מחקרים שיצאו בשנים האחרונות מצביעים על כך ששנת צהריים תורמת לבריאות. מייחסים לה יתרונות רבים, ביניהם הפחתת עייפות, הגברת הערנות ושיפור מצב הרוח, כמו גם שיפור בתפקוד הכללי. הראיות שהצטברו בשנים האחרונות אף הובילו חברות מסוימות, בעיקר בתחום ההייטק, לשלב חדרי שנ"צ במשרדיהם לטובת עובדים שמרגישים שהם זקוקים לשנ"צ קצר באמצע היום, או כפי שנהוג לקרוא לו – פוואר נאפ (Power Nap).

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

חוקרים רבים התמקדו בעיקר ביכולת של השנ"צ לשפר את התפקוד הקוגניטיבי. ולכן ישנם לא מעט מחקרים בנושא, ביניהם מחקר שפורסם בשנת 2016 שהראה כי שנת צהריים של 30-90 דקות בקרב מבוגרים יכולה לשפר את החשיבה והזיכרון – אך שנת צהריים ארוכה יותר משעה וחצי עלולה לפגוע בהם.

אך שיפור התפקוד המוחי הוא לא היתרון היחיד של שנת הצהריים. מתברר שהיא יכולה גם לתרום לבריאות הלב וכלי הדם. מחקר שפורסם בסוף שנת 2019 בכתב העת הרפואי BMJ Heart מצא קשר בין שנת צהריים לסיכון מופחת לבעיות בלב ובכלי הדם. אנשים שעשו שנ"צ פעם או פעמיים בשבוע היו בסיכון נמוך יותר לסבול מסיבוכים במערכת הלב וכלי הדם.

אבל מתברר שלא כל שנות הצהריים נבראו שוות  - ולמעשה, כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של השנ"צ, כדאי להקפיד על כמה כללים חשובים. אז איך תארגנו לעצמכם שנת צהריים בריאה וטובה? הנה כמה טיפים שמבוססים על ממצאים של מחקרים שונים:

אישה עייפה מאוד  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
יכול לעזור לכם להיות ערניים יותר בעבודה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

קצר וקולע

לא סתם פוואר-נאפ הפך לצמד מילים נפוץ בשנים האחרונות. משמעותו של הפוואר נאפ הוא שנת צהריים קצרה שנותנת בוסט אנרגטי למי שזקוק לו באמצע היום. ויש סיבה למה זה נהיה טרנד - מחקרים שונים מצאו כי שנת הצהריים היעילה ביותר צריכה להיות קצרה – בין 15 ל-30 דקות סך הכל. לפי אתר "מאיו קליניק", ככל ששנת הצהריים תהיה ארוכה יותר, כך תהיו ישנוניים יותר כשתקומו.

תזמון זה הכל

לשנ"צ יש מוניטין רע, בעיקר כי הוא עלול להוביל לבעיות בשינה (בלילה). אבל אם תקפידו לתזמן את השנ"צ מוקדם יותר במהלך היום, הוא לא יפגע בשינה שלכם בלילה. לרוב מומלץ לא לעשות שנת צהריים אחרי שלוש אחר הצהריים וכדאי שהיא תהיה אחרי שאכלתם ארוחת צהריים. רבים מאיתנו חווים "ירידת מתח" לאחר ארוחת הצהריים ולכן פוואר נאפ יכול בהחלט להתאים.

עוד ב-mako בריאות:
>> סנטר כפול: למה זה קורה ואיך נפטרים ממנו?
>> רמת ויטמין D נמוכה מעלה סיכון להידבק בקורונה
>> שרד את הקורונה – אך נותר ללא אצבעות ידיו

לוודא שהסביבה שקטה וחשוכה

מחקרים מראים שתאורה ורעש משפיעים לא רק על היכולת שלכם להירדם, אלא גם על איכות השינה. אז אם אתם רוצים לוודא שהשנ"צ הקצר שלכם יהיה מועיל, חשוב שתעשו אותו בסביבה מתאימה. זה כולל גם להתרחק מהמחשב שלכם ולשים את הטלפון הנייד על מצב שקט. בחרו בחדר שקט והחשיכו אותו. אם אתם מתקשים למצוא חדר חשוך מספיק, השתמשו בכיסוי עיניים ואם אתם מתקשים למצוא שקט, השתמשו באטמי אוזניים (גם אוזניות שמנגנות מוזיקה מרגיעה יכולות לעזור).

אישה ישנה (צילום:  VGstockstudio, shutterstock)
לדאוג לסביבה חשוכה ושקטה | צילום: VGstockstudio, shutterstock

שתו קפה לפני

חוששים שתתעוררו עייפים יותר משנת הצהריים? אל דאגה, יש פתרון – שתו כוס קפה לפני. לפי אתר ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב), כיוון שלוקח לקפאין 30 דקות לפעול, שתיית קפה לפני השנ"צ תוביל לכך שכשתתעוררו – הקפאין יתחיל לפעול. ואל תשכחו לשטוף פנים!