יש סיפורי פולקלור רבים על ערפדים אוהבי דם, כמו גם סיפורים על מכשפות השותות דם של נערות צעירות בשביל להאריך את חייהן ולשמור על צעירותן באופן תמידי. החידושים ברפואה המודרנית מוכיחים את הרציונל מאחורי הסיפורים האלו: הדם הוא ממריץ חזק אשר מפעיל את המנגנונים הפנימים של הגוף ודרכו ניתן לסייע לטיפולים של מחלות רבות ביניהם גם תחום האנטי אייג'ינג. כמובן ששתיית דם אינה מומלצת, אך ישנו טיפול חדשני שנקרא "שיטת הערפד" שמנצל את תכונותיו הבריאותיות של דם לטובת שיפור עור הפנים.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"שיטת הערפד" הוא הכינוי של טכניקת השימוש ב-PRP - Platelets Rich Plasma - פלזמה עשירה בטסיות דם או פלאזמוליפטינג (Plasmolifting). היא פרצה לתודעה בישראל כשמפורסמים רבים כמו קים קרדשיאן ובר רפאלי התנסו בה. 

טיפול הערפד נחשב יעיל והוא מבוסס על הדם של המטופל. מטרתו להצעיר ולהבהיר את העור, להעלים ולטשטש קמטים שטחיים, למתוח את העור ולהעניק לו לחות, מראה חלק, ולהגביר את היכולת של העור להתחדש. הטיפול מסייע גם ליובש בידיים, נשירת שיער והעלמת צלקות ופצעים כמו אקנה.

הליך הטיפול כולל שלושה שלבים והוא אורך עד שעה. בשלב הראשון נשאב מהגוף מעט דם בכמות של 20-30 מ"ל, שהיא אמנם כמות קטנה אבל היא מספיקה כדי ליצור שינוי אפקטיבי בעור הפנים והצוואר. בשלב השני הרופא מעביר את הדם תהליך של מיצוי והשבחה, הוא מפריד את הטסיות באמצעות מכשיר טכנולוגי חדש, כאשר מטרת ההפרדה היא יצירת פלזמה חדשה, עשירה במיוחד באותן הטסיות דם. השלב השלישי הוא שלב ההחדרה של הפלזמה המועשרת לתוך העור באמצעות מזרק.

ההזרקה נעשית על ידי מזרק מיוחד המאפשר לרופא להתמודד עם האזורים השונים של עור הפנים אותם מבקשים המטופלים להחיות ולהחדיר את הדם בעומקים שונים ובזריזות. בסך הכל ניתנים בין ל שניים לחמישה טיפולים; הפערים בין הטיפולים הם של שבוע עד 3 שבועות. הכמות היא אינדיבידואלית והיא תלויה בגיל ובמצב העור. לדוגמה, אנשים צעירים עם עור שמור יותר – יתבצעו פחות פרוצדורות, לעומת מבוגרים יותר עם עור פגום יותר.

עוד ב-mako בריאות
>> הלם: אפשר לרזות גם מהר וגם בריא
>> נטלי פורטמן ויתרה על שני מאכלים והאקנה נעלמה
>> מה הקטע של אנשים שאוכלים רק 3 וחצי דברים?

באיזה גיל כדאי להתחיל?

מומלץ להתחיל את הטיפולים החל מגיל 30 ומעלה כדי לאפשר לשמור על העור צעיר, יפה ובריא ולמנוע קמטים ונפילות של העור. בשנות ה-30 השינויים הם עדינים יותר לעין זרה אך הם ברורים למטופל עצמו, אשר מכיר היטב את הפגמים שלו. אפקט הטיפול ניראה באופן מובהק ביותר בגילים מעל 40 - כי בגיל הזה העור כבר התבגר בצורה משמעותית ולכן השינוי לאחר הטיפול ממש בולט. בנוסף, ניתן לשלב גם טיפול נוסף בשם  "ביו-רוויטיליזציה", שהוא טיפול של החדרת חומצה היאלורונית לעור למקומות שרוצים להגביר את הגמישות ולטשטש קמטים עוד יותר. ההמלצה היא לעשות את הטיפול בעונת החורף כדי להימנע מהחשיפה לשמש.

בדיקת דם (צילום: ShutterStock)
הטיפול מסייע גם ליובש בידיים, נשירת שיער והעלמת צלקות ופצעים כמו אקנה | צילום: ShutterStock

לא רק לעור הפנים

יש מקומות נוספים בגוף שבהם אפשר לבצע את הטיפול, לא רק באזור הפנים. נשים רבות אוהבות מגיל 40 לבצע את הטיפול באזור בית החזה והמחשוף, כיוון שיש נטייה לעור לצנוח באזורים אלו. הטיפול הוכח כיעיל גם להסרת פיגמנטציה, לניקוי העור מאקנה ופוסט אקנה (חטטים). הטיפול יעל מאוד נגד שינוים התבגרותיים של העור כגון, יישור קמטים, הרמת העור. בעזרת הטיפול  ניתן להבהיר את העור ואף לעשות טיפול צלוליטיס וטשטוש סימני צלוליטיס. אזורי טיפול מומלצים הם פנים, צוואר, מחשוף, כפות ידיים וישבן (כגון פצעים באזור).

היתרון המשמעותי של השיטה, לעומת מתיחת פנים, או הזרקת חומרי מילוי,  הוא שאין הרס ופגיעה ברקמות הקיימות, זמן התאוששות הוא מהיר מאד ואין תופעות לוואי של כאבים. יחד עם זאת עלולה להתקיים אדמימויות באזור הטיפול ואף לנפיחות קלה, שנעלמים כמה ימים לאחר הטיפול. השיטה לא מתאימה לכל האנשים – בין השאר מנועים מלבצע את הטיפול מטופלים שיש להם מחלות אוטואימוניות, נשים מניקות ונשים בהריון. אחוזי ההצלחה של הטיפול הם גבוהים והשימור לטווח ארוך הוכח קלינית. 

ד"ר משה שמש הוא מומחה ברפואה אסתטית ונוירוכירורג (מנתח מוח)