בצעו תרגילי נשימה

קחו נשימה עמוקה – אבל באמת תיקחו, זה צעד ראשון עד כדי כך פשוט. יש כמה תרגילים נוספים שאפשר לעשות, למשל לעמוד כשהגף מכופף כלפי מטה, לנשום ולהחזיק את האוויר בפנים למשך 10 שניות לפני השאיפה. אפשר אפילו לעשות את זה בזמן שאתם צופים בטלוויזיה.

צרכו יותר ויטמין D

מחקר ששוחרר השנה מצא כי רמות גבוהות יותר של ויטמין D מקושרות עם תפקודי ריאה טובים יותר. בעונת הקיץ, מן הסתם, אנשים רבים מקבלים מספיק ויטמין D מהשמש, אבל בחורף כשהכל מעונן ואפור זה טיפה יותר בעייתי, וכדאי מאוד להשלים את החוסרים באמצעות מאכלים כמו דגים, חלמוני ביצה ובשר.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

תתחילו לזוז

כל ספורטאי יודע שסבולת לב-ריאה היא הדבר הראשון שמשתפר ככל שעוסקים ביותר פעילות אירובית. למרבה הצער אין פה קיצורי דרך, והדרך היחידה להגיע לשם כרוכה במאמץ מתמשך של פעילות גופנית. הסיבה היא שהריאות אחראיות לחלק את החמצן לכל שאר תאי הגוף, ולהיפטר משאריות של פחמן דו חמצני, ובמהלך פעילות גופנית התהליך הזה קורה מהר יותר, ועל כן מאמץ את הריאות, מחזק אותן ומשפר את היעילות שלהן.

אישה מתאמנת (צילום: Jacob Lund, Shutterstock)
זה יעלה לכם בזיעה | צילום: Jacob Lund, Shutterstock

שפרו את היציבה שלכם

מחקרים הראו כי ישיבה שפופה יכולה להפחית את נפח הריאות, וזאת משום שהתנוחה הזו למעשה מכווצת אותן וגורמת להן לקטון. אפשר בקלות לסדר את זה – פשוט תיישרו את הגב, מה שיכול למנוע גם כאבי גב ועיקומים בעמוד השדרה בטווח הרחוק.

שפרו את איכות האוויר בבית

אם אתם מתגוררים בעיר, אין מצב שאתם נמנעים מזיהום אוויר, ולמרבה הצער גם חשיפה קצרה לזיהום יכולה להשפיע על הריאות שלכם. אבל יש מה לעשות בנידון – קודם כל, שמרו על הבית שלכם נקי וצמצמו מגע עם אבק או עפר. מעבר לזה, עציצים בבית יכולים לספק לכם חמצן נקי ומרענן. כמו כן, נסו לעקוב אחר נתוני זיהום האוויר בעיר שלכם, ובימים שבהם הריכוז נמוך יחסית תוכלו בשקט לפתוח את החלונות ולאוורר את כל הבית.

חדר שינה עם עציצים וצמחים (צילום: timothy buck on unsplash)
עוד קצת חמצן בבית | צילום: timothy buck on unsplash

עוד ב-mako בריאות:

>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער

פתחו כישרון מוזיקלי

אם אתם מהאנשים שאוהבים לשיר במקלחת או לפקוד מועדוני קריוקי – יש לנו בשורות טובות: שירה מסוגלת לשפר את תפקוד הריאות. לפי מכון הריאות הבריטי, שירה מסוגלת לסייע במיוחד לאנשים שלוקים במחלות נשימה. הסיבה היא ששליטה על הנשימה במהלך השירה יכולה לסייע להם לשפר את צריכת האוויר. מחקר שפורסם ב-2015 וכלל 20 סטודנטים מאינדונזיה מצא שנפח הריאה של זמרי מקהלה היה גדול יותר מאנשים שאינם נוהגים לשיר.

בלי סיגריות, מאפרה (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
די עם זה | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

תפסיקו לעשן

טוב נו, זו באמת לא חוכמה, אבל חשוב להזכיר את זה: עישון פוגע בבריאות ועלול ליצור מיני בעיות ומחלות כמו סרטן הריאות או הפרעות בדרכי הנשימה. אבל בלי כל קשר לאלה, מה שבוודאות קורה לכל מעשן היא הפחתה בנפח הריאות ובתפקודן, וכולנו זוכרים את ההשוואה הוויזואלית בין ריאה בריאה לריאה של אדם מעשן. אם תפסיקו לעשן, נפח הריאה שלכם יכול לגדול חזרה בכ-10 אחוזים תוך תשעה חודשים בלבד.