בעשר השנים האחרונות המחקרים בנושא שמחה רק הולכים ומתרבים וכולם רוצים לדעת מהו סוד האושר. בניגוד לעבר, אין ספק שהשמחה מקבלת מקום של כבוד במחקר, וניתן לומר שזהו עידן השמחה. מעולם לא ידענו יותר על מה שעושה אותנו מאושרים ממה שאנו יודעים היום, הנה כמה תגליות שישמחו אתכם.

1. ככל שאנחנו מתבגרים כך אנחנו שמחים יותר

אנחנו נוטים להתמקד בצדדים השליליים של הזדקנות, אבל מחקר מקיף שנעשה בשנים האחרונות מגלה כי יש למה לצפות כשאנחנו מזדקנים. המחקר, משנת 2013, עולה כי הגילאים השמחים ביותר בחיים הם גיל 23 וגיל 69. מחקר נוסף מצא שרמות האושר יורדות לקראת אמצע החיים אך עולות בהדרגה לקראת הזקנה שלנו, כך כאשר נשאלו המשתתפים על מידת האושר שלהם, בני 70 נטו להצהיר על עצמם כמאושרים לעומת בני 30 שהעידו על עצמם כי אינם מאושרים.

למה זה קורה? התשובה טמונה, ככל הנראה, בניסיון החיים שלנו ובקבלת הקשיים והגבלות המציאות שגורמים לנו לצאת מהסטרס. "ככל שאנו מזדקנים, יש לנו יותר הזדמנויות לקבל את עצמנו  כפי שאנחנו, במקום להתמקד במה שאנחנו חושבים שאנו צריכים להיות", אומר קן אייסולד, פסיכואנליסט, להאפינגטון פוסט " אנו נרגעים ופשוט נשארים עצמנו".

2. אפשר לכוון את המוח שלנו לשמוח

אחד הדברים המדהימים ביותר במוח שלנו הוא שיש לו יכולת לנתק חיבורים ישנים וליצור חיבורים חדשים, שגורמים לנו להגיב באופן שונה לחוויות. אנחנו יכולים אפילו לעזור למוח שלנו לתכנן את עצמו להיות שמח יותר על ידי התמקדות בחוויות ורגשות חיוביים. ברגע שאנחנו משקיעים את הזמן והמחשבה שלנו בדברים חיוביים, זה מחזק את הקשרים במוח באופן בו קל לנו יותר להיות שמחים. "ככל שהנוירונים שלנו יורים אותות חשמליים לזמן יותר ממושך, כך הקשר ביניהם נהיה הדוק יותר", אומר ריק הנסון, נוירופסיכולוג, "וכך קל לנו יותר להרגיש רגשות חיוביים".

>>לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

3. שמח זה גם בריא יותר

הקשר בין הנפש לגוף הוא עניין מרתק בתחום המדע, ולא תמיד ניתן לבסס אותו במחקרים. אך היום אנחנו כבר יודעים שנפש בריאה משפיעה גם על בריאות הגוף. כך, טיפוח של הסתכלות חיובית על החיים יכול להיות משתלם גם מהבחינה הפיזית, ולהרחיק מאיתנו כל מיני מחלות וחולשות. מחקרים בתחום הראו כי רגשות חיוביים גורמים לחיזוק המערכת החיסונית שלנו, ומפחיתים את הסיכוי לחלות במחלות לב.

מוח (צילום: Matt Cardy, GettyImages IL)
המוח שלנו יודע לחווט את עצמו מחדש ולעשות אותנו שמחים יותר | צילום: Matt Cardy, GettyImages IL

4. לא טוב היות האדם לבדו

בני האדם הם יצורים חברותיים, והמצב החברתי שלנו קשור באופן ישיר למצבנו הבריאותי. במחקר שנעשה בנושא נמצא כי לאנשים עם קשרים חברתיים ומשפחתיים חזקים יותר יש סיכוי של עד 50 אחוז לחיות יותר זמן מאשר אנשים עם מעט קשרים חברתיים. אם למערכות יחסים יש השפעה כה גדולה על החיים שלנו, אולי כדאי שבמקום להקדיש את כל הזמן שלנו לאימונים או דיאטה, נקדיש את חלקו למפגש עם חברים.

>>עוד בmako בריאות:
מתי נתנשק? כל מה שחשוב לדעת על מחלת הנשיקה
האם עישון מריחואנה יעשה אתכם נמוכים יותר?
אף פעם לא מוקדם מדי: תפריט טבעוני לתינוקות

5. אנחנו שמחים יותר כשאנחנו עוזרים לאחרים

להיות נחמד לאחרים זו הדרך המהירה ביותר אל האושר. במחקר עכשווי נמצא כי התנדבות יכולה לגרום לאנשים להיות מאושרים יותר ואף להעלות את תוחלת החיים שלהם. עזרה לאחרים יוצרת קשר משמעותי בין אנשים, המבוסס על רגשות עמוקים והכרת תודה. אין ספק שכשמישהו עוזר לך זה עושה תחושה נפלאה, אבל גם בצד השני, מאוד נעים להרגיש שאנו עושים טוב לאחרים.

6. שמחה צריכה מטרה

אתם רוצים להישאר שמחים לאורך זמן? מצאו סיבה לשמחה שלכם. אם נרדוף אחרי השמחה ונחפש אותה בכל מיני חוויות ומקומות שונים, היא אולי תגיע אך היא לא תישאר. אם אתם רוצים להיות באמת מאושרים, אתם צריכים להגיע לשם מתוך תחושה עמוקה של מטרה בחיים שלכם. מחקרים מצאו שאנשים שחשים שיש לחייהם יותר משמעות ומטרה ברורה הרגישו מסופקים יותר, היו בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר ולא היו בדיכאון.

7. מדיטציה ושמחה

אתם לא חייבים להיות גורו של מדיטציה כדי לתרגל מודעות וחשיבה. מחקרים הראו כי תרגול קצר של מדיטציה יכול להגביר את הרגשות החיוביים שלכם ולשפר את המצב הנפשי שלכם. אם נהיה שמחים יותר בהווה, זה ישפיע גם על העתיד שלנו. נסו לתרגל מדיטציה או חשיבה חיובית באופן קבוע, זה יעזור לכם להיות שמחים יותר. 

>>כמה סקס צריך לעשות כדי להיות מאושרים?