביב לציפורן. דלקות, נפיחות, הופעה של פטרת בציפורן, עם שינויים בחלק הקרני של הציפורן. ויש עוד בעיה שיש קרינת Uv (אולטרא סגול), בתהליך ההתייבשות של הציפורן, זה אולי יפה אך בריא זה בטח לא. כל טיפול בשיקום של הציפורן לוקח בין 6-12 חודשים".

עו"ד ענבל פלאח (צילום: רויטל אלקיים)
עו"ד ענבל פלאח | צילום: רויטל אלקיים

"זה תחום פרוץ של חבר מביא חבר"

גם לעורכי הדין מגיעות כל שנה מאות תביעות על נזקים מטיפולים שלא צלחו בלשון המעטה. למשרד של ענבל פלאח - יעקב, מומחית בדיני משפחה ונזיקין הגיעו בשנה שלפני הקורונה לפחות עשר תביעות מהסוג הזה.

אילו תביעות למשל?
"אין סוף. לקוחה שעברה הזרקת חומרים לפנים שהיו אמורים להצעיר אותה, ויצרו לה ממש משקעים בפנים. מישהי שהגיעה אלי עם הדבקת ריסים כושלת. הבטיחו המון הבטחות, שזה לא יפגע בריסים המקוריים, שזה יחזיק מעמד כמה שבועות. אחרי שבחרה את הריסים, הדביקו לה עם דבק. במשך שבועיים היא בקושי הצליחה להחזיק עיניים פתוחות, כי היה לה מאוד כבד, היא רצתה להוריד את זה, אבל הדבק היה חזק מדי, בסופו של דבר זה ירד יחד עם הריסים. לא ברור עדיין כמה הפגיעה היא ארוכת טווח. אז נכון היא לא בדקה, ושאלה מאיפה החומרים, והאם יש אישור משרד הבריאות, היא באה כי ראתה אצל חברה ורצתה גם, אבל זה שהמטופל לא מבין, זה לא אומר שמוסרת אחריות מהמטפל. 

זה תחום ממש פרוץ של חבר מביא חבר. את הולכת למישהי, כי שמעת שהיא טובה, לא בודקים תעודות וכל אחת יכולה לקנות ציוד ולהתחיל לעבוד. חלקן עובדות בבית ואפילו לא מוציאות חשבוניות אז אין מעקב. יש קוסמטיקאיות שלומדות מהיוטיוב, חלקן קונות מכשירים וחומרים מסין. חומרים שאין עליהם אפילו אישור של משרד הבריאות. אף אחת לא מגיעה לקוסמטיקאית ומבקשת שתראה לה מאיפה מגיעים החומרים, כי אצל החברה זה הצליח. אבל יש סוגי עור שונים וגוונים שונים של עור, ומה שמתאים לאחד לא מתאים לשני וצריך לדעת את זה. אין בקרה מטעם המדינה. ולצערי אין אפילו ביקורת עצמית, ואחריות. אין ממש חוק בעניין הזה, אבל ברגע שמציעים שירות לאדם אתה צריך לתת שירות הוגן. אם מישהי קונה חומרים מסין שאין להם אישור משרד הבריאות, אפשר לתבוע".

איך מונעים סיכונים מראש?

אי אפשר להימנע לחלוטין מכשלים, זה קורה גם בידיים הכי מיומנות. יש תופעות לוואי, יש סיבוכים, גם אלרגיות שפורצות לעתים. חומר שהשתמשנו בו שנים, פתאום יש לנו תגובה אלרגית אליו, אבל יש כמה נורות אדומות שכדאי להיזהר מהן באופן מיוחד כשאנחנו הולכות לטיפול. כל טיפול. קבלו כמה עצות שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הטובה, והבריאה עבורכם.

ד"ר אנה זנקוביץ (צילום: סטודיו דג הזהב)
ד"ר אנה זנקוביץ | צילום: סטודיו דג הזהב

דוקטור אנה זנקוביץ': "אל תתביישו לשאול"

מקום מסודר ונקי. יש הרבה שעובדים בבית אבל המקום צריך להיות מסודר ומאורגן לסוג הטיפול. בדקו שהמקום נקי ושהכול חד פעמי.

דרשו הסמכה. על כל דבר שמבטיחים צריך לראות הסמכה. אל תתביישו לשאול. זה לא מעליב זה אומר שאכפת לכם מה אתם הולכים לקבל. חשוב שלמטפל יש ידע. כשאני מתחילה טיפול אני מראה את הקורסים וההסמכות שעשיתי, כך שאת יודעת, שאם תהיה תופעת לוואי או סיבוך אני גם אדע לדעת לאן לפנות כדי לטפל במה שקרה. לא הכל קשור למקצועיות. המטפל יכול לעשות עבודה נהדרת. אבל אם הוא לא יודע לטפל בתופעת לוואי לא עשינו כלום.

עו"ד פלאח יעקב: "היזהרו ממומחים בתחום"

חפשו מישהו אמין. כאשר ניצב מולכם מומחה אמין, הוא יתאר בפניכם את המציאות כפי שהיא, הוא יציג בפניכם מיוזמתו נתונים אודות סיכויי ההצלחה, הסיכונים, הסיבוכים, ותופעות הלוואי.

שימו לב לדברים חריגים. אם המטפלים נלהבים ייתר על המידה לבצע את הטיפול, זוהי נורה אדומה גדולה. מומחה רציני ומקצועי יברר תחילה עם המטופל מדוע הוא מעוניין לבצע את הטיפול ומהן המטרות שהוא מעוניין להשיג באמצעותו.

מומחה בתחום. היזהרו ממי שמגדיר את עצמו "מומחה בתחום" – אין חיה כזאת. בדקו היכן למד וממי למד.

דוקטור מוניקה אלמן: "אי אפשר להעלים צלקות"

אין מושלמות. מי שמבטיח מושלמות לא יודע מה הוא אומר. מי שמבטיח העלמת כתמים, או מי שמבטיח למשל להעלים צלקות אקנה, חשוד. אי אפשר להעלים צלקות. אפשר לעדן, אפשר לשפר, לא להעלים. תלוי מה הסיבה לכתם.

הסברים, הסברים הסברים. דברי עם אנשים שעשו שם טיפולים, תקראי מה כתוב באתר שלהם, ושימי לב מהי רמת ההבטחה. שיסבירו לך מה עושים, ושיראו לך מה זה עושה. קבלי הסבר על הטיפול ועל המכשיר בכדי לדעת מה תופעות הלוואי.