קודם כל הבהרה: אם חשבתם שהגעתם לאייטם שיפרש לכם את החלום ההזוי שחלמתם אתמול בלילה, אתם לא במקום הנכון. טבעתם בבריכה? הגעתם למסיבה בתחתונים? נזכרתם ברגע האחרון שיש לכם בגרות שלא התכוננתם אליה? צר לנו אבל אין לנו מושג מה זה אומר. אנחנו כאן כדי לא לדבר על הפשט – מה משמעות החלום, אלא על הדרש: מה הפוטנציאל שלו ואיך אפשר לתעל אותו לצורכי שיפור עצמי. אז ב-Readers Digest קיבצו 25 דברים שחלומות יכולים ללמד אתכם על עצמכם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

עד כמה אתם יצירתיים

חלומות של אנשים יצירתיים בדרך כלל מתרחשים בסביבות לא שגרתיות, כלומר לא בעבודה או בבית. הם גם בדרך כלל מכילים מכשולים מעולם הטבע, למשל בול עץ שאי אפשר לעקוף או אבן שתקועה באמצע הדרך.

מה הזהות הפוליטית שלכם

מתלבטים מה להצביע בקלפי? תנו לחלומות שלכם להנחות את היד שמחזיקה את המעטפה. אנשים שמתארים את עצמם כשמרנים נוטים לחלום על דברים יותר ריאליסטיים ושגרתיים, בעוד אנשים ליברלים מדווחים על חלומות ביזאריים יותר. האם זה אומר שהם יותר פתוחים לרעיונות חדשים, או שהם סתם מעופפים ולא מחוברים לקרקע? שכל אחד יקרא בזה מה שהוא רוצה.

האם יש לכם בעיות בלב

מחקר שנערך בקרב אוכלוסייה בוגרת מצא שאנשים שנתקפים בסיוטים חוזרים ונשנים נוטים לסבול יותר מהפרעות בקצב הלב או כאבים בחזה, בהשוואה לאנשים שלא חווים אותם. הסיבה יכולה להיות קשורה לכך שבעיות לב מקשות את הנשימה בלילה.

האם אתם מתחמקים ממישהו

חולמים על כך שזר, מפלצת או גל ענק רודפים אחריכם? יכול להיות שאתם מפחדים להתמודד על מישהו במציאות. שאלו את עצמכם עם איזה רגש, אדם או תחושה אתם נמנעים מלהתמודד.

חלומות, זר, מפלצת או גל רודפים אחרייך (צילום: kinga-cichewicz-on-unsplash)
חלומות, זר, מפלצת או גל רודפים אחרייך? | צילום: kinga-cichewicz-on-unsplash

כמה מהר תתאוששו מגירושין

אנשים גרושים שנוטים לחלום חלומות ארוכים ודרמטיים על מערכות יחסים ישנות למעשה מתמודדים עם הטראומה של כישלון מערכת היחסים הזו, ועל כן סביר שיתאוששו ויתאימו את עצמם לחיי הרווקות מהר יותר.

איך אתם מתמודדים עם שאלות קיומיות

מבוגרים שנוטים לבקר בבית כנסת זוכרים פחות חלומות מאנשים שדת לא משחקת תפקיד בחיים שלהם. הסיבה היא שאם אתם לא מסתמכים על הדת בשביל לספק תשובות לשאלות הגדולות של החיים, החלומות שלכם יכולים להוות מקור עצמי לתובנה אישית.

חלומות, איך אתם  מתמודדים עם שאלות קיומיות (צילום: david-clode-on-unsplash)
איך אתם מתמודדים עם שאלות קיומיות | צילום: david-clode-on-unsplash

>> מומחים: זו תנוחת השינה הטובה ביותר

שיש לכם הפרעת שינה

אם אתם חולמים שאתם טובעים, נחנקים או משתנקים, יכול להיות שזו בעצם הפרעת שינה בעולם האמיתי שמחלחלת לחלום ומונעת מכם לנשום לכמה שניות. מחקר מצא כי סיוטים נעלמו בקרב 91 אחז מנבדקים שטופלו בהפרעת שינה באמצעות תרפיה שכוללת לחץ על דרכי הנשימה (CPAP).

שאתם מכורים לעבודה

אנשים לחוצים נוטים לדווח יותר על חלומות מטרידים מאשר אנשים רגועים, כך שאנשים נחושים ובעלי שאיפות קרייריסטיות גדולות נוטים להכניס את עצמם ללחץ שבא לידי ביטוי גם בחלומות.

