הדיווחים על נגיף הקורונה הסיני מעוררים יותר ויותר דאגה, במיוחד בקרב אנשים שמתכננים לטוס בקרוב. הנגיף עד כה הדביק כ-2,000 אנשים. רובם בסין, אך מקרים ראשונים נראו גם בארה"ב, תאילנד, אוסטרליה, צרפת וכעת דווח כי הנגיף הגיע גם לקנדה. נגיף הקורונה הצליח להגיע במהירות רבה למקומות שונים בעולם בשל מטיילים ששהו בסין ובאו במגע עם אנשים נגועים. לכן, סביר להניח ש אתם מתכננים לטוס בקרוב, אתם ככל הנראה דואגים. אז איך אפשר לשמור על עצמנו מפני הידבקות? הנה כמה כללים חשובים.

  >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לרחוץ ידיים בתדירות גבוהה

זה אמנם הכלל הכי בסיסי לשמירה על היגיינה ולמניעת הידבקות במחלות, אך תתפלאו כמה אנשים לא מקפידים עליו. עוד כשצצו דיווחים ראשונים על נגיף הקורונה, ארגון הבריאות העולמי המליץ על שטיפת ידיים למניעת הידבקות. חשוב לרחוץ ידיים במים וסבון, במשך לפחות כ-20 שניות. אם אין באפשרותכם לרחוץ במים וסבון, הצטיידו באלכוג'ל.

מסכת מגן

התמונות הנפוצות ביותר שקשורות לנגיף הן של אנשים בסין עוטים מסכות. אבל עד כמה הן באמת עוזרות? ובכן, הן עוזרות במידה מסוימת, אבל לא כדאי להסתמך עליהן יותר מדי. ככל שהמסכה עבה יותר ואיכותית יותר, היא כמובן תהיה יעילה יותר. אך מנגד, גם יהיה קשה יותר להשתמש בה לאורך זמן כיוון שיהיה לכם קשה יותר לנשום בה. אז מסכות הן יעילות, אך לשימוש לטווח זמן קצר.

מגפה אישה עם מסכה (צילום:  Johan Larson, shutterstock)
מסכה יכולה לעזור לטווח קצר | צילום: Johan Larson, shutterstock

להצטייד במגבונים מחטאים כדי לחטא את המגש, הידיות והחגורה

מחקרים רבים הוכיחו כי המגש המתקפל שאתם אוכלים עליו בטיסה הוא אחד הדברים הכי מזוהמים במטוס. הוא לרוב מכיל כמות בלתי מבוטלת של חיידקים. אז אם אתם חוששים מפני הידבקות או אם באופן כללי המערכת החיסונית שלכם חלשה יותר, כדאי להצטייד במגבונים מחטאים ולהעביר ניגוב באזורים כמו המגש, ידיות המושב והחגורה – דברים שרבים נוגעים בהם – לפני שאתם מתחילים להתמקם בנוחות במושב שלכם.

מגבונים (צילום: שאטרסטוק)
להצטייד במגבונים מחטאים | צילום: שאטרסטוק

עוד ב-mako בריאות:
>> מבחן הסוכר: אלו הפירות הכי משמינים
>> מדהים: זה מה שגווינת' פאלטרו אוכלת ביום
>> האם הבליטות הקטנות על הפנים מסוכנות לנו?

לעטות כפפות בתחבורה ציבורית ובשדה התעופה

הסיכוי כרגע שתידבקו בנגיף הקורונה בזמן נסיעה באוטובוס הוא נמוך, אבל זה בהחלט אפשרי אם אתם בדרך לשדה התעופה. מומחים ממליצים ללבוש כפפות בתחבורה ציבורית, כיוון שמדובר במקומות הומי אדם ואתם בהחלט עלולים לגעת במשטחים שאלפי אנשים נגעו בהם לפני כן. אבל גם אם אתם לא דואגים לגבי נגיף הקורונה ויותר דואגים לגבי שפעת, כפפות בתחבורה ציבורית יכולות בהחלט לסייע להפחית סיכון גם להידבקות בשפעת ומחלות חורף אחרות.

גם שדה התעופה נחשב לשטח תחבורה ציבורית, וידוע כי הוא מן המקומות הכי עתירי חיידקים, ובראש הרשימה – עמדת הבידוק הביטחוני. מחקר שפורסם ב-2018 במגזין BMC Infectious Diseases קבע כי המגשים שבהם שמים את החפצים האישיים לפני שאתם עוברים את השיקוף מכילים חיידקים יותר מכל מקום אחר בשדה. אז שימו לב.

לובש כפפות (צילום:  TKalinowski, shutterstock)
לא רק לשמירה על חום הידיים | צילום: TKalinowski, shutterstock

להביא כריות ושמיכות מהבית

מומחים ממליצים להפחית את השימוש בחפצים שנוסעים אחרים השתמשו בהם. כמו כריות או שמיכות שאתם מקבלים מהדיילים במהלך הנסיעה. אין לדעת בוודאות באיזו מידה שמיכות וכריות יכולות להעלות סיכון להדבקה, אבל אם אתם רוצים להיות בטוחים במאה אחוז, כדאי להצטייד בכרית ושמיכה מהבית.

>> ואיזה מושב הוא ההיגייני ביותר במטוס?