בארץ זבת השמש והלחות, יש גם רגעים ממש יבשים. סדקים בכפות הידיים, עור יבש בפנים, שפתיים סדוקות ומרפקים מגרדים – החורף כאן וכולנו מסתובבים עם עור שמתגעגע למעט לחות. גם חילופי מזג האוויר, המזגנים, וההצטננויות לא מועילים לאלסטיות של העור שלנו. במקרה הטוב זה לא אסתטי, ובמקרה הפחות טוב זה גם מציק ומגרד. אז איך נוכל לטפל בעור שלנו ולהשיב לו את הלחות שהוא זקוק לה?  

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"יש סיבות רבות ליובש של העור: חלק מהגורמים הם חיצונים או סביבתיים כמו מזג האוויר או שימוש במזגנים - בחורף מזג האוויר קר ויבש יותר, מה שגורם ליובש בכל אזורי הגוף ובעיקר באזורים החשופים. גם תדירות השימוש במים וסבון תורמות ליובש בעור - בגלל הקור יש נטייה לרבים מאיתנו להתקלח עם מים חמים. בנוסף, מוצרים קוסמטיים המכילים כימיקלים ואלכוהול מייבשים גם הם את העור", אומרת ד"ר סיגל ברנר, נטורופתית, אירידולוגיה והרבליסטית קלינית, רוקחת קוסמטיקה טבעית בהכנה אישית, "חלק מהגורמים ליובש בעור הם שתייה לא מספקת של מים, החשובים ללחות ולאלסטיות של העור. בנוסף, עם הגיל גם העור מתבגר, קצב ההתחדשות שלו יורד, והוא נעשה דק ועדין יותר, הוא מאבד מיכולתו לשמור מים ומתייבש".

ד"ר ברנר מספרת כי גם מחסור הויטמינים ומינרלים רבים חיוניים לבריאות העור - בעיקר ויטמין C, ויטמין A, אבץ וויטמיני B. חוסרים של ויטמינים ומינרלים מקבוצה זו יתבטאו ביובש ובעיות בעור. "גם עישון פוגע בכל תאי הגוף, וגורם להזדקנות מוקדמת של העור".

איפה בגוף יש הכי הרבה נטייה ליובש?

"בחורף לאזורים החשופים בגופינו יש נטייה ליובש - כמו השפתיים, כפות הידיים והפנים בעיקר, לעומת הקיץ, בו אזורים אחרים חשופים - כמו כפות הרגליים", אומרת ד"ר ברנר.

ממה צריך להימנע כדי לשמור על בריאות העור?

"מוצרים המכילים סוכרים כמו ממתקים ופחמימות ריקות - בורקס, קרואסון וכו' - משפיעים באופן ישיר על תהליך הזדקנות העור. כמו כן, יש להימנע מצריכת כימיקלים ורעלים, הן בתזונה והן ע"י מריחה ונשימה. הכוונה לשימוש בקוסמטיקה טבעית ללא נגזרות של נפט וכימיקלים ללא אלכוהול שמייבש מאוד את העור, וללא חמרי ריח מלאכותיים הגומרים לתופעות בריאותיות שונות. מומלץ לקרוא את הרכיבים בכל מוצר קנוי - הן תזונתי והן קוסמטי - ככל שמספר הרכיבים גבוה יותר, ומכיל שמות לא מוכרים המוצר חשוד כמסוכן יותר".

בורקס (צילום: istockphoto)
פחמימות ריקות תורמות להזדקנות העור | צילום: istockphoto

 עוד ב-mako בריאות:
>> חסין כמו בסין: כך תעברו את החורף הבא
>> כמה פסטה אתם אוכלים וכמה באמת מותר לכם לאכול?

>> החיידק האלים: 3 נשים עברו כריתת רחם בעקבות זיהום חמור

איך מטפלים בעור?

