קשה מאוד להישאר אדישים לנוכח התמונה ששיתף אתמול (שלישי) הזמר האהוב עידן עמדי, שתועדה בימים הראשונים אחרי שנפצע קשה בפעילות בעזה. "מדי פעם נופלת לי איזושהי הבנה על הנס שקרה לי אבל בכנות לא חושב שאי פעם אתפוס את זה", כתב. בתמונה אפשר לראות בברור את פניו הפצועות מפגיעת הדף וכוויות שספג בשטח.

פציעות הדף הן מסובכות יותר מכוויות החום השכיחות מאחר שבפגיעה מהסוג הזה קיים גם הנזק מהפיצוץ עצמו, כלומר העפה ונפילה של הגוף ופעמים רבות בשל כמות האנרגיה של הפיצוץ יש פגיעות פנימיות ודימומים שאינם נראים חיצונית לעין כבר בתחילת האירוע.

כוויות נמדדות הן בעומקן (דרגת הכווייה) והן בכמות שטח הפנים שאותו הן מכסות בגוף. כוויות של הפנים הן המסוכנות ביותר מאחר שהן מאיימות על דרכי האויר (אף ופה). לכן, פצועים אשר נפצעו בפניהם פעמים רבות מונשמים מיידית כדי לאבטח את דרכי האויר שלהם, שכן תהליך הכווייה עלול לגרום לבצקת ומכאן, לחסימת דרכי האוויר.

איך מטפלים בכוויות בפנים?

הטיפול בכוויות, בייחוד בעור הפנים, הוא תהליך ארוך, שכולל תחילה חיטוי ומניעת זיהומים, ולאחר מכן טיפול בנזק של העור ואברי הפנים. פעמים רבות, בשל המורכבות והכאב שכרוכים בטיפול, ומכיוון שהחלפת התחבושות והחיטוי כרוכים בכאב עז, יש צורך לבצע אותו בחדר הניתוח תחת הרדמה או טשטוש.

הטיפול בכוויות מהסוג של עידן, דורש, בעיקר ביממה הראשונה, חיטוי ושמירה על ניקיון האזורים הפצועים. התהליך כולל גם טיפול אנטיביוטי וחבישות עם חומרים שונים שיעילים בפירוק האזורים החרוכים ובעידוד צמיחת רקמת עור חדשה. כוויות עמוקות יותר (עם תחתית שחורה שבה יש איבוד של תאי עצב (נמק), דורשות פרוצדורה ניתוחית  מעמיקה יותר לצורך הסרת אזורי הנמק, והשתלת עור (לעיתים מעורו של המטופל ולעיתים משתל חיצוני). כמו כן, הוכח כי טיפול בתמיסה טרנקסמית (TRANEXAMIC ACID), דרך הווריד או ישירות על הפציעות, משפר את מצב זרימת הדם לאזורים הפגועים ומפחית איבוד דם כתוצאה מהפציעה.

View this post on Instagram

A post shared by Idan Amedi | עידן עמדי (@idan_amedi)

מעבר לחיטוי וטיפול אנטי-מיקרוביאלי ואיזון הכאב, מבחינת קוסמטית, תהליך הריפוי של כוויות מהסוג של עידן הוא תהליך שדורש זמן. העור מחלים לאטו, עם שינוי בפיגמנטציה ולעיתים ההצטלקות אינה אחידה. ישנן חבישות רבות המאפשרות בכוויות הכוללות בתוכן גם יוני כסף וזהב, אצות ודבש. חבישות מתקדמות לפצעים קשיי ריפוי כוללות קולגן ורכיבי רקמת עור מהונדסים. המטרה היא לשמור על אלסטיות העור כדי להימנע מהצטלקות ומגלד שעלולים למנוע חופש תזוזה שלו. זו הסיבה שכוויות על מפרקים או כוויות באזורים שעלולים להיפגע בתנועתם או ליצור צלקת גדולה מבחינה אסתטית, מטופלות ע"י ניתוחי תיקון והשתלת עור.

לאחר החלמת הפצע ניתן לטפל הן מבחינת כירורגיה פלסטית, כלומר - ניתוחי הסרת עור ותיקון צלקות; וכן אסתטית - פיסול פגמים בעזרת חומצה היאלורונית או האצת ייצור קולגן לפי הצורך.

חלק בלתי נפרד מהטיפול נעשה באמצעות תזונה - חשוב מאוד להקפיד על תזונה עשירה בחלבון (לרוב יידרש מתן תוספי חלבון), מאחר שהגוף מאבד חלבונים רבים בזמן הפציעה. מובן שמטופלי כוויות זקוקים גם לטיפול נפשי עוטף ע"י עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, לצורך עיבוד הטראומה או התהליך הכואב שהם חווים.  כיום מוצע לפצועים טיפול מתקדם בכוויות המאפשר השגת תוצאות טובות מאוד.  

כל שנותר הוא לאחל לעידן הגיבור החלמה מהירה – בכל מובן.

הכותבת היא ד״ר ענבל קדמן, מומחית ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, ובעלת קליניקה לאסתטיקה רפואית