אם יש משהו שמגפת הקורונה גרמה לנו להבין, זה כמה נייר טואלט חשוב לנו. אבל האם הוא באמת האופציה הטובה ביותר מבחינה היגיינית ומבחינה סביבתית? האם כל הזמן הזה השתמשנו בשיטה שאולי לא טובה לנו? החלטנו לבדוק מה יכולים להיות היתרונות והחסרונות להפחתת השימוש בנייר טואלט ועד כמה באמת כדאי להשתמש יותר בבידה. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

בידה הוא מתקן עם ברז מים שמיועד לניקיון איברי המין ופי הטבעת לאחר הביקור בשירותים. במדינות מסוימות הוא נפוץ במיוחד ומותקן אוטומטית בחדרי שירותים לצד האסלה. במדינות אחרות (כמו בישראל) זה פחות נפוץ, אך עדיין ניתן למצוא מקומות המוכרים מתקן בידה המתחבר לאסלה ומאפשר לשטוף במים את האזורים האינטימיים. ישנם מומחים הטוענים כי שימוש בבידה היא הדרך הטובה ביותר להתנקות לאחר ביקור בשירותים. אז עד כמה נייר טואלט היגייני? והאם בידה באמת עדיף?

חוסך נייר

מבחינה סביבתית, נייר טואלט עשוי להיות בחירה פחות טובה מסיבה ברורה; השימוש הרב בנייר שמגיע מעצים פוגע באופן משמעותי באיכות הסביבה. עם זאת, גם בבידה נעשה שימוש במים, אם כי נראה שכמות המים בשימוש בבידה היא עדיין נמוכה יותר משמעותית מכמות המים המשמשת לייצור נייר טואלט. כך שבידה עשוי בהחלט להיות בחירה ירוקה יותר.

עשוי להיות היגייני יותר

אחרי שנים רבות של שימוש בנייר טואלט אנחנו מבינים אם זה יישמע לכם מוזר שנייר טואלט הוא לאו דווקא הבחירה ההיגיינית ביותר. נייר טואלט עלול להשאיר עקבות של צואה שיכולות במקרים מסוימים אף להוביל לבעיות בריאותיות, כמו דלקת בדרכי השתן, במיוחד בקרב נשים. אצל נשים פתח השופכה קרוב יותר לפי הטבעת וזה יכול להוביל לעתים קרובות לנדידה של חיידקי מעיים למערכת השתן, שם הם יכולים להוביל להיווצרות של דלקת. ואם ניגוב עם נייר טואלט משאיר צואה שנושאת חיידקי מעיים, זה בהחלט יכול לתרום לדלקת בדרכי השתן. 

"נייר טואלט מזיז צואה, אבל הוא לא מסיר צואה. לא הייתם מתקלחים עם מגבת יבשה, אז למה אתם חושבים שנייר טואלט יבש ינקה אתכם?", אומרת רוז ג'ורג', סופרת ועיתונאית שכתבה ספרים בנושא פסולת אנושית וההשפעה שלה על הבריאות. לדבריה, בידה מהווה אופציה טובה יותר, שמנקה ביעילות רבה יותר את הישבן ומונעת בעיות בריאותיות בשל ניקיון לקוי של האזור.

אסלה עם בידה (צילום:  Milkovasa, shutterstock)
אסלה עם מתקן בידה | צילום: Milkovasa, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> חשבה שזה צינון – והתברר שמדובר במחלה נדירה
>> חוקרים גילו שאנשים מסוימים מזדקנים מהר יותר
>> קולות לעיסה משגעים אתכם? מחקר חושף את הסיבה

מפחית מחלות

כאמור, יש הטוענים כי בידה, מאחר שמדובר בשטיפה במים, מנקה טוב יותר את הישבן בהשוואה לנייר טואלט. וכשהישבן נקי יותר, ישנו סיכוי נמוך יותר לפתח מחלות כמו דלקת בדרכי השתן. נוסף על כך, נראה כי נמצא קשר בין שימוש בבידה לסיכון נמוך יותר לפתח טחורים. כמו כן, שימוש בבידה נחשב לאופציה טובה יותר לאנשים שכבר סובלים מטחורים, מכיוון שנייר טואלט יכול לגרום לגירוי באזור, מה שיכול להחמיר את מצבם.

ומה לגבי מגבונים?

מגבוני נייר טואלט הם אמנם לא אופציה ירוקה, אבל ייתכן שכדאי לשקול להשתמש בהם לפחות כשאתם מחוץ לבית. מה שטוב במגבונים לעומת נייר טואלט רגיל, זה שהם עדינים יותר ויגרמו לפחות גירויים בעור. במרבית השירותים הציבוריים לא תראו נייר טואלט משובח במיוחד, כך שלהצטייד עם מגבוני נייר טואלט בתיק למקרה הצורך, זו אופציה לא רעה בכלל.