האם תצליחו במבחן

מחקר שנערך בקרב קבוצת סטודנטים ביקש מהם לנסות לפתור מבוך מורכב במשך כשעה, ואז לקחת הפסקה ולשנ"צ. לאחר מכן הם נתבקשו לנסות שוב, והתברר שרק אלו שחלמו על המבוך הפגינו שיפור ביכולות ובביצועים. המסקנה היא שחלומות עשויים לקבע זיכרונות, מה שעשוי להוביל לשיפור ביכולות הלמידה ופתרון בעיות.

חלומות, כל הסיכויים שתצליח במבחן (צילום: jackman-chiu-on-unsplash)
כל הסיכויים שתצליח במבחן | צילום: jackman-chiu-on-unsplash

האם תצליחו להיגמל מעישון

מחקר מצא כי אם נגמלתם מעישון, ככל שאתם חולמים על סיגריות וחווים רגשות אשמה על כך שבחלום חזרתם לעשן – כך גדלים הסיכויים שתצליחו להתמיד בזה!

האם אתם נמצאים בסיכון לפרקינסון

תוצאות מדהימות של מחקר חשפו כי לא פחות מ-90 אחוזים מחולמים המפגינים התנהגות פיזית אלימה בזמן השינה – חבטות, בעיטות או צעקות בזמן שהם חולמים – עלולים בסופו של דבר לחלות במחלת הפרקינסון. ההתנהגות הזו עשויה להיות קשורה להפרעת שינה במהלך שלב ה-REM (ריצודי עיניים מהירים), שהיא סימן מוקדם של המחלה.

האם הלידה תהיה קלה או קשה

מתברר שנשים הרות שחולמות על הלידה שלהן מקצרות אותה במציאות בלפחות שעה. מומחים מאמינים שחלומות על הלידה מסייעים לנשים לצפות ולהתכונן אליה מבחינה רגשית, כך שהן מסוגלות להיות רגועות יותר וכתוצאה מכך ליהנות מלידה קלה יותר.

האם אתם מדוכאים

מחקר גילה כי אנשים ששרויים בדיכאון מתחילים לחלום מוקדם יותר מאנשים שמחים – כ-45 דקות לאחר ההירדמות, בניגוד ל-90 הדקות הסטנדרטיות. האם הם פשוט לא יכולים לחכות כדי להתנתק מהמציאות המבאסת שלהם? ייתכן.

חלומות, גם דיכאון אפשר לגלות (צילום: lauren-kay-on-unsplash)
גם דיכאון אפשר לגלות | צילום: lauren-kay-on-unsplash

האם כדאי שתתחילו טיפול

סיוטים חוזרים ונשנים שמונעים מכם שינה הם סימן חשוב של מתח או דיכאון. אם הם מתחילים לאחר שחוויתם אירוע ספציפי, הטראומה כנראה גדולה מדי בשביל המוח והוא לא מסוגל להתמודד איתה מבחינה פסיכולוגית. פסיכולוג או מומחה שינה יכול לסייע במקרים כאלה.

האם אתם עומדים למות

זה טיפה קריפי, אבל גם מעודד במידה מסוימת: מתברר שככל שאנשים קרובים יותר למועד הפטירה שלהם, הם נוטים לחלום יותר ויותר על אוהבים ויקירים שנפטרו לפניהם.

האם תפתחו מריבה עם בני הזוג

חלמתם שהפרטנר/ית שלכם בגד/ה? בזה הרגע הגדלתם את הסיכויים לכך שתתעמתו איתם למחרת על כל נושא אחר שבעולם, כך לפי מחקר של אוניברסיטת מרילנד. חלמתם שקיימתם עמם יחסי מין? זה דווקא עשוי להגביר רגשות של אהבה ואינטימיות.

חלומות, להגביר רגשות אהבה ואינטימיות (צילום: toa-heftiba-on-unsplash)
להגביר רגשות אהבה ואינטימיות | צילום: toa-heftiba-on-unsplash

האם אתם עתידים לפתח מיגרנה

מחקר שנערך בקרב 37 אנשים שסובלים ממיגרנות מצא כי רובם חולמים חלומות שבהם הם כועסים או אגרסיביים לפני שהם נוטים לפתח כאבי ראש. יש, אגב, תאוריה שטוענת שכאבי ראש מתפתחים במהלך הלילה, כך שהכאב עשוי להיות טריגר עבור החלומות הללו.

