טבעות נישואין הן מסורת עתיקה שנמשכת עד היום בדתות ובחברות שונות. אך בעוד שמדובר במחווה רומנטית, שמסמלת את קשר המחויבות בין שני הצדדים, מתברר שמדובר במסורת די מסוכנת. למעשה, משערים שהיא פוגעת במאות אלפי אנשים מדי שנה. הסיבה לכך: תאונות מצערות שקורות בעקבות טבעות שנתפסות בחפצים שונים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

טבעת שנתפסת באובייקט בזמן תנועה מהירה של היד עלולה לגרום לתלישה של העור, גידים, עצבים וכלי דם. במקרי קיצון משיכה אגרסיבית של הטבעת עלולה להוביל לכריתה מלאה של האצבע. המקרה הראשון שדווח בשנת 1952 הביא לחקר הנושא. ההערכה היתה כי ישנם כ-1,500 אנשים בשנה באירופה שנפגעים מפציעה זו.

הפציעה זכתה לשם "Ring avulsion injury", ועם התקדמות המחקר בנושא כך גם נצפתה עלייה בדיווחים. היום כבר מדברים על כ-150 אלף אנשים בשנה רק בארצות הברית שמאבדים את האצבע שלהם או חלקים ממנה כתוצאה מכך שהטבעת נתפסת באובייקט כלשהו.

המצבים בעלי פוטנציאל הנזק הגבוה ביותר:

  • לקפוץ למים מסירה/ מזח
  • לתקוע מסמרים
  • לסגור את החגורה במכנסיים
  • לתלות מפתחות על וו

מעבר לקטיעה, ישנן השלכות נוספות הנגזרות מהסיבוכים: מאוד קשה מבחינה טכנית להחזיר את האצבע - וגם אם מצליחים התפקוד שלה לקוי מאד ומלווה בכאבים, רגישות לקור והפרעה לתחושה. בנוסף, מדובר בפציעה חמורה ולכן, בחלק גדול מהמקרים השבר לא מתחבר כהלכה ועל מנת להשיב את תפקוד המפרקים נדרשים לבצע ניתוחים חוזרים.

עוד ב-mako בריאות:

>> הקשר בין גלולות למניעת היריון לבין דיכאון
>> גילינו שלימון מעביר תופעה בריאותית מעיקה 
>> איזה קופסאות שימורים אתם חייבים להעיף מהבית?

לא הסוף לרומנטיקה – יש פתרון

מספר אמצעי זהירות הומלצו על ידי כירורגים של היד כאשר המדובר ביותר הוא להשאיר חור קטן בטבעת. חור זה מאפשר לטבעת להימתח או להישבר במקרי משיכה אגרסיביים ובכך האצבע יכולה להימלט ללא נזק. על אף המלצת הרופאים, חברות התכשיטים בעולם מסרבות לשיטת ייצור כזו בטענה שהלקוחות לא ירכשו אותן מחשש לפגיעה באיכות ואף בערך הסימבולי.

ד"ר שי לוריא, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה של היד:  "תלישת האצבע היא תאונה קשה שעלולה להיגרם מענידת טבעות. אמנם מספר המקרים המדווחים קטן ביחס לפציעות אחרות, אך הנזק לתפקוד היד עלול להיות חמור. כיום, באמצעות חקר הנושא, אנו יודעים לומר שחור קטן בגוף הטבעת יצמצם משמעותית את הסיכוי להיפצע בכך שיאפשר לטבעת להישבר ולאצבע לחמוק מבלי פגע".