סיוטים הם אף פעם לא חוויה נעימה. לפעמים הם מעירים אותנו באמצע הלילה, פעמים אחרות הם יכולים להשפיע ממש על היום שלנו. הם תמיד מרגישים כל כך אמיתיים, שהסטרס והפחד שאנחנו מרגישים בזמן שאנחנו חולמים (וגם אחרי שמתעוררים) יכולים ממש לערער אותנו. אבל בעוד שנראה שלסיוטים יש בעיקר חסרונות, יש חוקרים שמצאו בהם יתרון לא קטן. מתברר שסיוטים עוזרים למוח שלנו להתמודד עם סיטואציות מלחיצות, כך לפי מחקר חדש שנעשה על ידי חוקרים משווייץ ומארה"ב.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

המחקר מומן על ידי ממשלת ארה"ב והשתתפו בו 18 אנשים. החוקרים חיברו אלקטרודות בראשו של כל משתתף, שמטרתן לעקוב אחר הפעילות המוחית בלילה. במהלך הלילה, החוקרים העירו את המשתתפים כמה פעמים, כדי לשאול אותם שאלות כמו "האם חלמת? ואם כן, האם פחדת?". החוקרים גילו דפוס; בזמן סיוטים, נצפתה פעילות מוגברת בחלקים במוח ששולטים ברגשות.

בניסוי השני שנעשה, החוקרים נתנו לכל אחד מ-89 המשתתפים יומן חלומות, שיתעדו בו את חלומותיהם במשך שבוע. בסוף, כל אדם עבר סריקת MRI, בזמן שהוצגו בפניו תמונות מפחידות ובעלות הקשר שלילי. הם מצאו כי אצל אנשים שחוו סיוטים, החלקים במוח שאחראיים לרגשות הגיבו במהירות גבוהה יותר וביעילות רבה יותר בהשוואה לאלו שלא סבלו מסיוטים.

אישה היסטרית ברחוב (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
יכול לעזור במצבים של סטרס | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> הטעויות שאנחנו עושים כשהשפתיים שלנו יבשות
>> שימו לב: אלה המזונות הקשים ביותר לעיכול
>> סקר חושף: זה סוג הגברים ששולחים "דיק פיקס"

ככל שפוחדים יותר, כך מתמודדים טוב יותר עם לחץ, עד לרמה מסוימת

"התעניינו במיוחד בפחד: אילו אזורים במוח מופעלים כשאנחנו חולמים חלומות רעים?", הסביר למפרוס פרוגמוורוס, אחד החוקרים הראשיים במחקר, מאוניברסיטת ג'נבה. "בפעם הראשונה, זיהינו קורלציה מוחית לפחד כשאנחנו חולמים והבחנו שחלקים דומים במוח מופעלים כשאנחנו חווים פחד הן בשינה והן בזמן ערות", הוסיף. האינסולה (או אונה אינסולרית) אחראית לשחרור תגובת פחד בזמן סכנה ופיתול החגורה (אזור בקליפת המוח) אחראי על בקרת הפחד.

>> המאכלים שיכולים לעשות לכם סיוטים

המחקר השני עזר להם להבין את ההשפעה הפסיכולוגית שיש לסיוטים על המוח שלנו. והמסקנה של החוקרים לאחר שני הניסויים, הייתה שנראה כי סיוטים, ברמה מסוימת, עוזרים לחשל אותנו בזמן חוויות הגורמות לסטרס. החוקרים הוסיפו כי הם מצאו שככל שאדם מרגיש במשך יותר זמן פחד בזמן החלימה, כך האזורים שאחראיים לפחד היו פעילים פחות כשהוצגו בפניהם תמונות שליליות לאחר מכן.

>> ויש גם מאכלים שיעשו לכם חלומות מוזרים

עם זאת, ישנה הסתייגות קלה. לפי החוקרים, סיוטים טראומטיים במיוחד שגורמים לנדודי שינה וסטרס לא יהיו בעלי השפעה חיובית זה ואף ייתכן שיזיקו. "אנחנו מאמינים שאם מידת הפחד עוברת רף מסוים בזמן חלום, נאבד היתרון החיובי על בקרת הרגשות", הסביר פרוגמוורוס.