לכולנו חשוב לשמור על בריאות הנרתיק. מדובר באזור רגיש שחשוב לשמור עליו היטב כדי למנוע מצבים לא נעימים, כמו פטריות, דלקות וזיהומים. לאזור הנרתיק רמת חומציות גבוהה (כלומר PH נמוך), שמונעת התרבות של חיידקים מזיקים. למעשה, באזור ישנם לא מעט חיידקים טובים שעוזרים לשמור על נרתיק בריא ומונעים זיהומים. זו הסיבה העיקרית שכדאי לבחור בקפידה את המוצרים שאנחנו משתמשים בהם; מוצרים מסוימים יכולים להפחית את רמת החומציות בנרתיק ובכך להוביל לשגשוג של מיקרואורגניזמים מזיקים. ישנם מוצרים שעשויים מחומרים מזיקים שיכולים להזיק לעור באזור, במיוחד בקרב נשים עם עור רגיש.

>> 5 שאלות על תחתונים שאתם נבוכים מדי לשאול

בסרטון טיק-טוק שפורסם לאחרונה, ד"ר סטייסי טאנוי, גינקולוגית, מסבירה אילו מוצרים פחות מומלצים לבריאות הנרתיק – ובחלקם אתן כנראה משתמשות באופן יומיומי. לדבריה, היא בעצמה הייתה משתמשת במוצרים הללו לפני שהתחילה לעסוק ברפואה גינקולוגית.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מגני תחתון

לפי ד"ר טאנוי, אפשר להשתמש במגני תחתון מדי פעם, או למשל לפני הווסת – אבל היא לא ממליצה להשתמש בהם בתדירות גבוהה. "לא כדאי להשתמש במגני תחתון על בסיס יומיומי, מכיוון שהם לא נושמים והם לוכדים לחות", הסבירה בהרחבה לאתר wellandgood. "הם לא רק מעלים סיכון לגירוי בעור, אלא הם גם גורמים לעלייה בהפרשות הטבעיות, כיוון שהם גורמים לנרתיק 'לחשוב' שהוא צריך להתנתקות".

מגני תחתון (צילום:  Marinka Buronka, shutterstock)
פחות מומלצים לשימוש יומיומי | צילום: Marinka Buronka, shutterstock
 

עוד ב-mako בריאות:
>> התרופה לקורונה כבר כאן, למה לא משתמשים בה?
>> מחקר חושף: ההרגל הנפוץ הזה גורם לעלייה במשקל
>> תביעה: רופאה צעירה מתה בעקבות זריקת אפידורל

פצצות אמבט

הן צבעוניות ומריחות מדהים ואין ספק שהן הופכות את חוויית האמבט לכיפית ומרגיעה יותר – אבל הן עלולות גם לגרום לגירוי באזור הנרתיק. "פצצות אמבט מכילות בישום ורמות גבוהות של PH שיכולים לשבש את אוכלוסיית החיידקים בנרתיק ולגרום לגירוי בעור בפות", הסבירה ד"ר טאנוי. לכן מדובר בפגיעה כפולה – הן באזור החיצוני והן באזור הפנימי של הנרתיק.

תחתוני חוטיני

אם יש לכן נטייה לסבול מזיהומים חיידקיים באזור הנרתיק, ד"ר טאנוי ממליצה להימנע משימוש בתחתוני חוטיני. "טכנית, אין ראיות או מחקרים שתומכים בכך שתחתוני חוטיני הם לא טובים לבריאות הנרתיק", היא מסבירה. "עם זאת, הימנעות מחוטיני היא המלצה נפוצה בקרב גינקולוגים כשנשים סובלות מבעיות בנרתיק, בשל דאגה שתחתונים אלו מעלים את הסיכון לנדידה של חיידקים מפי הטבעת לנרתיק ולפיכך מעלים את הסיכון לזיהום", היא מוסיפה.

תחתונים לבנים של אישה (צילום: shutterstock)
עדיף תחתונים מכותנה | צילום: shutterstock

>> כל המצבים שבהם חוטיני מסכן את הבריאות

אז אם אתן סובלות מדלקת בדרכי השתן או מפטריות וגינליות לעתים קרובות, ייתכן מאוד שזה בגלל תחתוני החוטיני שלכן וכדאי להחליף אותם בתחתונים אחרים. ד"ר טאנוי מדגישה כי הדבר החשוב ביותר הוא הרכב הבד. מומלץ שהתחתונים שלכם יהיו מבד כותנה ויש להימנע ככל האפשר מבדים סינטטיים.

>> הפרשה נרתיקית: מתי זה נורמלי ומתי צריך להיבדק