ב-8 בינואר ייצא בארה"ב ספר בשם "לקלל זה טוב בשבילכם: המדע המדהים של השפה המלוכלכת". המחברת, אמה ביירן, לא יצרה כאן איזה טקסט סטירי בהפוך על הפוך; היא פשוט הלכה ואספה עדויות מדעיות לכך שיש יתרונות בריאותיים לשימוש בקללות, ומתברר שיש לא מעט כאלה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כבר לפני כשנה דיווחנו כאן על תוצאות מחקר שמצא כי אנשים שמקללים הם אינטליגנטיים ובעלי אוצר מילים רחב מהממוצע (ולא, הכוונה היא לא רק לאוצר המילים המטונפות). כמובן שלהתחיל לקלל כמו מלחים לא יוסיף לכם נקודות איי.קיו או יעשיר את אוצר המילים שלכם,  אבל הספר של ביירן ומחקרים קודמים כן מצליחים לשכנע שיש כיסוי להבטחה "זה טוב בשבילכם".

via GIPHY

בין הראיונות שהיא מעניקה לקראת יציאת הספר סיפרה ביירן למגזין Men's Health על אחת התגליות שלה במהלך הכתיבה: מתברר שלא רק בני אדם מקללים. שימפנזים שלמדו שפת סימנים, וביניהם את המילה "מלוכלך" שהייתה אמורה לשמש אותם כדי לאותת למטפלים האנושיים שלהם שהם עשו את צרכיהם, אימצו את הסימן והחלו להשתמש בו כאות לכך שהם לא מרוצים ממשהו - לרבות ב"שיחות" בינם לבין עצמם. במקום להשתולל ולהשליך דברים אחד על השני הם התחילו להגיד "טינופת", קצת כמו שצרפתים אומרים "Merde" ושאר העולם אומר "שיט", קללות שמשמעותן המילולית היא "צואה".

אבל הבטחנו שנדבר על היתרונות לבני אנוש, לא לקופי אדם. אז הנה:

1) קללות מונעות מאיתנו לצאת מהכלים. בעצם זה כמעט מובן מאליו: השימוש בשפה קשה משמש מין שסתום שחרור לחצים שעשוי להרחיק אותנו ממעשים קשים. לכן ביירן מאמינה שסוג כזה או אחר של קללות היה חלק מאוצר המילים של האדם הקדמון: "אם לא מילאתי את חלקי בציד האנטילופה ומישהו מקלל אותי בגלל זה, אני יכולה לחזור לציד", אמרה ל-Men's Health. "אבל לא אם בתגובה לאזלת היד שלי הוא ישבור לי את הזרוע".

עוד ב-mako בריאות
>> הלם: אפשר לרזות גם מהר וגם בריא
>> נטלי פורטמן ויתרה על שני מאכלים והאקנה נעלמה
>> מה הקטע של אנשים שאוכלים רק 3 וחצי דברים?

2) קללות מפחיתות כאב. למה אנחנו נוטים לקלל כתגובה אוטומטית לכאב? העניין הזה נבדק מחקרית בסדרת ניסויים של פרופ' ריצ'רד סטיבנס, מחבר הספר "כבשה שחורה: היתרונות שבלהיות רע". הנבדקים של סטיבנס התבקשו לשים יד אחת בתוך דלי של מי קרח, ואלה מהם שקיללו לא רק הצליחו להשאיר את היד בקרח למשך זמן רב יותר, אלא גם דיווחו על תחושת כאב פחותה בהשוואה לנבדקים ששמרו על שפה נקייה.

via GIPHY

3) קללות מפעילות חלקים במוח שאינם פעילים במצבים אחרים. במאמר מאלף שפורסם בשנה שעברה ב"ניוזוויק" דווח על מספר ניסויים ומחקרים שבדקו מה קורה במוח כשאנחנו מקללים; מתברר שבניגוד לשפה "רגילה", שהמוקד שלה הוא במחצית הימנית של המוח וקרוב לגולגולת – כלומר בקליפת המוח – קללות מגיעות מאזורים עמוקים יותר ופרימיטיביים יותר שמביעים רגשות גולמיים ולא מחשבות מעובדות. כלומר, קללות עוזרות לנו להביע את רגשותינו באופן שמילים נקיות פשוט לא יכולות. ביירן אפילו טוענת שבגלל השוני הזה, שימוש בקללות עשוי לסייע לנפגעי שבץ שאיבדו את היכולת להתבטא בשפה תקנית.

4) וקללות יכולות לעזור לכם להשתלב חברתית. לפני כעשור פורסם בכתב העת  Leadership & Organization Development מאמר שתומך בשימוש בקללות במקום העבודה. הוא נכתב כהפקת לקחים מניסוי שהראה כי שימוש בשפה נמוכה גורם לעובדים לתחושה מוגברת של שייכות ומקל על קליטתם של עובדים חדשים. והאמת, תחשבו על זה רגע: אין בונדינג כמו לחלוק עם שותפך לאופן ספייס את דעתך המנומסת על כך ששוב אוספים 10 שקלים ליום ההולדת של מישהו שאתה אפילו לא יודע מה תפקידו בכוח.