מרגישים שהיד או הרגל שלכם נרדמות לעתים קרובות מדי? השרירים מרגישים חלשים יותר באזור מסוים של הגוף? ייתכן שאתם סובלים מרדיקולופתיה, או בעברית – עצב צבוט. אז ממה זה נגרם, מהם התסמינים וכיצד ניתן למנוע?

עצב צבוט נגרם כתוצאה מלחץ מוגבר על עצב מסוים בגוף. הלחץ על העצב יכול להגיע מרקמות שונות סביבו, כמו עצם, שריר, גיד או סחוס. לחץ זה פוגע בתפקוד העצב ויכול לגרום לכאבים, חולשה, עקצוץ וחוסר תחושה באזור. עצב צבוט יכול להופיע באזורים שונים בגוף, בעיקר ביד או ברגל. או הכאבים יכולים להקרין גם על אזורים נוספים, כמו הגב.  

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

במרבית המקרים, עצב צבוט הוא לא סיבה לדאגה ויחלוף תוך ימים או שבועות. אך במקרים חמורים יותר, נדרש ניתוח כדי להקל את הכאב כתוצאה מעצב צבוט.

תסמינים של עצב צבוט

  1. עקצוצים ודקירות
    יש שלושה סוגים של עצבים בגוף: עצב תחושתי (אחראי לתחושה בגוף), עצב תנועתי (שולט בתנועות רצוניות של השרירים) ועצב אוטונומי (אחראיים על תפקודים אוטומטיים, כמו הזעה ונשימה). תפקיד העצבים בגוף הוא העברת מסרים מנקודה אחת לנקודה אחרת בגוף. אבל כשמשהו חוסם את תהליך העברת המסר, עלולים להופיע תסמינים. אם אתם מרגישים באזור מסוים בגוף עקצוצים ודקירות, זה לרוב אומר שמופעל לחץ על עצב תחושתי באזור.  
  2. חוסר תחושה
    כאמור, עצב צבוט נגרם כתוצאה מלחץ על עצב מסוים. הלחץ על העצב משפיע גם על זרימת הדם באזור, מה שיכול להוביל לחוסר תחושה באזור, ממש כמו כשהיד או הרגל שלכם נרדמות. כשהלחץ באזור ישתחרר, התחושה תחזור.
  3. היד או הרגל נרדמות לעתים קרובות
    אם היד או הרגל שלכם נרדמות הרבה, ייתכן מאוד שזה קשור לאופן הישיבה או השכיבה שלכם. אם ברגע שאתם מזיזים את היד או הרגל, אתם מרגישים הקלה – אז רוב הסיכויים שמדובר בלחץ זמני על העצב. אבל אם אתם שמים לב שהיד או הרגל נרדמת ללא כל סיבה נראית לעין, כדאי להיוועץ ברופא, כדי שיוכל לאבחן מה גורם ללחץ על העצב ולהעניק טיפול בהתאם.
    אישה יושבת על המיטה עם מחשב (צילום: andrew neel on unsplash)
    ישיבה פחות מומלצת | צילום: andrew neel on unsplash
  4. כאב חד שמקרין על אזור מסוים בגוף
    כאב הוא סימן שמשהו לא תקין בגוף. ואם אתם מרגישים כאבים חדים שמקרינים על אזור מסוים בגוף, או תחושת צריבה באזור מסוים, ייתכן שהסיבה לכך היא עצב צבוט, או דלקת בעצב. במרבית המקרים, תרגישו כאב לאו דווקא באזור היכן שהעצב נדחס – אלא באזור איפה שהעצב נגמר. כמו בחלק התחתון של הרגל או היד.
    סכיאטיקה היא אחת הצורות הנפוצות של עצב צבוט. היא נגרמת כתוצאה מדחיסה של העצב הסכיאטי, העובר מהחלק האחורי של האגן, דרך הישבן והרגליים ומגיע עד לכפות הרגליים. סכיאטיקה לרוב תתבטא בכאבים שמקרינים מהגב התחתון ועד לרגליים.
  5. חולשה בשרירים מסוימים
    כאבי שרירים יכולים להיות סימן לכך שעצב תנועתי מסוים נדחס. כאמור, עצבים תנועתיים אחראיים לתנועת השרירים והם למעשה מעבירים מסרים מהמוח לשרירי הגוף. כשהעצב התנועתי דחוס ואינו מתפקד כראוי, זה יכול לפגוע במסרים של המוח אל השריר והתוצאה יכולה להיות פגיעה בתפקוד השריר ותחושה של חולשה באזור.

חשוב לציין כי תסמינים אלו יכולים גם להיות סימנים למחלות אחרות, חלקן חמורות יותר ודורשות טיפול בהקדם. לכן חשוב לדעת מתי זה ככל הנראה עצב צבוט ומתי זה עלול להצביע על מחלה אחרת. אם אתם שמים לב שהתופעות הללו חולפות ברגע שאתם משנים תנוחה – ייתכן מאוד שמדובר בעצב צבוט. אם זה לא חולף כשאתם משנים תנוחה וגם מלווה בתסמינים נוספים (כמו קשיי נשימה או בעיות בקואורדינציה) – כדאי להיוועץ ברופא בהקדם.

כיצד ניתן למנוע עצב צבוט?

  • להקפיד על יציבה נכונה. אם אתם מבלים שעות ארוכות בישיבה, חשוב לשנות תנוחה לעתים קרובות. ולהימנע מישיבה בתנוחות שמפעילות לחץ על הרגליים, כמו שיכול רגליים.
  • לשלב תרגילי כוח וגמישות לאימונים שלכם.
  • להימנע מפעילויות רפטטיביות. ואם אתם חייבים, אז השתדלו לעשות הפסקות בזמן פעילויות כאלה.  
  • לשמור על משקל בריא ומאוזן.