שוק החלקות השיער בישראל מגלגל מיליוני שקלים בשנה. למעשה, מדובר באחת הפעולות הפופולריות ביותר המתבצעות מדי יום במספרות ברחבי הארץ. השבוע דווח על צעירה בת 32 שאושפזה בבי"ח ברזילי עקב אי ספיקת כליות, שנגרמה, על פי החשד, עקב תהליך "החלקת שיער הודית" שעברה במספרה. לפי הדיווחים, הפגיעה נגרמה בשל חדירת חומר מסוכן בשם "אתילן גליקול", שככל הנראה מצוי בהחלקה מסוג זה, אל תוך הקרקפת בעת ביצוע ההחלקה.

באופן טבעי, המקרה עורר פאניקה רבה בקרב נשים רבות שנוהגות לבצע את הפרוצדורה באופן קבוע, בהן מורן רפאל מנס ציונה, שכבר שנים מבצעת החלקה מהסוג הזה. "עד שגיליתי את השיטה הזאת, הייתי נוהגת לייבש את השיער בפן לפחות פעמיים בשבוע", היא מספרת. "ההחלקה גורמת לשיער להיות חלק ומסודר, ומונעת התעסקות ובעיקר זמן. אני מודה שכששמעתי על המקרה ממש נלחצתי. אני מוכנה לעשות הרבה כדי להיות יפה, אבל בסוף מה יותר חשוב מהבריאות?"

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"חדירת החומר לקרקפת עלולה להתבטא בהרעלה חמורה ביותר"

פרופ' יונה אמיתי, מומחה ברפואת ילדים וטוקסיקולוגיה, קופ"ח מאוחדת ואונ' בר אילן; מפרט על החומר החשוד: "אתילן גליקול הוא חומר עם תכונות ממסות. בדרך כלל משתמשים בו כנוזל שמונע קפיאת מים ברדיאטורים. שילובו בחומרים המיועדים להחלקות שיער נועד להתיר את הקשרים בין הקיפולים השונים שבו". לדבריו, הסיכון העיקרי של חומר זה מתרחש בעיקר בעת שתייתו, ופחות בעת המגע העורי.

"קשה לדבר על המקרה שאירע בלי לדעת את פרטיו, אך אני מעריך שנעשה שימוש לא נכון בחומר, מה שגרם לספיגתו בעור הקרקפת. ייתכן שהדבר נגרם בשל שימוש בכמות מופרזת. בכל מקרה, חדירת החומר לקרקפת עלולה להתבטא בהרעלה חמורה ביותר. בשלב הראשון, היא גורמת לעלייה בחומציות הדם, ועלולה לגרום גם לחוסר הכרה עד אובדן הכרה. כשהחומר מתפרק, אחד הרכיבים שלו המכונה אוקסלט מגיע לכליות וגורם לאי ספיקה.  מה שעושים במצב כזה הוא בדרך כלל טיפול בדיאליזה שנועד להרחיק את החומר המסוכן מהכליות". פרופ' אמיתי מציין שאם מטפלים בזמן וללא עיכוב, יש סיכוי טוב להימנע מנזק בלתי הפיך לכליות. עם זאת, הוא מזהיר שמדובר במצב מסוכן ומוטב להימנע ממנו מלכתחילה.

"כשמבצעים פרוצדורה מהסוג הזה חשוב להביא בחשבון את הסיכונים, ולוודא שהמוצר שבו משתמשים מאושר מטעם משרד הבריאות ואינו מכיל חומרים מסוכנים כגון: אתילן גליקול או פורמלין, שגם עלול לסרטן ונאסר לחלוטין לשימוש בישראל לצורך זה".

עוד ב-mako בריאות:
>> כי חבל: הטעות שאתם עושים אחרי אימון
>> השינוי הפשוט שיעזור להפחתת הצריכה הקלורית

>> מומחית לירידה במשקל: טיפ מנצח שיעזור לעיכול

"אסור בשום אופן למרוח את החומר על הקרקפת"

מעצב השיער תומר לוי ממושב בני ציון מבצע החלקות שיער מדי יום. גם להשערתו, המקרה המדובר נבע בשל אי הקפדה על כללי הזהירות המתחייבים בעת ביצוע פעולת ההחלקה. "כשעושים החלקה, אסור בשום אופן למרוח את החומר על הקרקפת אלא רק על השיער עצמו. חשוב להשתמש במידה הנכונה ורק במוצרים שעברו אישור", הוא אומר.

לוי קורא לנשים לגלות ערנות, אך מנגד – מבקש להימנע מבהלה מיותרת. "צריך לזכור שאפשר להיפגע גם בגלל אלרגיה לצבע או לחומר מסוים, ויש כאלה שנכווים מטיפולי לייזר. בשורה תחתונה, אני לא חושב שצריך להפסיק ליהנות מטיפולים אסתטיים ומומלץ להמשיך לעשות מה שעושה לנו טוב, במקום שמרגישים בו נוח ובטוח".

תגובת משרד הבריאות: "תמרוקים המקבלים רישיון פלוני של משרד הבריאות עוברים בחינה של הרכבם המוצהר ע"י היצרן. משרד הבריאות מוודא כי כל הרכיבים מאושרים לשימוש לפי ריכוזם ואופן השימוש בתמרוק.
אתילן גליקול הוא חומר האסור לשימוש בתמרוקים.
פורמאלדהיד הוא חומר האסור לשימוש בהחלקות שיער.
קרטין הוא חלבון הנמצא בשיער והוא רכיב מאושר לשימוש בתמרוקים עפ"י הרגולציה האירופאית.
נושא ההחלקה שגרמה לכאורה לפגיעה נמצא בבדיקה של משרד הבריאות.
משרד הבריאות בוחן ואוסף את כל נתוני המקרים שהתרחשו בתקופה האחרונה כתוצאה משימוש בהחלקות שיער ויפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו לביצוע בקרות ובחינת החומרים במעבדה בהתאם לצורך.
יחד עם זאת, משרד הבריאות חוזר ומדגיש כי על הציבור ובעלי המקצוע להקפיד ולוודא כי הם משתמשים בתמרוקים שקיבלו רישיון ע"י משרד הבריאות ובהתאם לאופן השימוש שאושר להם.
המידע נגיש ושקוף לציבור-כלל התמרוקים שקיבלו רישיון ע"י משרד הבריאות מפורסמים במאגר התמרוקים המפורסם לציבור באתר משרד הבריאות. במאגר זה ניתן לבדוק האם יש למוצר רישיון ומה מטרת השימוש שאושרה לו".