האם אתם לא מחוברים לרגשות שלכם

חוקרים רבים מאמינים שחלומות, ובעיקר סיוטים, הם הדרך של המוח שלנו לפרש ולהבין את החוויות שאנחנו חווים. אם החלום חוזר שוב ושוב ולא ממש משתנה לאורך זמן, זה יכול להיות סימן לכך שאתם מתקשים להתמודד עם משהו ברמה הרגשית. כדי לפתור את הבעיות הללו, נסו לחשוב איך החלום הזה גורם לכם להרגיש, ואילו נסיבות בחיים האמיתיים יכולות לגרום לרגשות הללו.

איך אתם פותרים בעיות

אלו מכם שמודעים לכך שאתם נמצאים בחלום בזמן שאתם חולמים (כלומר, חולמים צלולים, במונחים מקצועיים) הם ככל הנראה טובים ב-25 אחוז יותר בפתרון בעיות מאשר חולמים שאינם צלולים. חוקרים משערים שאם אתם מודעים מספיק בשביל לעלות על זה שאתם ישנים, זה עשוי להיתרגם בחיים לתובנות ומודעות עמוקה בגישת פתרון הבעיות שלכם בזמן שאתם ערים.

מי האנשים שאתם מרגישים אליהם קרובים

מתברר שחלומות הם גם אינדיקציה טובה להבין מי האנשים שאתם מחשיבים כקרובים אליכם ביותר, כי הם נוטים להופיע באופן תכוף יותר בחלומות שלכם. "החלומות הם מראה מדויקת למערכות היחסים הרגשיות שלנו", אומרת הפסיכולוגית קלי בולקלי, "אז כשאני מנתחת חלומות של מטופלים שחולמים בעיקר על אבא שלהם, אני יכולה להסיק שהם מרגישים אליו קרובים מבחינה אמוציונלית, וזה בדרך כלל מתברר כמדויק ביותר".

האם אתם מתכוננים לקראת שינוי גדול

חלומות הם לפעמים חזרה גנרלית לקראת אתגרים שקרבים ובאים: הפסיכולוגית רוזלינד קרטרייט מאוניברסיטת Rush בשיקגו טוענת שהמוח למעשה לוקח חומר שהוא רלוונטי ולוהט מבחינה אמוציונלית, ומשתמש בחלומות כדי לעבד אותו כדי שתוכלו להתמודד איתו הרבה יותר טוב כשאתם ערים.

האם רמת הסוכר שלכם בדם נמוכה

אנשים שסובלים מסוכרת נוטים לחוות סיוטים כאשר רמת הסוכר בדם שלהם צוללת והם נכנסים למצב של היפוגליקמיה. אתר WebMD מדווח כי זהו סימפטום חמור שיכול להתרחש אם צרכתם יותר מדי אינסולין.

עוד ב-mako בריאות:

>> אכלה את אותה ארוחה בכל יום וירדה 16 קילו
>> לוהט מדי: כך תעשו סקס עם כמה שפחות מגע
>> בלי כפיפות בטן: כך תיפטרו מהשומן הבטני
 

אילו תרופות אתם נוטלים

חלומות רעים הם תופעת לוואי שכיחה של תרופות מסוימות, כולל תרופות נגד דיכאון, אנטיביוטיקה, סטטינים להורדת רמת הכולסטרול או אנטיהיסטמינים נוגדי אלרגיות.

האם אתם חולים

רופאים רבים אומרים כי כשאנחנו חולים, ובייחוד כאשר יש לנו חום גבוה, אנחנו נוטים לסבול מסיוטים. בכלל, אם אנחנו נוטים להתעלם או להצדיק את הסימפטומים כללו כמשהו שהוא בכלל לא מחלה ("אני לא חולה, זה סתם כאב ראש"), סיוטים יכולים לשמש את הגוף כאזהרה לכך שאנחנו חייבים להתחיל לטפל בעצמנו.

שהמחזור שלכן מתקרב

יש נשים שמדווחות שהן חולמות חלומות פרועים במיוחד ממש לפני שהן מקבלות מחזור, והסיבה היא ככל הנראה הורמונים שמשחקים תפקיד מרכזי. הגינקולוגית כריסטיאן נורת'ראפ אומרת שבימים שלפני המחזור נשים חוות שטף של הורמונים שיכולים לגרום לשינה לא סדירה. התאוריה היא ששבוע לפני המחזור, נשים דווקא חוות שינה נטולת חלומות, אבל משום שהן מתעוררות יותר באמצע הלילה עקב מצוקה גופנית, הן נוטות לזכור את החלומות שלהן בצלילות רבה יותר.