  1. תזונה טבעית ומגוונת - המכילה את כל אבות המזון: פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים הם המפתח לשמירה על עור בריא וגמיש.
  2. חומצות שומן חיוניות - אלו הן חומצות שומן שהגוף שלנו לא יודע לייצר ועלינו לצרוך אותן מהמזון. חומצות שומן אלו משפרות מאוד את מראה העור, עוזרות לשמירה על לחות וריכוך ואף מעודדות ריפוי של מחלות עור שונות. יש לשים דגש על צריכת מזונות עשירים באומגה 3 כמו אגוזי מלך בצורתם הטבעית, זרעי פשתן, דגי ים צפוני כמו סלמון ועוד.
  3. שתייה - גוף האדם מכיל כ -70 אחוז מים. שמירה על כמות מים קבועה בגוף היא חיונית לתאי הגוף ולמצב העור. כמות השתייה המומלצת היא מינימום 8-10 כוסות מים ביום. המדד הטוב ביותר הוא על פי צבע השתן. הצבע צריך להיות צהבהב - לא כהה מדי ולא שקוף לגמרי.
  4. שינה - לשינה יש תפקיד משמעותי בבריאותינו ובבריאות העור. בזמן השינה הגוף מפנה אנרגיה לחידוש ושיקום העור. שינה לא מספקת תתבטא בעור עייף.
  5. קוסמטיקה טבעית - שימוש בחומרים טבעיים ללא כימיקלים כגון: שמנים צמחיים מכבישה קרה, חמאת שיאה, שמנים אתריים וצמחי מרפא. חומרים טבעיים אלו מהווים תחליף בריא פי כמה מהכימיקלים הסינתטיים שנמצאים בתעשיית הקוסמטיקה. שימוש בחומרים סינתטיים גורמים לאלרגיות ותופעות עוריות שונות.
  6. פעילות גופנית - פעילות גופנית מתונה 3-4 פעמים בשבוע תורמת לבריאות העור. כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית יש זרימת דם מוגברת לעור. גם  סילוק הרעלים מהגוף יעיל יותר בעת הפעילות הגופנית, וייצור הקולגן שנותן נפח לעור יעיל יותר.
  7. שמירה על השפתיים - בחורף השפתיים נוטות יותר להתייבש. יש להימנע מליקוק השפתיים שמייבש אותן יותר, ולמרוח חומרים טבעיים.
  8. נוגדי חימצון - נוגדי החימצון מגנים על תאי גופינו מרדיקלים חופשיים, הגורמים לנזקים ולהזדקנות העור והתאים. נוגדי חמצון ניתן למצוא במזון טבעי העשיר בויטמינים ומינרלים . כגון: ויטמין C הנמצא בפירות הדר, פלפלים, עגבניות, דובדבנים ועוד, ויטמין A שניתן להשיג על ידי צריכת ירקות ופירות כתומים כמו גזר, דלעת, בטטה, משמש וכדומה. אבץ נמצא באגוזים וזרעים (במיוחד בגרעיני דלעת), טחינה ,קטניות ועוד. ויטמין - נמצא בשמן זית, אבוקדו, אגוזים ועוד. כמו כן שימוש חיצוני בצמחי מרפא ומוצרי קוסמטיקה טבעיים כגון תמצית רימונים, וויטמין E צמחי מעשירים את העור בנוגדי חמצון.
    מסיכת פנים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
    נסו מסיכה עשירה במצות או פשוט מרחו שמן קוקוס על הפנים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
  9. ניהול הסטרס בחיינו - העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופינו, הוא השתקפות של מה שקורה בגופינו ובמוחנו. מחקרים מראים כי העור מושפע באופן ישיר ממצבינו הנפשי. אנשים החיים בסטרס מתמשך סובלים מפגיעה ביכולת ההתחדשות של העור, מה שגורם ליובש ותופעות עוריות נוספות. ניהול סטרס יכול להתבצע על ידי פעילות גופנית, תזונה נכונה, נשימות עמוקות ועוד.
  10. רחצה - מקלחת עם מים חמים מיבשת את העור, לכן מומלץ להתקלח במים פושרים עד קרירים.

כך תחזירו את הלחות לעור היבש

  • מומלץ שיהיה בכל בית שמן אתרי לבנדר המרגיע את העור והנפש, שמן קוקוס ושמן זית המצוינים הן לשימוש במטבח והן לשימוש בעור, ושמן שקדים למריחה חיצונית המתאים לכולם, מזין ומלחח.
  • ניתן לעשות אמבט ולהוסיף גרגרי שיבולת שועל (ניתן לעטוף אותם בגרב ניילון ולקשור מתחת לברז). שיבולת השועל מלחחת ומרגיעה את העור. כמו כן ניתן להוסיף בגרב פרחי קמומיל מיובשים ולבנדר מיובש וכמה טיפות של שמן אתרי לבנדר. מומלץ לפני השינה לשינה רגועה ואיכותית.
  • שפתון פשוט להכנה - במיכל קטן למלא חמאת שיאה, אפשר להוסיף מעט שמן קוקוס וטיפת שמן אתרי לבנדר.
  • ניקוי פנים לחורף - למלא בבקבוקון קטן שמן שקדים מכבישה קרה עם טיפה או שתיים של שמן אתרי לבנדר. להשפריץ על צמר גפן רטוב ולנקות את הפנים (מצוין גם כמסיר איפור). משאיר את הפנים נקיות ומלאות לחות.
  • שמים שמן קוקוס (שבחורף הופך למוצק בטמפרטורת החדר) בצנצנת קטנה ומורחים מעט על צמר גפן רטוב כדי לנקות את הפנים. שמן הקוקוס מזין ומגן על העור.
  • מסכת אצות מזינה לפנים - האצות עשירות בוויטמינים ומינרלים המזינים את העור, וכמו כן, הן עשירות בכלורופיל המנקה רעלים ומסייע לטפל בדלקות בעור. לנטול אצת נורי (המשמשת להכנת סושי). לגזור חורים לעיניים ולנחיריים, להרטיב אותה מעט, לסחוט, ולהניח על פנים נקיות. זה הזמן לשכב ולנוח כ-20 דקות. לאחר שטיפת הפנים העור יראה מבריק ובריא.
  • שמן גוף מחמם לחורף - שימוש בתבלינים מחממים מצוין לחורף בייחוד לסובלים מקור, כאבי מפרקים ושרירים. לחמם סיר בן מארי (סיר בתוך סיר עם מים) ולשים בו כ-250 מ"ל שמן זית או שמן שקדים, 2 כפות תבלינים כמו פלפל שחור, גרגרי חרדל, ציפורן, קינמון וג'ינגר מגורד. לחמם על אש קטנה כ-40 דקות, לצנן ולסנן, להוסיף כ-5 טיפות של שמנים אתרים מחממים כמו קינמון וציפורן ולמלא בבקבוקון נוח לשימוש.  
>> 7 דברים שירזו אתכם אם תחשבו עליהם בזמן האוכל