דמיינו: אתם מגיעים בטיסה קצרה ונוחה ליעד, אוספת אתכם לימוזינה למלון בוטיק משגע, אתם אוכלים ארוחת בוקר טעימה ועשירה מול נוף פתוח מרשים. מאוחר יותר תבקרו, לזמן קצר, בקליניקה שבה תעברו את הפרוצדורה הרפואית שתגרום לכם לראות ולהרגיש טוב יותר. במהלך השהיה תהיו פנויים להסתובב לסיור בשווקים ובאתרי תיירות, תיהנו מטעימת מאכלים של המטבח המקומי וגם למנוחה. לארץ, תחזרו כעבור כמה ימים, מרוצים מהמראה החיצוני שלכם וכן, מאושרים יותר. אחרי הכל השגתם טיפולי שיניים, השתלות שיער, ניתוחים אסתטיים לפנים, מתיחות בטן, שאיבות שומן וניתוחי חזה בשליש עד חצי מחיר ממה שדרשו מכם בארץ. החיים טובים. החיים יפים. התגשמות חלום. זהו, שזה ממש לא העניין.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

המחיר היקר של המחיר הזול

זה לא סוד שבמקומות שונים בעולם, בהם במזרח אירופה ובטורקיה, יש אתרי רפואה מתקדמים ורופאים ומנתחים מהמעלה הראשונה. הם מנוסים, מנתחים עשרות אנשים ביום, מוכשרים ומומחים בתחומם. טורקיה, למשל, היא מעצמה בכל הנוגע להשתלות שיער והיא אכן מובילה בתחום. אפשר לחשוב על כל הסיבות הנכונות לנסוע לעשות השתלת שיער שם בחצי עלות מזו שמתבצעת בישראל. אבל חשוב להבין את ההבדל בין השתלת שיער, שהיא פעולה פשוטה וקצרה עם אחוז סיבוכים וסכנה מינימליים, לבין ניתוח פלסטי בהרדמה כללית.

למרות שביעדים שאליהם נוסעים הישראלים כדי להתנתח יש רופאים מוכשרים ומקצועיים, קיימת בעיה שמקורה ברגולציה. בארץ קיימת בקרה על ניתוחים מסוג שכזה. לדוגמה, לפי הוראות משרד הבריאות, כירורג פלסטי מוכשר לבצע ניתוחים אסתטיים כחלק מהכשרה ארוכה שהוא עובר שעומדת על לא פחות משש שנים, בעוד שמנתח אף-אוזן-גרון אינו מורשה לעשות מתיחת פנים וכירורג כללי לא מורשה לעשות מתיחת בטן או ניתוח שדיים.

בישראל, רופא מומחה במקצועות הכירורגיה עובר מבחנים ייעודיים על כל ניתוח שמותר לו לעשות ומספר הפעולות שהוא מורשה לבצע נמצא תחת בקרה של המועצה המדעית ותוכנית ההתמחות. לכן בארץ קיימת רמה גבוה בניתוחים בכל מקצוע, בכל תחום ובכל פעולה.

בחלק מהמדינות מחוץ לישראל לא קיימת רגולציה מסודרת, ומנותח פוטנציאלי לרוב אינו יודע אילו תעודות יש למנתח שלו, איזו הכשרה, אם הוא רופא כירורג כללי, רופא אף-אוזן-גרון או רופא נשים, ומהי המומחיות שלו.

ניתוח פלסטי לגבר (צילום: New Africa
, ShutterStock)
כל שנה מתאשפזים בארץ כ-50 מטופלים שעברו ניתוח בחו"ל | צילום: New Africa , ShutterStock

ואם הגלויה היפה תתגלה כמכוערת?

בחירת מנתח מחוץ לישראל מתבססת לרוב על פי שיווק אגרסיבי והעמוד המרשים שיש למנתח ברשתות החברתיות. בעוד שבארץ, הפיקוח וההקפדה על הבקרה ועל איכות ביצועי המומחים גבוהה ומחמירה ביותר ומשרד הבריאות הישראלי אמון על הבקרה על הכשרת מתמחים ואיגוד מומחים מקצועי, רמת הרפואה מחוץ לישראל מגוונת. אפשר למצוא רמת רפואה מצוינת לעומת רמה פחות טובה, אין אחידות, ולרוב הלקוח המטופל בוחר במנתח על פי המלצות של חברים, תועמלנים ותמונות ברשתות החברתיות.

הכל טוב ויפה, רק חבל שהסיבוכים שאתם נוטלים על עצמכם כשאתם מנסים לחסוך כסף תוך טיסה לחו"ל כדי לבצע הליכים כירורגיים-אסתטיים עלולים לעלות לכם הרבה יותר ואף לעלות בבריאותכם.

אם המניע שלכם בנסיעה שכזאת הוא מניע כלכלי, כדאי שתחשבו פעמיים, מאחר שהגורם הראשון שיקבע את הצלחת הטיפול הוא לא המחיר, אלא מקצועיותו של הכירורג שמבצע את הפעולה הפולשנית והמעקב הטיפולי לאחר מכן. האם אתם בטוחים בבקרת מקצוענות הרופא המומחה?

האם רק צילומים מקצועיים שראיתם משקפים את כל התהליך הקשור לניתוח? האם אתם מודעים לתוצאות כלל הניתוחים שנערכו מחוץ לארץ, ולא רק לפרסומים של צילומי ״לפני״ ו״אחרי״?

