לאחרונה מתעורר בטיקטוק טרנד שקורא לוותר על השמפו והמרכך ולשטוף את השיער במים בלבד. תחת ההאשטג #Noshampoo או #Nopoo משתפים הצעירים את עוקביהם בשגרת הטיפוח החדשה, שלטענתם הפכה את שערם לעשיר ושופע יותר.

"אני לא משתמש בשמפו כבר כמה חודשים וזו ההחלטה הכי טובה שקיבלתי", שיתף אחד הצעירים שהתנסה. "אני שוטף את השיער במים בלבד. אין לו ריח רע, הוא בריא ואני לא סובל מנשירה". צעירה נוספת סיפרה כי השיער שלה נראה הרבה יותר טוב ממה שהוא היה נראה לפני: "אני לא משתמשת בשמפו או במרכך, אבל אני דואגת לשמן את הקרקפת. לעיתים אני משפריצה על השיער חומץ תפוחים ושוטפת עם מים".  

האם באמת כדאי להפסיק לחפוף את השיער בשמפו ומרכך? לפי ד"ר אלכס גינזבורג, רופא עור ומומחה לשיער, התשובה היא לא. יתרה מכך, לדבריו זה פשוט לא בריא לא לחפוף את השיער. "בגילים צעירים ישנה פעילות מוגברת של בלוטות החלב, ולכן הקרקפת מפרישה יותר שומן שאותו יש לשטוף בכל יום או יומיים. השומן סותם את הנקבוביות, לא מאפשר לשיער 'לנשום', מה שעלול לפגוע בשורשי השיער ולהפוך אותו לשברירי".

@corabelleofficial I shampooed it afterwards Hair oiling >> #hairoiling #hairoil #hairtok #haircare #hair #noshampoo #nopoo #shampoo ♬ What You Won't Do for Love - Bobby Caldwell

מלבד ההקפדה על בריאות השיער, מתייחס הד"ר גם לשמירה על ההיגיינה. "חפיפה עם מים בלבד לא מספיקה כדי לנקות את שכבת הלכלוך שמצטברת על השיער והקרקפת. בדיוק כמו שאנחנו שוטפים ומנקים את העור בסבון".  גם לגבי שימון הקרקפת, הוא טוען כי מדובר בפעולה לא רצויה. "טועים הצעירים שמשמנים את השיער במקום לחפוף, בייחוד בהתחשב בעובדה שהקרקפת שלהם גם כך מפרישה שומן רב".

האם הטרנד החדש מונע נשירת שיער?

חלק מהצעירים שנסחפו לטרנד החדש-ישן, בישרו בסרטוני הטיקטוק כי מרגע שהפסיקו להשתמש בשמפו, הם גם הפסיקו לסבול מנשירת שיער. אלא שד"ר גינזבורג דוחה את הטענות האלה ואומר כי "שמפו לא גורם לנשירת שיער. בכל פעם ממציאים טרנד חדש, אבל אין שום קשר בין השניים". 

גם הד"ר מרינה צדקין תמיר, פרמקולוגית קלינית ומומחית לרעלים וזיהומים, מסבירה כי היא בעד חפיפת השיער בשמפו ובמרכך, ומוסיפה כי "ישנם מחקרים שאף מעידים על יעילות ובריאות השיער כשחופפים אותו בין 6-5 פעמים בשבוע". היא מסבירה כי מספר הפעמים שיש לחפוף את השיער במהלך השבוע נתון לשיקולו האישי של כל אחד "זה מאוד תלוי במצב השיער, ואם הוא יבש או שומני. זה גם תלוי בנראות. יש מי שהשיער שלו נראה טוב יותר לאחר חפיפה, ואחרים שהמצב אצלם שונה".

@beingwellishot Replying to @yongbok you can look at my recent videos for other ways my hair can look #noshampoo #nontoxic #hairtok #hairoiling #oils #hairupdate #women #noconditioner #oillinghair #fyp ♬ original sound - Shakira Victoria

אגב, לדברי ד"ר תמיר צדקין, החשיבות הגדולה היא דווקא בבחירת המוצר עצמו. "ישנם אנשים הרוכשים מוצרי שמפו ומרכך דרך אתרי אונליין שונים, שאין עליהם בקרה כלל. מוצרים כאלה עלולים להכיל רעלנים לא בריאים ואף מסוכנים כמו למשל, סודיום לאוריל סולפט (SLS) - חומר דטרגנטי שמוכר בתעשיית חומרי הניקוי. לחומר זה תכונות של סבון מקציף, והוא עלול לגרום לגירויים. רעלנים נוספים שעלולים להימצא בתכשירים הם פורמלדהיד, ופרבנים וכוהלים מסוגים שונים". הד"ר מרגיעה ומציינת כי מוצרים של חברות גדולות ומוכרות שמגיעים לישראל מפוקחים ועומדים בתנאי בקרה ותקן גבוהים שאף הוחמרו בשנים האחרונות, עם זאת היא מציינת כי גם המוצרים האלה לא חפים מביקורת, ועלולים להכיל רכיבים פחות טובים לשיער. "ככלל, אני מציעה לצרכנים להיות חכמים ולקרוא את רשימת הרכיבים. בגדול, כמה שפחות רכיבים ברשימה, כך עדיף", היא ממליצה לסיום.