מכירים את זה שאתם חוזרים הביתה – ואיך שאתם מגיעים לפתח הבית ומכניסים את המפתח לחור המנעול אתם לפתע מרגישים צורך עז להשתין, כזה שמיד אחרי שנכנסתם גורם לכם לרוץ לשירותים כמו ילד בן 4 שטרם למד להתאפק? מוכר לכולנו. אז למה זה קורה? האם רק בגלל עצם ההגעה למקום שיש בו שירותים, או שאולי משהו אחר עומד מאחורי התופעה?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"זו תופעה אמיתית", מסביר ד"ר סנדיפ וסאוודה, אורולוג בבית החולים "קליבלנד קליניק" ל-health.com. הסיבה לכך שרבים מאיתנו חשים דחיפות לעשות פיפי ברגע שאנחנו מגיעים הביתה היא בשל התנהגויות שונות שאנחנו עושים, שמהוות טריגר לתחושה, כמו פתיחת דלת הבית.

הכל בגלל ההתניה הפבלובית

לפי ד"ר וסאוודה, הגורם לתחושה זו עשוי להיות תסמונת השלפוחית הרגיזה, בעיה שסובלים ממנה כ-17 אחוז מהאוכלוסייה. הוא מוסיף כי רופאים לא יודעים למה בדיוק ההגעה הביתה מובילה לדחף עז להשתין בקרב אנשים עם שלפוחית רגיזה, אך במחקר שנעשה ב-2015 בנושא, החוקרים שיערו כי ייתכן שמדובר במעין "התניה פבלובית". לפי החוקרים, מקרים חוזרים ונשנים של מתן שתן מיד אחרי ההגעה הביתה מובילים להתניה קלאסית של דחף חזק להשתין ולעתים אף לאי-שליטה על הסוגרים ברגע שמגיעים הביתה.

במילים אחרות, המוח מתרגל לכך שמיד אחרי שאתם מגיעים הביתה אתם הולכים להתפנות, שהוא כבר מגיב כך באופן אוטומטי ברגע שאתם חוזרים הביתה. אך זו לא רק ההגעה הביתה שגורמת לדחף עז להשתין, ישנם מצבים נוספים שיכולים לגרום לאנשים עם שלפוחית רגיזה להרגיש שהם חייבים להתפנות, ביניהם שטיפת ידיים, מקלחת במים חמים ומזג אוויר קר, מוסיף ד"ר וסוואדה.

אישה יושבת על אסלה בשירותים (צילום:  SircPhoto, shutterstock)
ייתכן שמדובר בשלפוחית רגיזה | צילום: SircPhoto, shutterstock


עוד ב-mako בריאות:
>> בן 31 הגיע למוקד בגלל הקאות – וזה מה שגילו
>> בלי ניתוחים ותרופות: "כך ירדתי מעל 40 ק"ג"
>> מגפת הקורונה: התעלומה הכי גדולה סביב המחלה

מובן שאם זה קורה רק מדי פעם ואין לכם תסמינים נוספים, ככל הנראה לא מדובר בתסמונת השלפוחית הרגיזה. כדי שזה יהווה דגל אדום, לרוב צריכים להתלוות לכך תסמינים נוספים, כמו דחיפות בצורך להתפנות במהלך היום והשתנה מרובה במהלך הלילה. נוסף לכך, אנשים הלוקים בשלפוחית רגיזה עלולים לסבול גם מדליפות או חוסר יכולת להגיע בזמן לשירותים. עם זאת, יש לציין כי אי שליטה על הסוגרים יכולה לנבוע גם ממצבים רפואיים אחרים, לכן כדאי להיוועץ ברופא כדי לגלות מה הסיבה לכך.

שלפוחית רגיזה לרוב נחשבת לתופעת לוואי של זקנה, אך ישנם מקרים חמורים יותר שמצריכים התערבות רפואית. במרבית המקרים, ככל הנראה כל מה שתצטרכו לעשות זה רק לזכור שברגע שאתם מגיעים הביתה, הדחף להשתין יגבר וזה קורה לכולם.