ואם חלילה משהו בריפוי יסתבך? מה תעשו? חיסכון בכסף מצדיק אפשרויות לסיכונים עקב ביצוע הפרוצדורה רחוק מהבית?

בעיות ביטוח

כאן נכנס אלמנט ביטוח הבריאות. אלה שנוסעים לטיפולים אסתטיים בחו"ל, חייבים להבין שחלה עליהם הגבלה בביטוח הבריאות. לפני נסיעה לחו"ל אנחנו רוכשים פוליסת בריאות, שעלותה בדרך כלל בין דולר אחד לשני דולרים ליום לאדם (בזמנים טרום קורונה) בהתאם למצבו הבריאותי של כל אחד. לפני החתמת הביטוח, אתם נשאלים אם אתם נוסעים לעשות ספורט אתגרי או פעילות אחרת שזקוקה לתוספת ביטוחית. חשוב לציין שביטוחים אלו אינם מכסים ניתוחים אלקטיביים אסתטיים בחו"ל. יש לכך סיבה: אם אתם נוסעים במטרה לעבור ניתוח אסתטי בחו"ל, ויש סיבוך הדורש התערבות רפואית, אשפוז או ניתוח חירום, הביטוח לא בהכרח יכסה זאת. אתם עלולים להיגרר לעלויות מאוד גבוהות ולטיפול רפואי בבתי חולים שאינכם מודעים לרמת המקצוענות הרפואית שלהם. חשוב להזכיר שלעתים הניתוחים הללו, שמתבצעים בהרדמה כללית, נעשים במדינות שלא נמצאות עם ישראל ביחסים ״הכי טובים״. כך שנוספים סיכונים אחרים שאינם בשליטתכם.

כרטיס טיסה (צילום: Amir Hanna UNSPLASH)
חכו שנייה | צילום: Amir Hanna UNSPLASH

טיסה נוספת לתיקון הנזק

לפי נתוני איגוד הכירורגיה הפלסטית בישראל, כל שנה מתאשפזים כ-50 מטופלים בבתי חולים בארץ בעקבות סיבוכים של ניתוחים אסתטיים שנערכו מחוץ לישראל. הסיבוכים הללו עשויים להיות פגיעות בעור הכוללות נמקים, זיהום, הצטברות דם ונוזל שמצריך ניקוז בחדר ניתוח, פתיחה של צלקות ופצע ניתוחי, פצעים קשי ריפוי ועיוותים שנוצרים בעקבות הניתוח או הפעולה הכירורגית הלא מקצועית.

המנותחים הללו הם אזרחי מדינת ישראל ומגיע להם טיפול רפואי בגלל מצבם. לכן הסיבוכים של הפרוצדורות שבוצעו בחול הופכים להיות נטל על מחלקות האשפוז, מאחר שדורשים אשפוזים ארוכים של כמה ימים ולפעמים שבועות. נכון שהליכים כירורגיים בארץ שעוברים מטופלים עלולים להסתבך גם כן ולהסתיים באשפוז במחלקות אשפוז בבתי חולים. אך יש לזכור שהמנתח והצוות שהיה מעורב בניתוח נמצאים קרוב ויוכלו לתת ומענה בכל שלב.

הסיבוכים של מנותחי חו״ל יטופלו בארץ, ולאחר תקופת הבראה ראשונית ייאלצו המטופלים לחזור ליעד שבו בוצע הניתוח כדי לתקן את הנזק שנגרם, ותוך כך לפנות למנתח המקומי הראשי כדי לקבל מענה לטיפול או לניתוח ולנזק שנגרם.

מעבר לכך, הצלחת הניתוח כוללת תמיד בקרה שבמסגרתה מגיע המטופל לביקורת, כלומר לפגישה עם המנתח. מטופלים שעוברים תהליך ניתוחי גדול בחו״ל, חוזרים לארץ ימים מספר לאחר הניתוח, ומקבלים הדרכה על המשך הטיפול שיש לבצע בארץ. הם לא ייסעו לביקורת בחו"ל, ולמעשה שלב חשוב בהצלחת הפרוצדורה הניתוחית נמנע מהם.

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 דרכים להפחית שומן בטני
>> איך אנשים מגיעים לגיל 100? נמצא הסבר מדע
>>
כל הדרכים לרענן את אזור העיניים 

באופן אישי, כרופא כירורג פלסטי בכיר בבית חולים במרכז הארץ טיפלתי לאחרונה בשני מקרים של סיבוכים של מנותחים שעברו ניתוחי בטן בחו"ל. אותם מטופלים הזדקקו לטיפולי המשך, בחדר ניתוח, כולל אשפוז ממושך במחלקה.

כך שבסופו של דבר, מטופלים שמעוניינים לתקן את הבעיה שנוצרה בעקבות ניתוח אסתטי שלא בוצע בארץ, ייאלצו לשלם מחיר יקר יותר מאשר אם מלכתחילה היו מתנתחים בארץ, עוברים את המעקב והביקורות שלאחר הניתוח עד להחלמה המלאה.

לכן, בפעם הבאה שאתם מתפתים לבצע ניתוח פלסטי ״זול״ בחו"ל עם חבילה שכוללת לימוזינה, נהג צמוד, מלון בוטיק וכוס שמפניה - חשבו פעמיים על ״זול״ שהוא יקר. 

* ד"ר איתם וייס – מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית. בעל קליניקה פרטית ת"א