כיסוס ציפורניים נחשב הרגל מגונה, אבל בואו נחשוב על ההגדרה הזו בעצם: למה זה מגונה? מי גינה את זה? האם זה טאבו בריאותי, חברתי, פסיכולוגי או סתם ויזואלי? והאם זה בעצם עד כדי כך נורא? לפי מחקר שפורסם במגזין האמריקאי הרשמי של רופאי השיניים והאורתופדים, התשובה היא כן, בהחלט.

מתברר שכסיסת ציפורניים, או אוניכופגיה כרונית בשמה הרפואי, נחשבת לסימן ברור לכך שיש לכם אישיוז ושאתם לחוצים או מותשים, למשל לעיסה של קצה העיפרון, נשיכה של השפתיים ואפילו עישון במקרים מסוימים. לפי המחקר, ישנם ארבעה שלבים שמשותפים לכל מי שכוסס ציפורניים: קירוב האצבע לשיניים הקדמיות למשך כמה שניות, הקשה מהירה כנגד השן, סדרה של נגיסות מהירות בציפורן ולאחר מכן בחינה ויזואלית של מה שנשאר ממנה או מישושה כנגד הגוף.

אם רצף הפעולות הללו נשמע לכם מוכר, אתם לא לבד. זו פעולה די שכיחה בקרב האוכלוסייה הלחוצה, אבל הבעיה היא שהיא יכולה להביא עמה גם כמה השלכות בריאותיות לא נעימות, לדברי דוקטור אדם פרידמן מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. הנה כמה מהן.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

זיהומים

הסיכון שהכוסס מסתכן בו הוא חיתוך עמוק מדי של הציפורן, שמוביל לחשיפה של העור שמתחתיה. זה, כמובן, משאיר אותו חשוף לכל מיני בקטריות או פתוגנים שנמצאים בפה שלנו, ויש לא מעט כאלה. "הפה שלנו מלא בחיידקים שיכולים לזהם את האזור בקלות", אומר פרידמן. אחד הזיהומים המוכרים ביותר נקרא פרוניכיה, דלקת סביב הציפורן, שנוצר כתוצאה מנגיסה בשכבת העור הדקה שמתחת לציפורן, והוא יכול לגרום לנפיחות, אדמומיות, כאב ואפילו גושים מלאים במוגלה סביב הציפורן. הזיהום הזה, למרבה הצער, יכול להימשך כמה שבועות.

דלקות

עוד סיכון בריאותי קשור לרוק שלנו, ולעובדה שיש בו המון תרכובות כימיות שאמורות לפרק תאי שומן ושאר מולקולות של מזון, אומר ד"ר פרידמן. זה אמנם מסייע לתהליך העיכול, אבל יכול לפגוע משמעותית בעור שמסביב לציפורניים אם הוא בא במגע איתו לעיתים קרובות. זו, אגב, גם הסיבה לכך שליקוק או מציצת אצבעות יכול להשאיר אותן סדוקות ורגישות, שכן העור מתחכך עם הרוק וזה לא ממש עושה לו טוב.

מחלות

יחסי הגומלין בין הפה לאצבע יכולים כמובן לעבוד גם באופן הפוך: האצבעות מכילות כל מיני זיהומים, חיידקים ופתוגנים, בייחוד מתחת לציפורן, והחדרה שלהם לפה בפירוש לא מומלצת, אומר פרידמן. הסיכונים יכולים לנוע בין שפעת וצננת לווירוסים שונים בקיבה.

גבר חולה (צילום: ShutterStock)
האצבעות מכילות כל מיני זיהומים, חיידקים ופתוגנים | צילום: ShutterStock

ציפורן חודרנית

הציפורניים שלנו גדלות למעשה מתוך שכבת עור מתחדשת שנקראת "מטריקס". פגיעה בשכבה הזו עלולה להוביל לעיוות בתהליך צמיחת הציפורן, ולגרום לכך שהיא תגדל לתוך העור במקום החוצה - התופעה הידועה והכואבת ציפורן חודרנית.

יבלות בעור

אם במקרה נגעתם או פוצצתם חצ'קון או יבלת, החומר הזיהומי עלול להיכנס מתחת לציפורניים שלכם, ובפעם הבאה שתכניסו אותן לפה או תגעו איתן בפנים, עלולות לצוץ לכם יבלות לכל אורך הפנים והצוואר.

עוד ב-mako בריאות:
>> 8 דברים מגעילים שהגוף עושה בבוקר
>> נכון או לא נכון? בדקנו 19 מיתוסים על דיאטה
>> מחדל חמור בניתוח אף לחיילת משוחררת

הרפס ביד

זה לא בדיוק המונח הרשמי אבל התוצאה דומה: זיהום שנקרא ויטלו הרפטי ביד, שנוצר כתוצאה מהעברת חיידקי ההרפס מהפה לאצבעות, יכול להוביל לחום גבוה, תחושות צריבה ועקצוץ בציפורניים ולאחר שבוע או שבועיים גם פצעים מוגלתיים או מלאים בדם, פלוס כאב.

בעיות בשיניים

השקעים בחניכיים שמחזיקים בתוכם את שורשי השיניים יכולים להינזק או להיהרס לחלוטין על ידי כסיסת ציפורניים כרונית, ולגרום בסופו של דבר לשיניים עקומות. כמו כן, הכסיסה יכולה לגרום לשברים בשן הכוססת, ולדלקות ומחלות בחניכיים.