במדינה חמה כמו ישראל, מקלחת היא עניין שבשגרה היומיומית. יש כאלו שלא יכולים בוקר בלי אחת הגונה, יש את אלו שיקפצו ראש למיטה רק אחרי אמבטיה חמימה ויש את מי שצריך גם וגם, לרענון ולחידוש אנרגיות וניחוחות בכל שעה של היום. איך שלא יהיה, מקלחת לא אמורה להיות סיפור רציני, שילוב של סבון ומים ואתם מסודרים. לא?

ובכן, מתברר שיש בכל זאת כמה דגשים שכדאי לתת עליהם את הדעת אם אתם רוצים לצאת מהטקס הזה עם עור זוהר ושיער בוהק. "המקלחת היא חלק נכבד משגרת חיינו. בין אם זה בלילה או בבוקר, הפעולה היא לרוב אותה פעולה, לפעמים אפילו נעשית באופן אוטומטי מתוך הרגל, ללא תשומת לב לפרטים הקטנים", אומרת ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר. "יש מספר דברים חשובים במקלחת שיכולים להשפיע על העור שלנו ולא בהכרח לטובה. אם נכיר אותם, נוכל גם לעצור אותם". הנה כמה מהסוגיות שכדאי להפנים בדוש הבא שלכם.

  1. שימו לב לטמפרטורת המים 

    "אין ספק שביום חורף קר, מקלחת חמה היא בגדר פנטזיה. חלק גדול מהאוכלוסייה אוהב להתקלח במים רותחים. עם זאת, חשוב לדעת שכשטמפ' המים גבוהה, המים שוטפים את השמנים הטבעיים של העור ועלולים לייבש אותו".
    מה עושים? אם אתם לא מוכנים לוותר על הטמפ', השקיעו בלהעשיר את העור בלחות מיד לאחר המקלחת. 
    ראש מקלחת (צילום: Suti Stock Photo)
    אל תגזימו עם הטמפרטורה | צילום: Suti Stock Photo
  2. יש דבר כזה "סבון לא נכון"

    "סבון אנטיבקטריאלי אמנם משמיד חיידקים, אך הוא עלול גם להרוג יותר מדי חיידקים מהסוג הטוב. מה שעלול לאפשר לחיידקים רעים העמידים בפני דוחי חיידקים לעבור פנימה. בנוסף, סבונים קשים עלולים לייבש את העור"
    מה עושים? מומלץ להסתבן עם סבונים עדינים בתוספת שמנים, המכילים חומרי ניקוי עדינים, או ג'ל אמבטיה עם תוספת לחות. שימו לב, אם אתם סובלים מאקזמה או מעור רגיש, סבונים ריחניים עלולים לגרום לגירויים בעור. במקרה כזה, יש להשתמש בתכשירים נטולי ריח.
  3. כבסו את המגבות לפחות פעם בשבוע

    מגבות אמבט מהוות קן רבייה לחיידקים, עובש ווירוסים. "שימוש במגבת מלוכלכת עלול לגרום לעור מגורה ויבלות בכף הרגל. אביזר נוסף וקבוע במקלחת שבו מתרכזים חיידקים הוא ספוג האמבטיה המסייע בקרצוף יסודי של הגוף".
    מה עושים? יש להחליף או לכבס את המגבות לפחות פעם בשבוע, ולוודא שהן מתייבשות היטב בין שימוש לשימוש. גם את ספוג האמבטיה יש לנקות לפחות פעם בשבוע.
  4.  ייבשו את השיער בעדינות

    "שפשוף שיער רטוב במגבת לצורך ייבוש מהיר עלול לגרום נזק לשיער כמו קשרים, שיער שבור או מקורזל. במצב כזה יהיה קשה יותר לסרק ולטפח את השיער. שיער רטוב רגיש יותר ונשבר ביתר קלות משיער יבש".
    מה עושים? במקום לשפשף את השיער, ניתן לכרוך סביבו מגבת כדי לספוג את הלחות, או לתת לו להתייבש באופן טבעי באוויר.
    אחרי מקלחת (צילום: shutterstock By Aaron Amat)
    אל תשפשפו, הישארו עם המגבת על השיער | צילום: shutterstock By Aaron Amat
  5. השתמשו במגבת מותאמת

    "רבים מייבשים את השיער במגבת הגוף אך חשוב להבין כי מגבות הגוף הן מחוספסות והסיבים עלולים לפגוע בשיער ולהגביר את הקשרים".
    מה עושים? השתמשו במגבת מיקרו סיבים לשיער. לא כדאי לשפשף את השיער במגבת, אלא פשוט לכסות אותו וללחוץ בעדינות כדי להשרות את עודפי המים.
  6. נגבו לאט ובעדינות

    העור שלנו רגיש כמו השיער ולכן יש לנהוג איתו בהתאם. "ייבוש נמרץ של הגוף לאחר המקלחת לעתים קרובות עלול לגרום לגירוי בעור. בנוסף, יכולה להתעורר נטייה לפריחות ופצעים יבשים".
    מה עושים? התנגבו בעדינות והימנעו משפשופים חזקים ומהירים. ניגוב בתנועות טפיחה יאפשר לשמור על הלחות בעור.
  7. שטפו פנים בסבון מיועד

    "הרכיבים השונים המצויים בסבוני הגוף אינם מתאימים למחסום העור העדין של הפנים. כאשר משתמשים בסבון גוף על הפנים, זה מעורר את רמת החומציות על הפנים מה שיכול להוביל להתעוררות בעיות עור".
    מה עושים? "יש לשטוף פנים רק בסבון ייעודי שנבחר בהתאם לסוג העור. מומלץ לשטוף פנים פעמיים ולכל היותר שלוש פעמים ביום כשהפנים מלוכלכות או שמנוניות. כשהתדירות גבוהה יותר, שטיפת הפנים יכולה להוביל לאיבוד שמנים חיוניים מהפנים ואפילו לגרום לפצעונים, התפרצות אקנה או גירויים שונים בעור. 
    אישה מתקלחת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
    השתמשו בסבון ייעודי לפנים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
  8. חפפו בתדירות גבוהה יחסית

    "זיהום, חום ושגרה יומיומית עלולים ללכלך את השיער ולכן יש צורך בחפיפה בתדירות גבוהה. חשוב לשמור על קרקפת נקייה ובריאה כדי שגם השיער יוכל לנשום בקלות. כאשר החפיפה לא מתבצעת לעתים קרובות מספיק, הזיהומים ממשיכים לפגוע בשיער ובקרקפת".
    מה עושים? מומלץ לחפוף את השיער כ-3-4 פעמים בשבוע. כמו כן בכל פעם שמשתמשים בשמפו יש להשתמש גם במרכך שיער או במסכה לשיער.