הנתונים הבאים עלולים קצת להבהיל, אבל עדיין חשוב שנכיר אותם. עודף שומן בגוף עלול ללבות מצבים שונים המובילים לנכות ולמוות כמו התקפי לב, שבץ, לחץ דם גבוה, סרטן, דלקת מפרקים ניוונית, כבד שומני, דיכאון וכמובן סוכרת. למעשה השכיחות של סוכרת סוג 2 אצל בוגרים בעלי משקל עודף גבוה פי שלושה עד שבעה לעומת אנשים במשקל תקין. לא רק זאת, אנשים עם BMI הגבוה מ-35 נמצאים בסיכון גבוה פי 20 ממי שהוא בעל BMI תקין (18–25). למעשה כל קילוגרם עודף נוסף בגוף מעלה את הסיכוי לפתח סוכרת סוג 2 ב-4.5 אחוזים! כשהשומן ממוקם סביב איברים פנימיים, תופעה הידועה כ"השמנה בטנית", אז הבעיה מסוכנת אף יותר.

השמנה בטנית היא תופעה המזוהה עם עמידות לאינסולין, המכפילה את הסיכון של חולי סוכרת סוג 2 למחלות לב וכלי דם (מחלות קרדיו-וסקולריות) שמהוות את סיבת המוות העיקרית אצל רוב חולי סוכרת סוג 2. הסיבה לסיכון הגבוה היא שלא כמו בהשמנה תת עורית, בהשמנה בטנית תאי השומן משחררים את התוצרת המטבולית שלהם למחזור הדם וישירות אל הכבד. תאי השומן של האיברים הפנימיים מתרחבים ומתמלאים בעודף של טריגליצרידים שנושאים חומצות שומן חופשיות אל תוך הכבד. חומצות השומן מצטברות גם בלבלב, בלב ובאיברים נוספים. הבעיה המרכזית במצב זה היא שאין זה תפקידם של כל איברים אלו  לאחסן שומן. התוצאה היא פגיעה בתפקוד האיברים שגורמת לוויסות לקוי של אינסולין, לסוכר בדם, לכולסטרול ולהפרעות בתפקוד הלב. נמצא כי השמנת יתר בטנית שבאה לידי ביטוי בהיקף המותניים מנבאת סוכרת יותר מאשר השמנת יתר כוללת, כלומר השמנת יתר בטנית היא גורם משמעותי להופעת הסוכרת.

ריצת מרתון (וידאו WMV: Rafal Olkis, Thinkstock)
חובה לשמור על אורח חיים בריא | וידאו WMV: Rafal Olkis, Thinkstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אל תיבהלו, יש פתרון!

ראשית, אם אתם סוכרתיים וסובלים מהשמנה בטנית, אתם מוכרחים להתחיל לשמור על אורח חיים בריא יותר. עליכם להתמקד בדיאטה נכונה ולשמור על תפריט מאוזן במטרה להפחית את רמות הסוכר והשומנים בדם. כמו כן רצוי להימנע מאורח חיים 'יושבני' ולהקפיד בפעילות גופנית ובאופן כללי לשנות את אורח חייכם כך שתוכלו להפחית את צריכת הקלוריות שלכם. שמירה על קשר קבוע עם הצוות המטפל היא תמריץ טוב להפחתה במשקל הגוף. זכרו כי שמירה על אורח חיים בריא יקטין את הסיכוי לסיבוכים הקשים של מחלת הסוכרת.

סוכרת (צילום: shutterstock)
להפחית את צריכת הקלוריות | צילום: shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג 

אחד מהטיפולים המוכרים למחלת הסוכרת הוא טיפול באינסולין אך לאורך השנים מחקרים הראו שוב ושוב כי טיפול זה עלול לגרום לעלייה במשקל. באחד המחקרים נבדקה השפעת השמנת היתר על המערכת הקרדיו-וסקולרית אצל למעלה מ-12 אלף מטופלים באינסולין ונמצא כי הסיכון של הסובלים מהשמנת יתר חולנית לאירוע קרדיו וסקולרי עלה ב-30% כחמש שנים לאחר שהחלו לקחת אינסולין. תרופות אחרות יכולות להתאים יותר לחולי סוכרת הסובלים מהשמנת יתר ומסיכון גבוהה לסיבוכי המחלה, ובהן תרופת להפחתה בשומן ותרופות אנטי-היפרגלקימיות, תרופת מטפורמין ו-GLP-1 RA וכן דור חדש של תרופות מסוג SGLT2i לחולי סוכרת. תרופות ממשפחה זו ובהן תרופות הג'רדיאנס באות לא פעם במקום זריקות האינסולין ובכל מקרה אינן תלויות בהן. תרופה זו הנלקחת כטיפול פומי מובילה לעלייה של הפרשת הגלוקוז בשתן ובכך גורמת לירידה ברמת הגלוקוז בדם, לירידה במשקל ולהורדת הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות. בשנים האחרונות יותר ויותר סוכרתיים בעלי עודף משקל פונים לאופציה הניתוחית בזכות השתכללות הגישה הלפרוסקופית שמאפשרת פולשנות מינימלית בניתוחים מטבוליים.

אין ספק כי השמנת יתר בכלל והשמנה בטנית בשילוב עם מחלת הסוכרת מעמידה את הבריאות שלכם בסכנה, אך מהסכנה הזו, עם טיפול רפואי נכון ושינוי באורח החיים אפשר לצאת בשלום.

* ד"ר מריאנה ירון היא מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, אחראית השירות לאבחון ותפקוד כלי הדם, המכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזים ויתר לחץ דם בבית החולים איכילוב